شناسهٔ خبر: 60441806 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

برنامه دولت برای تنظیم بازار کالاهای اساسی

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد بازار گوشت مرغ با توجه به افزایش ۳۰ میلیون قطعه‌ای جوجه ریزی در کشور به روال عادی برگشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایران، تأمین امنیت غذایی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی از طریق تولید یکی از ضروری‌ترین نیازهای کشورمان است، به طوری که کار دولت سیزدهم تاکنون حمایت‌های متعددی از کشاورزان داشته که همین امر زمینه‌ساز افزایش تولید برخی محصولات نیز شده است. از طرف دیگر طی ماه‌های اخیر بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی با چالش‌هایی روبه‌رو شده، از این‌رو وزارت جهاد کشاورزی تلاش کرده تا با کمک بخش خصوصی این چالش‌ها را مرتفع سازد. به‌منظور بررسی وضعیت فعلی تولید و تنظیم بازار کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی به سراغ سید محمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی رفتیم تا آخرین وضعیت این بازار را جویا شویم.

 

همچنان اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم نقل محافل بخش کشاورزی است، آیا قیمت این کالای اساسی دوباره دستخوش تغییر خواهد شد؟


با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیش بینی می شود 11 میلیون و 800 هزار تن تا 12 میلیون و 500 هزار تن گندم برای خبازی‌ها و مصارف صنعتی کشور تولید شود. هدف وزارت جهاد کشاورزی در حوزه گندم حمایت از کشاورزان است بطوری که طبق سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و قوانین، توافقاتی قبل از عید نوروز بین شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی و گندمکاران برای بازنگری و اصلاح قیمت گندم صورت گرفت و قیمت خرید تضمینی گندم 15 هزار تومان تعیین شد. با این حال برخی گندمکاران به این امر معترض بوده و تأکید داشتند 17 هزار تومان نرخ منطقی هر کیلوگرم گندم است به همین دلیل اعلام می‌کنم که به شرط آن که دولت و سازمان برنامه و بودجه منابع مالی جدیدی به خرید تضمینی گندم اختصاص بدهد قیمت خرید تضمینی گندم افزایش خواهد یافت و وزارت جهاد کشاورزی مخالفتی با افزایش قیمت آن ندارد. با این حال بودجه فعلی که برای خرید گندم از کشاورزان به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص داده شده، گندم را با نرخ قبلی آن یعنی 13 هزار تومان متصور شده، لذا اعتبارات تخصیص یافته به خرید تضمینی گندم کمتر از نرخ فعلی آن است. با توجه به درخواست و نامه‌نگاری‌های متعدد کمیسیون کشاورزی مجلس و اصناف و بخش خصوصی مرتبط با گندم رئیس‌جمهور دستور بررسی اصلاح قیمت گندم را به وزارتخانه داده است که با جدیت در حال بررسی افزایش قیمت خرید تضمینی گندم هستیم.

 

تاکنون چه مقدار گندم از کشاورزان خریداری شده و چه میزان از مطالبات کشاورزان به آنها پرداخت شده است؟


از اوایل سال 1402 کشاورزان گندم برداشت شده خود را تحویل سیلوها دادند و تا اواسط اردیبهشت با توجه به تأمین منابعی که صورت گرفته وزارت جهاد کشاورزی 10.5 همت برای خرید گندم به کشاورزان وجه پرداخت کرده است.
از طرف دیگر تا اوایل خرداد ماه سال‌جاری 2 میلیون و 600 هزار تن گندم شرکت بازرگانی دولتی به عنوان متولی و سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر از کشاورزان خریداری شده که این میزان نسبت به بازه زمانی سال گذشته رشدی 41 درصدی و نسبت به بازه زمانی دو سال پیش رشدی حدوداً 90 درصدی را به خود دیده، این در حالی است که هم‌اکنون میزان خشکسالی در 4 استان کشورمان که عمدتاً شمالی هستند با افزایش قابل توجهی روبه‌رو بوده است.

 

برنامه شما برای پرداخت مطالبات دیگر کشاورزان چیست؟


حمایت از کشاورز و تولید کننده اولویت اصلی وزارت جهاد کشاورزی است بطوری که در ابتدای سال طی مدت یک هفته مطالبات زعفران‌کاران پرداخت شد، سپس 4 روز بعد مطالبات پنبه‌کاران را پرداخت کردیم همچنین در آینده‌ای نزدیک مطالبات شرکت‌هایی که تأمین کننده بذر گندم هستند پرداخت خواهد شد تا کشاورزان بتوانند برای کشت دوم خود بتواند برنامه‌ریزی کنند.

بازار مرغ با نوسانات زیادی روبه‌رو شده، آیا قرار است دوباره قیمت مرغ افزایش یابد؟


قبل از سرپرستی بنده در وزارت جهاد کشاورزی، با نامه‌ای که انجمن جوجه یک روزه به اعضای خودش زد، تخم مرغ نطفه‌دار از دستگاه‌های آنها خارج و جوجه یک روزه‌ای تولید نشد بنابراین عدم تولید جوجه سبب شد با چالش‌های متعددی در تأمین گوشت مرغ روبه‌رو شویم به طوری که تولید مرغ در کشور به نصف رسید. با این حال با مدیریت‌های صورت گرفته هم اکنون میزان جوجه‌ریزی و تولید گوشت مرغ در کشورمان افزایشی شده و به روال عادی برگشته است به طوری که هم اکنون به صورت هفتگی 44 هزار تن گوشت مرغ تولید شده ولی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حاکی از آن است به 50 هزار تن خواهد رسید. میزان جوجه‌ریزی در اردیبهشت ماه به 118 میلیون قطعه رسید این در حالی است که در مقایسه با 84 تا 85 میلیون قطعه جوجه ریزی تولید ماه قبل از عید نوروز، نزدیک به 30 میلیون قطعه افزایش جوجه‌ریزی صورت گرفته است. در خردادماه برنامه‌ریزی به این صورت است که به سقف جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری سراسر کشور که 130 میلیون قطعه است، برسیم. از طرف دیگر چون کار تنظیم و مدیریت و توزیع گوشت مرغ به اتحادیه‌های مرغداران واگذار شده، امیدواریم در ماه‌های آینده تولید گوشت مرغ بیشتری داشته باشیم. این اتحادیه قیمت درب مرغداری، کشتارگاه و مصرف کننده را به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده و قرار است قیمت مرغ تا فروردین سال 1403 تغییری نکند و همان 73 هزار تومان باشد. البته این قیمت به شرط آن است که وزارت جهاد نهاده دامی مرغدار را تأمین کرده و نوسانات قیمت نهاده‌های دامی در بازار کمتر یا بیشتر از 7 درصد از قیمت کنونی نباشد.

 

اجازه صادرات مرغ در صورت مازاد تولید را به مرغداران می‌‌دهید؟


مازاد گوشت مرغ در کشور طبیعتاً توسط شرکت پشتیبانی امور دام به صورت تضمینی از مرغداران خریداری شده تا آنها متحمل ضرر نشوند. در سالیان گذشته همواره کمبودها و ذخایر بازار مرغ را از طریق واردات تأمین می‌‌کردیم لکن بنده معتقد به تولید داخل هستم و در صورت هرگونه کمبودی از ذخایر استراتژیک شرکت پشتیبانی امور دام از محل خرید از مرغداران داخلی تأمین خواهیم کرد کما اینکه به نظر می‌‌رسد از خرداد تا شهریورماه سال جاری بازار مرغ با مازاد تولید روبه‌رو شود. از طرف دیگر امکان صادرات مرغ از طریق اتحادیه‌ها به صورت دائمی در صورت تنظیم بازار داخل برای همه مرغداری‌ها فراهم شده است تا مازاد این محصول روانه دیگر کشورها شود، با توجه به افزایش جوجه‌ریزی‌ها قیمت مرغ احتمالاً به کمتر از نرخ مصوب خود برسد. با این حال برخی مرغداران اعلام کردند که امکان تنظیم بازار با قیمت مصوب 73 هزار تومان وجود ندارد به همین دلیل بنده عنوان کردم که در صورت کمبود، از ترکیه مرغ وارد می‌‌کنیم ولی این جمله باور قلبی بنده نیست و به هیچ عنوان از این کشور مرغ وارد نخواهیم کرد، از طرف دیگر اجازه نمی‌دهیم دلالان این بازار را به هم بریزند.

 

آخرین وضعیت بازار تخم مرغ چگونه است؟


تنظیم بازار تخم مرغ را نیز در راستای برون سپاری وزارت جهاد کشاورزی به بخش خصوصی و اتحادیه تولیدکنندگان واگذار کرده‌ایم و خوشبختانه گزارشات حاکی از آن است که هیچ گونه مشکلی از بابت تأمین و گرانی تخم مرغ در کشورمان وجود ندارد حتی این محصول با کاهش هزار و 500 تومانی در برخی از فروشگاه‌های کشور به فروش می‌‌رسد.

 

برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت تورم گوشت قرمز چیست؟


برای تأمین گوشت قرمز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تولید دام سبک پرواری را توسعه دهیم تا در ماه‌های پایانی سال کشورمان با بحران افزایش افسارگسیخته گوشت قرمز روبه‌رو نشود، بنابراین از تمام ظرفیت‌های بخش خصوصی و وزارت جهاد کشاورزی استفاده خواهد شد تا تولید گوشت قرمز رشد داشته تا از این طریق تورم این محصول مهار شود. از طرف دیگر صادرات دام به هیچ عنوان صورت نخواهد گرفت چون کشورمان در زمینه تأمین گوشت قرمز همچنان دچار مشکلاتی از جمله تورم است.

 

اخیراً با توجه به افزایش قیمت شکر در بازارهای جهانی شکر در برخی فروشگاه‌ها نایاب شده؛ چه برنامه‌ای برای کنترل قیمت و تأمین شکر دارید؟


بازار شکر نه با کمبودی مواجه است و نه وزارت جهاد کشاورزی مشکلی در تأمین نیاز بازار داخل دارد با این حال قیمت شکر در ستاد تنظیم بازار 25 هزار و 500 تومان تعیین شده که اختلاف نظری در آن وجود دارد و قرار است ظرف هفته آینده کمیته تنظیم بازار درخصوص قیمت آن تصمیم‌گیری کند.

 

تعیین قیمت نهایی شیر به کجا رسید؟


پیشنهاد دامداران و اتحادیه‌ها افزایش قیمت شیر از 12 هزار تومان به 15 هزار تومان بود که وزارت جهاد کشاورزی هیچ گونه مخالفتی با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی نداشت بنابراین آن را تأیید و ابلاغ کرده‌ایم هر چند که باید تصمیم نهایی توسط ستاد تنظیم بازار صورت گیرد.

نظر شما