شناسهٔ خبر: 60450986 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

آیا رابطه ای بین شیرازی های وزارت راه و تخریب بافت تاریخی شیراز وجود دارد؟

زیبایی شیراز فقط به سعدی و حافظ و... نیست به کوچه های دوستی قدیمی آن است که وقتی وارد این کوچه ها می شوی تو را به اعماق تاریخ می برد.

صاحب‌خبر -
تین نیوز

زیبایی شیراز فقط به سعدی و حافظ و... نیست به کوچه های دوستی قدیمی آن است که وقتی وارد این کوچه ها می شوی تو را به اعماق تاریخ می برد.

به گزارش تین نیوز، در تمام دنیا سعی می کنند بافت قدیمی را به عنوان میراث بشری حفظ و نگهداری کنند، اما شیراز را به خاطر سید علاءالدین حسین و شاهچراغ نابود می کنند و ما زیباترین و توریستی ترین مکان ها را از دست می دهیم!

در این مورد شاید بد نباشد کمی به گذشته برویم. همزمان با حضور مرحوم رستم قاسمی در وزارت راه و شهرسازی، گروهی از جوانان فارس مدیریت بخش های مهمی از ستاد وزارت راه و شهرسازی را برعهده گرفتند.

بیشتر بخوانید:

زهره ای با شیرازی های مستقر در وزارت راه چه خواهد کرد؟

در بین این افراد می توان به شاخص ترینشان رئیس سابق حوزه وزارتی و قائم مقام فعلی سازمان راهداری ، معاون سابق توسعه مدیریت و منابع، مدیر کل منابع انسانی، مدیر کل پشتیبانی و مدیر کل بازرسی وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد. در جمع فوق مدیر کل منابع انسانی، مدیر کل پشتیبانی و مدیر کل بازرسی رابطه مستقیمی با اوقاف شیراز دارند. این سه پیش از این کارمند آستان حرم های مطهر در شیراز و اداره کل اوقاف بودند. 

همزمان با حضور این افراد در وزارتخانه، عملیات تخریب بافت تاریخی اطراف شاه چراغ شیراز، شدت گرفت.

شورای عالی شهرسازی پیش از این و در دولت گذشته به طور رسمی با تخریب بافت سنتی اطراف حرم شاهچراغ مخالفت کرده است.

این که آیا رابطه ای بین این جمع و تخریب بافت تاریخی شیراز وجود داشته، سوالی است که خیلی ها از خود می پرسند، اما اول از همه خود آنها باید پاسخ دهند!

این که اصرار شود برخلاف نیاز و اصول، بافت زیبای تاریخی را که می تواند موجب افتخار و توسعه صنعت گردشگری و افتخار برای کشور شود را با بهانه هایی - به قول عضو سابق شورای شهر برای توسعه  فضایی که هیچگاه پر نخواهد شد و افزون بر نیاز زائران حرم است - تخریب کرد واقعا بیش از کج سلیقگی باید دانست. 

در روزهای گذشته با جمعی از دوستان سفری به شیراز داشت شاهد ناراحتی مردم شهر از این تخریب ها بودیم و متاسفانه مردم لعنت بر بانیان چنین تصمیمی می فرستادند.

خانه های زیبای اطراف حرم نباید با تصمیمات ناپخته به بیل و کلنگ سپرده شوند. 

معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی از جمله معاونت هایی بود که در دولت فعلی نیز باقی مانده است. خانم دکتر صادق مالواجرد که از قضا فرزند شهید است تاکنون بر اصول حرفه ای و تخصصی خود پافشاری کرده است! اما معلوم نیست تا کجا می تواند بر اصول حرفه ای تخصصی خود پافشاری کرده و به این عملیات تخریب جنبه قانونی و رسمی ندهد. ای کاش حداقل به نظرات مردم در این زمینه توجه می شد و از اهالی شیراز نظرخواهی صورت می گرفت. 

همچنین این سوال دور از ذهن نیست که آیا معاونت شهرسازی از سوی گروه شیرای ها برای موافقت با تخریب بافت تاریخی حرم های مطهر تحت فشار است؟ این سوالی است ذهن بسیاری مخاطبان را به خود مشغول کرده است.

امیدواریم که وزیر راه بتواند نقش موثری در این خصوص ایفا کند و با پشتیبانی از معاون خود به این تخریب ها نقطه پایانی بگذارد. هرچند بسیار دیر شده است.

 

نظر شما