شناسهٔ خبر: 60459618 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در آیین اختتامیه اهدای نشان عالی دانش مطرح شد:

در دنیای امروز علم تعیین کننده است/ کشوری پیشرفته‌تر است که عالم‌پرورتر باشد

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه در دنیای امروز علم تعیین کننده است، گفت: کشوری پیشرفته‌تر است که عالم‌پرورتر باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین اختتامیه نخستین رویداد اهدای نشان عالی دانش در نماد آموزش عالی ایران به ۱۲ چهره دارای مرجعیت علمی، همزمان با سالروز تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، رئیس دانشگاه تهران و معاونین این دانشگاه و دبیر رویداد اعطای نشان عالی دانش و جمعی از روسا و اساتید دانشگاهی، شامگاه هشتم خردادماه در سالن علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

«سیدمحمد مقیمی» رئیس دانشگاه تهران در آغاز این رویداد بیان کرد: دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران عهد بسته‌اند فارغ از مرزبندی‌های مصنوعی برای اعتلای جمهوری اسلامی و تحقق و تمدن نوین اسلامی که تلاش مضاعف کنند و برای رسیدن با ابن هدف علم و عالم باید در صدر قرار داشته باشد.

او ادامه داد: اعطای نشان عالی دانش یکی از این محورهاست و هدف اصلی این آیین ترویج علم و تکریم عالمان و توسعه گفتمان علمی است. رهبر انقلاب مکررا اشاره دارند که اگر می‌خواهیم علم گسترش یابد عالم باید تکریم شود و در این حالت توسعه جامعه رخ می‌دهد.

مقیمی اضافه کرد: ما در مسیری حرکت می‌کنیم که امید داریم در تحقق تمدن نوین اسلامی نقش آفرینی ویژه داشته باشیم. ما از سابقه کهن در زمینه پیشروی علم برخورداریم؛ بوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، خواجه نصیر طوسی، فارابی و… طلایه دار علم در دنیا بودند و امروز به برکت سالروز شکل‌گیری دانشگاه تهران که وارد نودمین سال تاسیس آن خواهیم شد انشالله طلایه دار علم در دنیا و سرآمد عالمان دنیا باشیم.

رئیس دانشگاه تهران تاکید داشت: این اطمینان از روند رو به رشدی که داریم از آنجا ناشی می‌شود که رسول خدا (ص) فرمودند اگر علم در ثریا باشد مردمانی از ایران به آن دست خواهند یافت و امروز روزنه‌هایی در زمینه علم در دنیا و سپهر علمی در ایران گشوده شده است و ما در حال گشودن درهای علم هستیم.

مقیمی گفت: ترویج گفتمان علمی و تکریم عالمان را فقط به این برنامه خلاصه نمی‌شود.

او با اشاره به کمک ۱۰ میلیارد تومانی عباس مصلی‌نژاد استادتمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برای برگزاری رویداد اعطای نشان عالی دانش گفت: از ورود خیرین به عرصه علم استقبال و تشکر می‌کنیم.

تولید ۱۸۰ دستگاه پزشکی با تکنولوژی بالا در دانشگاه علوم پزشکی تهران

«حسین قناعتی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی در ادامه این رویداد عنوان کرد: امید به زندگی که شاخص پیشرفت و توسعه کشورهاست در ایران از ۵۴ سال به بالغ بر ۷۷ سال رسیده است که این پیشرفت دسترنج اساتید ایرانی و زحمات آن‌هاست که از پیشرفت کشور در نظام سلامت در ایران خبر می‌دهد.

قناعتی تصریح کرد: در دنیای امروز علم تعیین کننده است و آینده نگران در مسائل استراتژیک می‌گویند کشوری پیشرفته‌تر است که عالم‌پرورتر باشد. ما باید تلاش کنیم تا دانشمندان بیشتری داشته باشیم. دانشگاه علوم پزشکی تهران در علومی مانند کارتی‌سل‌تراپی از سرآمدان دنیاست. همچنین در دانش و علوم سلول‌های بنیادی، نانو فناوری و تولید وسایل پزشکی در مقام‌های بالایی هستیم. ما ۱۸۰ دستگاه پزشکی با تکنولوژی بالا تولید کرده‌ایم.

او در ادامه افزود: از دستاوردهای ما ربات جراحی از راه‌دور است که در اندوزی در حضور دو رئیس جمهور ایران و اندوزی، جراحی از راه دوری با همین دستاوردهای ما در فاصله ۵۰۰ کیلومتری با موفقیت انجام شد.

قناعتی بیان کرد: در حال حاضر دو دستگاه جراحی از راه دور سینا را به اندونزی صادر کرده‌ایم و دانشمندان اندونزیایی به صراحت در تلویزیون این کشور اذعان کرد که دستگاه ربات ایرانی سینا از مشابه آمریکایی آن هم کارآمدتر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: امروز خودباوری ضرورت دارد و باید از مرد بزرگی که خودباوری را به ما آموخت یاد کنیم؛ امام خمینی (ره) که ما آموخت که روی پای خود بایستیم.

او در آخر تاکید کرد که آینده ایران بسیار درخشان خواهد بود.

نظر شما