شناسهٔ خبر: 60459788 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه پیام‌ما | لینک خبر

سفر سلطان عمان دو روز پس از مبادله دیپلمات ایرانی و شهروند بلژیکی به ایران سلطان عمان و معاون اول رئیس جمهوری ایران بر رفع موانع بانکی بین دو کشور و گسترش همکاری‌های تجاری تاکید کردند

میانجی به تهران آمد

صاحب‌خبر -

|پیام ما| دو روز پس از آنکه مبادله «اسدالله اسدی»، دیپلمات ایرانی زندانی در بلژیک و «اولیویه وندکاستیل» شهروند بلژیکی زندانی در ایران با میانجی‌گری کشور عمان انجام شد، بعد از ظهر دیروز پادشاه عمان راهی تهران شد و مورد استقبال رسمی رئیس جمهوری قرار گرفت. هدف از این سفر، «تقویت روابط دوستانه دو کشور در زمینه‌های مختلف و گسترش همکاری‌ها» اعلام شده است اما بسیاری، آن را با موضوع احیای برجام و مذاکره با آمریکا مرتبط می‌دانند.
آیین استقبال رسمی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران از سلطان «هیثم بن طارق آل سعید» که برای نخستین بار در قامت پادشاه عمان به تهران سفر کرده است، روز گذشته در مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد تهران برگزار شد.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری کشورمان و سلطان عمان پس از مراسم استقبال، به شکل خصوصی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند و پس از آن نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار شد.
آن‌طور که اعلام شده، قرار است در جریان این سفر چهار سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و انرژی میان دو کشور به امضا برسد.
اگرچه در خبرگزاری‌ها اعلام شده که پادشاه عمان در راستای تقویت روابط دوستانه دو کشور در زمینه‌های مختلف و گسترش همکاری‌ها و بررسی آخرین تحولات منطقه و جهان به تهران سفر کرده است، اما بسیاری این سفر را مرتبط به مذاکره با آمریکا مي‌دانند.

قرار است در جریان این سفر چهار سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و انرژی میان دو کشور به امضا برسد

هیثم بن طارق: موانع بانکی دو کشور برطرف شود
هیثم بن طارق پادشاه عمان در دیدار با معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه بعضا کاستی‌هایی در روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد گفت: در این سفر در خصوص مسائل و موانع پیش روی مبادلات تجاری دو کشور مذاکره و گفتگو خواهیم کرد.
او بر لزوم توسعه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک تاکید کرد و افزود: اگر چالش‌ها و موانع بانکی میان دو کشور برطرف شود، مراودات اقتصادی تجار دو کشور و همکاریهای تجاری فیمابین تسهیل خواهد شد.
هیثم بن طارق گفت: امیدوارم در این سفر به راهکارهایی برای گسترش مناسبات اقتصادی فیمابین دست‌ یابیم.
مخبر: برای گسترش مناسبات اقتصادی اراده جدی داریم
همچنین «محمد مخبر» معاون اول رییس‌جمهوری که به استقبال پادشاه عمان در فرودگاه مهرآباد رفته بود، با اشاره به روابط تهران- مسقط گفت: جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد.
او به روابط تاریخی و صمیمانه تهران- مسقط اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد. روابط سیاسی ایران و عمان روابطی نزدیک و عمیق است و این روابط صمیمانه ایجاب می‌کند مناسبات اقتصادی و تجاری فیمابین نیز همپای مناسبات سیاسی توسعه پیدا کند.
مخبر مسائل بانکی را از مهمترین موانع پیش روی توسعه تعاملات تجاری دو کشور برشمرد و از اراده جدی جمهوری اسلامی برای گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور خبر داد.

برچسب‌ها:

نظر شما