شناسهٔ خبر: 60424612 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

پوشش زنده انتخابات ترکیه

ارودغان پیروز نظرسنجی‌ها

آخرین خبر از انتخابات ترکیه را اینجا بخوانید

صاحب‌خبر -

گروه سیاست سایت فردا - انتخابات ریاست جمهوری ترکیه آغاز شد و در شرایطی که دور اول این انتخابات پیروز مشخصی نداشت، مردم ترکیه برای بار دوم به پای صندوق‌های رای می‌روند تا میان اردوغان اسلام‌گرا و قلیچداراوغلو با مواضع چپ‌میانه و سکولار، یکی را برای ریاست جمهوری انتخاب کنند.

طبق سه نظرسنجی که در وبگاه bianet منتشر شده و نظر سنجی در وبگاه POLITICO و نظرسنجی OCR،  نتایج انتخابات به این شرح پیش بینی شده است:

موسسه نظرسنجی Conda:

اردوغان ۵۲.۷ درصد

قلیچدار اوغلو: ۴۷.۳ درصد

موسسه AREAL:

قلیچدار اوغلو: ۵۰.۶

اردوغان: ۴۹.۴ درصد

موسسه ASAL:

اردوغان ۵۳.۴ درصد

قلیچدار اوغلو ۴۶.۶ درصد./شفقنا

چشم قلیچدار اوغلو به لشگر هشت میلیون نفری / امید اندک رقیب اردوغان در انتخابات امروز

به نظر می رسد بسیاری از شهروندان ترکیه ای تصمیم نهایی خود را جهت رای دادن به اردوغان یا قلیچدار اوغلو گرفته اند، به جز 10 تا 12 درصد از رای دهندگان که البته هدایت رای آنها به سبد رای هر یک از دونامزد، می تواند همه نظرسنجی ها و تحقیقات میدانی صورت گرفته تا کنون را نقش بر آب سازد!

نظرسنجی های صورت گفته در دور دوم انتخابات، اکثرا نشان دهنده پیروزی اردوغان و کسب حداقل 52 درصد از آرای عمومی توسط وی می باشد. حمایت سینان اوغان نفر سوم انتخابات از اردوغان و همچنین، تکثرمواضع ملی گرایان و کردهای حامی قلیچدار اوغلو نیز نقش به سزایی در حفظ برتری اردوغان بر نامزد رقیبش داشته است. اما حزب جمهوریخواه خلق و دیگر احزاب مخالف اردوغان هنوز امید اندکی دارند تا بتوانند با به گردش در آوردن آرای خاموش ( آرای شهروندانی که در دور نخست انتخابات رای ندادند)، معادله را تغییر دهند. اما آیا قلیچدار اوغلوو همراهانش قدرت ایجاد چنین تغییر شگرفی را با استفاده از فضای هیجانی انتخابات خواهند داشت؟!

به نظر می رسد بسیاری از شهروندان ترکیه ای تصمیم نهایی خود را جهت رای دادن به اردوغان یا قلیچدار اوغلو گرفته اند، به جز 10 تا 12 درصد از رای دهندگان که البته هدایت رای آنها به سبد رای هر یک از دونامزد، می تواند همه نظرسنجی ها و تحقیقات میدانی صورت گرفته تا کنون را نقش بر آب سازد! مجموع این افراد، هشت میلیون نفر است که قطعا می توانند برنده و یا بازنده انتخابات را تغییر دهند! تورم اقتصادی، ماه‌ها موضوع شماره یک بحث در ترکیه بود، اما با نزدیک شدن به دور دوم انتخابات، لفاظی‌ها تشدید شده و مسئله خروج یا اخراج پناهندگان در کانون توجه قرار دارد.

اگرچه رئیس‌جمهور حمایت سنان اوغان را به دست آورد اما در مقابل آقای قلیچداراوغلو با کسب حمایت حزب پیروزی (حزب مخالف پناهجویان) به رهبری اومید اوزداغ ۱/۲ میلیون رای به دست آورده است.

اما نکته مهم تر، به عدم حمایت یکدست گروههای کردی و ملی گرا از قلیجدار اوغلو باز می گردد. حزب  کردی دموکراتیک خلق‌ها در حال حاضر از آقای قلیچداراوغلو حمایت می‌کند زیرا خواهان پایان دادن به «رژیم تک نفره» ترکیه است. اما با وجود آن نگرانی‌هایی در مورد پیوستن این نامزد انتخاباتی به حزب ملی‌گرای راست افراطی دارد.صلاح الدین دمیرتاش رهبر زندانی حزب دموکراتیک خلق در پیامی از زندان خواستار حمایت کردها از رقیب اردوغان شده است ، اما در بسیاری از مناطق کرد نشین ترکیه از جمله دیاربکر و وان ، رای دهندگان کردی معمولا به صورت مطلق گوش به فرمان دمیرتاش نیستند! فراتر از آن، گرایش برخی ملی گرایان از جمله "اومید اوزداغ" به قلیچدار اوغلو، تبدیل به عاملی برای رویگردانی برخی کردها از وی شده است. ملی گرایان ترکیه ای و کردها، اساسا رابطه خوبی با یکدیگر ندارند و اختلافات زیادی میان آنها طی سالهای اخیر بروز کرده است. همین مسئله سبب شده است تا بسیاری از رای دهندگان مردد، وجود اردوغان را به نامزدی که تیم انتخاباتی یکدستی نداشته و برنامه های اجرایی وی نیز در هاله ای از ابهام تعریف شده ترجیح دهند!

البته قلیچدار اوغلو کماکان درست بردار نیست. اعضای حزب جمهوریخواه خلق و دیگر احزاب ائتلافی قلیچدار اوغلو معتقدند بخشی از سرنوشت انتخابات امروز ( روزی رای گیری) رقم می خورد زیرا فضای هیجانی ناشی از حضور پررنگ مخالفان اردوغان پای صندوقهای رای می تواند دیگر افرادی که قصد شرکت در انتخابات را ندارند، در خصوص مشارکت به سود قلیچدار اوغلو ترغیب کند. این تاکتیک انتخاباتی در دور نخست انتخابات از سوی حزب متبوع قلیجدار اوغلو( جمهوریخواه خلق) به کار گرفته نشد زیرا برتری نسبی وی در کلانشهرهایی مانند آنکارا و ازمیر، وی را از تمرکز بر چنین تاکتیک موثری بازداشت. این در حالی بود که حزب عدالت و توسعه ( حزب متبوع اردوغان ) و حزب حرکت ملی گرا به رهبری دولت باغچه لی( شریک ائتلافی اردوغان ) سرمایه گذاری زیادی بر روی جلب آرای خاکستری در دور اول انتخابات صورت دادند. در هر حال، در دور دوم و نهایی انتخابات جایی برای اشتباهات تاکتیکی از سوی هر دو نامزد رقیب وجود ندارد!

رای گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه آغاز شد

رای گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با ادای سوگند عوامل شعب از ساعت هشت صبح به وقت محلی در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور آغاز شد و برابر قانون انتخابات، روند اخذ آرای مردم بدون تمدید تا ساعت ۱۷ امروز ادامه خواهد داشت.

 مردم ترکیه امروز از میان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور و «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف «ملت» موسوم به احزاب میز ششگانه، دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات، یک نفر را برای هدایت قوه مجریه این کشور انتخاب می کنند.

در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ترکیه چهار نامزد حضور داشتند که محرم اینجه نامزد مورد حمایت حزب مملکت سه روز قبل از رای گیری، از ادامه رقابت انصراف داد و «رجب طیب اردوغان» نامزد ائتلاف «جمهور»، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف «ملت» و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف «آتا» به رقابت پرداختند.

در پی شمارش آرا و کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ کدام از سه نامزد حاضر در رقابت انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲)، «رجب طیب اردوغان» و «کمال قلیچدار اوغلو» به دور دوم این رقابت انتخاباتی راه یافتند.

بر اساس نتایج شمارش آرای دور نخست، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آراء و کمال قلیچدار اوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای معادل ۴۴.۸۹ درصد به دور دوم راه یافتند و سینان اوغان نامزد سوم این رقابت نیز حدود ۲ میلیون و ۸۲۹ هزار رای معادل ۵.۱۷ درصد آرای این رقابت را کسب کرد.

امروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در داخل کشور ترکیه برگزار می شود ولی رای گیری این دور از انتخابات در ۱۵۶ نمایندگی سیاسی ترکیه و در ۷۳ کشور از جمله ایران به علت لزوم انتقال همه آرای اخذ شده به داخل این کشور برگزار شد و با حدود ۱۰۰ هزار رای افزایش، بیش از یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر از اتباع ترکیه در خارج از این کشور رای دادند.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

در برگه رای دور دوم سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه عکس و نام «رجب طیب اردوغان» و «کمال قلیچدار اوغلو» دو نامزد حاضر چاپ و تحویل شعب اخذ رای شده است.

شورای عالی انتخابات ترکیه شمار واجد شرایط رای دادن در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور را در مجموع حدود ۶۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده و گزارش داد که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند.

در انتخابات امروز در داخل کشور ترکیه ۶۰ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۷۴۵ رای دهنده واجد شرایط رای می دهند ولی اتباع ترکیه ساکن ۷۳ کشور خارجی، ۱۰ روز پیش پای صندوق های رای رفته و در مدت پنج روز با حضور در ۱۶۷ نمایندگی این کشور در نقاط مختلف جهان رای دادند.

میزان آرای اخذ شده دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در خارج از این کشور با حدود ۱۰۰ هزار رای افزایش نسبت به دور اول، به بیش از یک میلیون و ۹۱۲ هزار نفر رسید.

برابر قانون انتخابات ترکیه، آرای اخذ شده در خارج از این کشور با پیک های دیپلماتیک به داخل این کشور منتقل شد و امروز پس از پایان انتخابات در داخل، همزمان با آرای سایر صندوق ها شمارش خواهد شد.

بنا به تصمیم شورای عالی انتخابات ترکیه، همه ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان داخل و نیز همه صندوق‌های خارج از کشور ترکیه امروز پس از اتمام مراحل رای‌گیری باز شده و شمارش خواهد شد.

انتخابات حساس امروز، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و رئیس جمهور در انتخاب اعضای کابینه و دولت خود اختیار تام دارد./ فارس

انتقال رایگان زلزله‌زدگان ترکیه به شعب اخذ رأی

به گفته مقامات و رسانه‌های ترکیه، بسیاری از زلزله‌زدگان ۶ فوریه (۱۷بهمن ۱۴۰۰) که شهرها و خانه‌های خود را ترک کردند، هم‌اکنون برای شرکت در انتخابات با حمل‌ونقل رایگان به محل سکونت خود برگشته‌اند.

در زلزله بهمن‌ماه بیش از ۵۰ هزار نفر از استان‌های جنوبی ترکیه جان باختند.

بنا بر گزارش رسانه‌های ترکیه، استان‌های مناطق جنوبی ترکیه که بیش از ۹ میلیون رأی دارند، به صورت سنتی بیشتر هوادار حزب عدالت و توسعه و رجب طیب بودند، اما اکنون دچار دودستگی شده‌اند؛ برخی همچنان از اردوغان دفاع می‌کنند و برخی دیگر نیز از نحوه پاسخ‌دهی دولت به مطالبات زلزله‌زدگان ناامید شدند و از قلیچدار اوغلو حمایت می‌کنند./ مهر

چاووش اوغلو: انتخابات دور اول، نشانه بلوغ دموکراتیک مردم ترکیه بود

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه، پس از انداختن رأی خود به صندوق گفت: دور اول انتخابات که با بلوغ دموکراتیک برگزار شد، برای تمام جهان درس‌آموز بود. مردم ترکیه خواهان و طرفدار دموکراسی هستند و امیدوارم دور دوم هم مانند دور اول جشن دموکراسی باشد./ مهر

اردوغان اوغلو

اردوغان و کلیچداراوغلو آرای خود را به صندوق انداختند

اردوغان:

منتظر رای مردممان هستیم. امیدواریم رای گیری به سرعت پایان بیابد.

اولین بار است که به دور دوم می‌رویم، مشارکت بسیار خوبی را شاهد بوده‌ایم، امروز برای دموکراسی به پای صندوق‌ها آمدیم، مطالبه دموکراسی مردممان در گوش جهان پیچید.

امیدواریم انتخابات آرامی را پشت سر بگذاریم.

کلیچداراوغلو:  

برای آزاد شدن از فشار و  برای آمدن دموکراسی و آزادی همه پای صندوق‌ها بیایید.

پس از رای گیری هم پای صندوق‌ها بمانید

اتهاماتی علیه ما مطرح شد، تهمت زده شد اما آزادی و دموکراسی به این کشور باز خواهد گشت.

اردوغان و کلیچداراوغلو؛ کدام گفتمان پیروز خواهد شد؟

امروز دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در حال برگزاری است و از بین رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور فعلی و کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق و کاندیدای ائتلاف ۶گانه کسی که رأی بیشتری کسب کند بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه خواهد زد.

به گزارش تسنیم، در دور اول اردوغان 49 درصد آرا را کسب کرد و کلیچدار اوغلو 44 درصد و دو طرف در فردای روز 24 اردیبهشت ماه، خود را برای امروز آماده کردند.

طرفین اشتباهاتی در دور اول داشتند که سعی کردند در دور دوم اصلاح کنند یا همان اشتباهات کارشان را برای دور دوم سخت‌تر کرد.

خطاهای کلیچداراوغلو

به کلیچدار اوغلو اولین انتقادی که وارد شد این است که اجازه نداد اکرم امام اوغلو شهردار استانبول یا منصور یاواش شهردار آنکارا را برای رقابت با اردوغان معرفی کند.

طیف وسیع و نامتقارن شکل داده‌شده در ائتلاف، دیگر انتقاد مطرح‌شده علیه کلیچداراوغلو بود که در آن از لیبرال گرفته تا اسلامگرای سنتی و نیز کمالیست تا اخوانی در آن حضور داشتند که مردم را نسبت به تداوم این ائتلاف و کارایی آن دچار تردید می‌کرد.

تأکید زیاد بر رابطه با آمریکا و غرب و چرخش ترکیه به آن سو در صورت روی کار آمدن کلیچدار اوغلو دیگر انتقاد مطرح‌شده بود زیرا قاطبه مردم ترکیه چه مسلمان و چه ملی‌گرا تمایل چندانی به رابطه گرم با غرب ندارند و آن را «دیگری» می‌دانند.

ترس از بازگشت دوران مقابله با حجاب و عدم توانایی کلیچدار اوغلو در اقناع جامعه سنتی و اسلامگرا از دیگر انتقادات به وی بود.

کلیچدار اوغلو برای جبران ضعف‌ها بر ملی‌گرایی و اخراج پناهجویان سوری تمرکز کرده است.

در فاصله دوهفته‌ای دور دوم، کلیچدار اوغلو سعی‌کرد بخشی از این ضعفها و انتقادات را ترمیم کند که نتیجه فردا مشخص می‌کند که موفق بوده یا نه.

خطاهای اردوغان

در سوی دیگر، اردوغان اگرچه شخصیتی کاریزماست اما گاهی در سخنرانی‌های خود اقدام به تمسخر یا استهزای طرف مقابل می‌کند که این رویه انتقادبرانگیز بوده است.

فساد در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و اداری دولت از انتقادات مطرح به‌خصوص از جریان مخالف بود.

عملکرد حزب حاکم در بخش‌های مختلف نیز تحت رصد جریان مخالف قرارداشت و از آن حداکثر استفاده را بردند، مثل سیاست دولت در مقابله با تورم، وضعیت سخت اقتصادی و نیز نحوه مدیریت خسارت زلزله در استان‌های جنوبی.

اردوغان برای جبران این کاستی‌ها، انتقادات و ضعف‌ها، بر نگرانی مردم تمرکز کرد و تأکید بر اسلامگرایی و نیز امنیت و ثبات را در دستور کار قرار داد که در دور اول تا حدودی مؤثر بوده و در دور دوم نیز این رویه را ادامه داد.

انتخابات 2023 ریاست جمهوری ترکیه , کشور ترکیه , انتخابات 2023 ریاست جمهوری ترکیه , کشور ترکیه ,

همچنین اردوغان توانست در بازار نقل و انتقالات دوهفته‌ای، سینان اوغان را که 5 درصد آرا را کسب کرده به‌جد به تیم خود جذب کند که این موضوع در بهبود وضعیتش در دور دوم مؤثر خواهد بود.

در پایان امروز مشخص خواهد شد که کدام برنامه موفق‌تر پیش می‌رود و صاحب خود را بر کرسی می‌نشاند؛ تأکید بر ملی‌گرایی، حقوق، عدالت و برابری یا تأکید بر امنیت و ثبات که محورهای شعارهای هر یک از دو رقیب است؟/ تسنیم

برچسب‌ها:

نظر شما