شناسهٔ خبر: 60425058 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

رئیسی در دیدار دبیرکل اوپک؛

اعضای اوپک با تقویت انسجام مانع اختلاف‌اندازی غربی‌ها شوند

صاحب‌خبر -

سیدابراهیم رئیسی ظهر دیروز  در دیدار «هیثم الغیص»، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، تعامل سازنده اعضای این سازمان با یکدیگر را عاملی مهم در موفقیت عملکرد این سازمان بین‌المللی دانست و افزود: «جمهوری اسلامی ایران همواره همکاری سازنده‌ای با این سازمان داشته و بنای ما تداوم و ارتقای سطح و تقویت این همکاری است.»
رئیسی فلسفه تشکیل سازمان اوپک را حمایت از حقوق تولیدکنندگان نفت و ممانعت از تبعیض علیه آنان عنوان کرد و اظهار داشت: «امیدوارم سازمان اوپک در دوره جدید فعالیت بتواند التهابات را مهار و آرامش را بر بازار نفت حاکم کند.»
او تصریح کرد: «برخی کشورهای غربی به دنبال ایجاد تفرقه و اختلاف در میان کشورهای عضو اوپک هستند تا از این طریق منافع‌شان را تامین کنند که در مقابل این اقدامات، اعضای اوپک باید با تقویت انسجام میان خود مانع تحقق این اهداف شوند.»
«هیثم الغیص»، دبیرکل سازمان اوپک، نیز در این دیدار با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای موسس سازمان اوپک همواره همکاری مفید، موثر و سازنده‌ای با این سازمان و اعضای آن داشته است، خاطرنشان کرد: «ایران چه در سطح وزیر و چه در سطح فنی همواره در مسیر تقویت انسجام و اتحاد اعضای اوپک عمل کرده است.»
دبیرکل اوپک همچنین با تشریح آخرین وضعیت بازار نفت گفت: «امیدوارم با وحدت نظر میان اعضای اوپک و بهره‌مندی از حمایت‌ها و همکاری‌های سازنده جمهوری اسلامی ایران بتوانیم آرامش را بر بازار حاکم کنیم.»
به گزارش «شهروند»، هیثم الغیص روز گذشته جمعه، پنجم خرداد وارد تهران شد و علاوه بر دیدار سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، به دیدار جواد اوجی، وزیر نفت، رفت. بررسی وضع بازار نفت، چشم‌انداز عرضه و تقاضا و تبادل‌نظر درباره نشست پیش‌روی اعضای اوپک و نشست وزارتی ائتلاف اوپک‌پلاس از محورهای این دیدار بود.
هیثم الغیص روز یکم آگوست سال ۲۰۲۲ میلادی (دهم مردادماه ۱۴۰۱) به‌عنوان بیست‌وچهارمین دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) کارش را آغاز کرد.
اعضای اوپک در نشست ویژه وزارتی این سازمان که سوم ژانویه ۲۰۲۲ (۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۰) تنها با دستور کار انتخاب دبیرکل برگزار شد، بر سر انتخاب الغیص به‌عنوان بیست‌وچهارمین دبیرکل این سازمان به اجماع رسیدند.
هیثم الغیص، نماینده پیشین کویت در هیأت عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، مدیر ارشد چند زبانه صنعت نفت و گاز است که بیش از ۳۰ سال تجربه بین‌المللی دارد.
او در بخش فروش و بازاریابی نفت و گاز و توسعه تجارت فعالیت کرده و با تصدی سمت‌های کلیدی در کویت، پکن و لندن تجربه منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.
کویت پیش از انتخاب هیثم الغیص به‌عنوان دبیرکل اوپک در سال‌های ۱۹۶۵ و ۲۰۰۵ میلادی نیز عهده‌دار این پست بوده است. اشرف لطفی در سال ۱۹۶۵ به‌مدت یک سال و شیخ احمد فهد الاحمد الصباح در سال۲۰۰۵ به‌عنوان دبیرکل به این سازمان خدمت کردند.
محمد سانوسی بارکیندو، بیست‌وسومین دبیرکل اوپک، اندکی پیش از پایان دوران خدمتش و اوایل ماه ژوییه (تیرماه ۱۴۰۱) درگذشت. او اواسط سال ۲۰۱۶ این سمت را به‌عهده گرفت و در سال ۲۰۱۹ برای یک دوره سه ساله دیگر انتخاب شده بود.

نظر شما