شناسهٔ خبر: 60424585 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گزارش اسپوتنیک درباره دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: تا ساعاتی دیگر ترک‌ها برای اولین بار با رای دادن در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری کشورشان مشخص خواهند کرد که چه کسی در پنج سال آینده در راس این کشور قرار خواهد گرفت. در این میان باید برای خوانندگان توضیح بدهیم که نامزدهای این انتخابات چه کسانی هستند و برای کسب پیروزی چگونه باید عمل کنند؟

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از خبرگزاری اسپوتنیک؛ در دور دوم انتخابات ترکیه در 28 می؛ نزدیک به 64 میلیون ترک واجد شرایط رای دادن به 192,000 شعبه رای‌گیری خواهند رفت- که در قیاس با دو هفته پیش که دور اول انتخابات برگزار شد، در حدود شش میلیون نفر بیشتر است.

صندوق‌های رای در سراسر ترکیه راس ساعت 8 صبح به وقت محلی باز و راس ساعت 5 بعد از ظهر نیز بسته خواهند شد. با توجه به این‌که در دور اول بیش از 87 درصد از واجدین شرایط پای صندوق‌های رای حاضر شدند، انتظار می‌رود که مشارکت در دور دوم حتی از این هم بالاتر رود. در این مرحله برای برنده شدن تنها نیاز است که آن کاندیدا نسبت به رقیب از نظر تعداد رای برتری داشته باشد و این برای تضمین پیروزی کافی است.

قوانین انتخاباتی حکایت از این می‌کند که انتشار پیش‌بینی‌ها و تفسیرهای مربوط به رأی‌گیری تا ساعت 6 بعد از ظهر روز انتخابات ممنوع خواهد بود و رسانه‌ها فقط از ساعت 9 آن شب به بعد می‌توانند در مورد نتایج انتخابات گزارش دهند. با این حال، هیئت عالی انتخابات ممکن است به رسانه‌ها اجازه دهد زودتر از موعد مقرر نیز در مورد نتایج رای‌گیری گزارش دهند. انتظار می‌رود نتایج نهایی رای‌گیری روز یکشنبه، تا ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه اعلام شود.

هم‌چنین صندوق‌های رای‌گیری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری برای حداقل 3.4 میلیون ترک ساکن در خارج از این کشور نیز باز خواهد شد.

چرا ترکیه با دور دوم روبرو شد؟

شورای عالی انتخابات ترکیه در 15 ماه می به طور رسمی اعلام کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری 14 مه این کشور به این دلیل به دور دوم رسیده که هیچ کدام از نامزدها نتوانسته‌اند 50 درصد از آرای صندوق‌ها را به خود اختصاص دهند.

احمد ینر، رئیس کمیسیون انتخابات در این زمینه به خبرنگاران گفت که «از آن‌جا که هیچ کدام از نامزدها نتوانستند 50 درصد آرا را به دست آورند، بنابراین برای اولین بار در تاریخ ترکیه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در روز یکشنبه 28 ماه می برگزار خواهد شد».

در جریان دور اول انتخابات، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور مستقر- از حزب عدالت و توسعه- توانست 49.52 درصد از آرا را به دست آورد، و این در حالی است که رقیب اصلی او کمال قلیچداراوغلو از حزب مخالف جمهوری‌خواه خلق موفق به کسب 44.88 درصد از آرا شد.

کاندیداها چه کار خواهند کرد؟

دو مردی که در حال حاضر در مقابل هم ایستاده‌اند، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور فعلی و کمال قلیچداراوغلو هستند- که هر کدام وعده‌هایی داده‌اند که قرار است در صورت پیروزی عملی شوند.

رجب طیب اردوغان سیاستمدار ۶۹ ساله که از سال 2003 تا 2014 نخست‌وزیر و از سال 1994 تا 1998 نیز شهردار استانبول بود، در صورت پیروزی سومین دوره متوالی ریاست‌جمهوری خود را تجربه خواهد کرد.

رئیس‌جمهور حال حاضر ترکیه پیش از این وعده داده که پیروزی او در دور دوم انتخابات به معنای پیروزی تک تک 85 میلیون نفر جمعیت ترکیه خواهد بود. اردوغان خطاب به رای‌دهندگان تاکید کرده که شهروندان نباید به کسانی که وحدت و همبستگی کشور را مورد هدف قرار می‌دهند، فرصت انتخاب شدن بدهند.

او هم‌چنین وعده داده که «آنکارا علیه همه شبکه‌های شیطانی، از جمله سازمان تروریستی جدایی‌طلب پ‌ک‌ک [حزب کارگران کردستان] مبارزه خواهد کرد و از گسترش آن با قاطعیت جلوگیری خواهد کرد» و در ادامه هم افزوده که «پ‌ک‌ک به دلیل تلاش‌های او دیگر نمی‌تواند در ترکیه به حضور و حیات خود ادامه دهد».

اردوغان هم‌چنین قول داده که با اجرای پروژه‌های مسکن در شمال سوریه- تحت کنترل ترکیه- حدود یک میلیون آواره سوری را به کشورشان باز خواهد گرداند. او در جایی دیگر هم گفته که بهبود گفت‌وگو بین سوریه و ترکیه از طریق تلاش‌های میانجی‌گری روسیه به افزایش بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری کمک خواهد کرد..

در مورد اقتصاد هم رئیس‌جمهور ترکیه گفته که می‌خواهد سطح تورم را در سال 2023 به 20 درصد و در سال 2024 تا کمتر از 10 درصد کاهش دهد- اما با این حال تصریح کرده که دولت به کاهش نرخ بهره ادامه خواهد داد.

اردوغان در زلزله مرگبار فوریه 2023 نیز متعهد شده بود که به بازماندگان زلزله در جنوب شرقی ترکیه وام مسکن با سررسید 20 ساله ارائه خواهد داد.

کمال قلیچداراوغلوی ۷۴ ساله اما در این میان مبارزه با تروریسم را به یکی از برنامه‌های کلیدی خود در فاصله دو هفته تا دور دوم انتخابات 28 می تبدیل کرده است: «ما با تروریسم مبارزه خواهیم کرد، نه مذاکره. هیچ سازمان سیاسی و قانونی که ساختار دولتی ملی ترکیه را هدف قرار دهد مجاز نخواهد بود».

موضوعات دیگری که قلیچداراوغلو پیش از دور اول انتخابات بیان کرده بود شامل موضوع مهاجران غیرقانونی نیز بود- و نامزد اپوزیسیون قول داد که زیرساخت‌های لازم را برای آغاز فرآیند بازگرداندن آن‌ها به کشورشان در دو سال آینده ایجاد خواهد کرد..

این سیاستمدار 74 ساله هم‌چنین متعهد شده که دست به توسعه سیاست‌های اقتصادی متعارفی برای تثبیت نرخ بهره و مبارزه با تورم فلج‌کننده این کشور بزند.

او مدعی شد که می‌تواند تا 300 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند و استدلال می‌کرد که سرمایه‌گذاران برای تزریق پول به اقتصاد ترکیه فقط دنبال دموکراسی و اعتماد هستند.

علاوه بر این، قلیچداراوغلو قول داده برای بازماندگان زلزله که دارایی خود را در این فاجعه از دست داده‌اند مسکن رایگان ارائه خواهد داد.

در مورد پیش‌بینی‌ها چطور؟

یکی از آخرین نظرسنجی‌های انجام‌شده توسط مرکز آراستیرما نشان می‌دهد که اردوغان و قلیچداراوغلو فردا تقریباً شانس‌های برابری در دور دوم انتخابات خواهند داشت.

بر اساس این نظرسنجی 44.7 درصد از پاسخ‌دهندگان آماده رای دادن به رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق و 43.7 درصد نیز آماده حمایت از رئیس‌جمهور حال حاضر ترکیه هستند. این نظرسنجی حکایت از این می‌کند که 11.6 درصد باقیمانده یا هنوز انتخاب خود را انجام نداده اند یا اصلاً نمی‌خواهند پای صندوق‌های رای بروند.

هم‌زمان مرکز کوندا به عنوان یکی از معتبرترین و بانفوذترین مراکز نظرسنجی ترکیه نیز فاش کرده که طبق آخرین نظرسنجی‌های کوندا حداقل 47 درصد از پاسخ‌دهندگان در دور دوم به اردوغان بله خواهند گفت، و این در حالی است که 42.2 درصد از کیلیچداراوغلو حمایت خواهند کرد.

بر اساس این نظرسنجی، حدود 8.2 درصد نیز هنوز تصمیم نگرفته‌اند که چگونه و به چه کسی باید رای دهند. در این میان 2.6 درصد هم قصد شرکت در انتخابات را ندارند.

برای مطالعه متن کامل خبر به اسپوتنیک مراجعه کنید

نظر شما