شناسهٔ خبر: 60414334 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

نقد تصمیمات اتخاذ شده در جلسه اردیبهشت ماه ستاد تحول راه آهن؛

آقای مدیرعامل راه آهن: با نمـایـش تحول، تحولی نشاید

همه این به ظاهر تلاش ها، یک نمایش تحول پوچ بیش نیست یک گندم نمایی جوفروشی بیش نیست و متاسفانه در عمل منتج به نتیجه خاصی هم نخواهد شد.

صاحب‌خبر -
تین نیوز

در جلسه 23 اردیبهشت ماه ستاد تحول راه آهن این تصمیمات گرفته شد:

  1. جدایی بخش فناوری و تحقیقات از آموزش
  2. تمرکز حداکثری بر موضوع آموزش کارآمد
  3. بروزرسانی عناوین و محتوای دوره های آموزشی
  4. لزوم برقراری عدالت در تخصیص منازل سازمانی
  5. توجه به افرادی که سال ها در انتظار منزل سازمانی هستند
  6. مدیران مناطق به فوریت نسبت به ساماندهی وضعیت منازل مسکونی هر منطقه اقدام کنند و در صورت قصور در این باره، توبیخ خواهند شد.
  7. تخلیه منازل سازمانی با سکونت بالای ۱۰ سال به ویژه افرادی که منزل شخصی نیز دارند.
  8. تخلیه منازل در اختیار ساکنان غیرشاغل و غیر راه آهنی تا پایان خرداد ماه
  9. شناسایی کامل منازل سازمانی غیرایمن تا پایان خرداد ماه
  10. ساماندهی قیمت های اجاره بها از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه به جمع بندی رسید.    

بیشتر بخوانید:

تناقضات گفتار و رفتار مدیرعامل راه آهن

با نگاهی اجمالی به فهرست بالا، چند نکته زیر به اذهان متبادر می شود:

  1. کل تصمیمات گرفته شده در دو مقوله آموزش در راه آهن و خانه های سازمانی است.
  2. درباره موضوع آموزش نکات و انتقادات مطروحه، به وضوح مشاهده می شود که ابتکار جدیدی از سوی مدیران فعلی صورت نگرفته است.
  3. مدیران سابق در گذشته دریافته بودند که آموزش و تحقیقات را یکی کنند و اکنون این مدیران فهمیده اند که این دو باید از هم جدا شوند و پس از مدتی می شود پیش بینی کرد که مجددا کشف خواهند کرد باید با هم ادغام کنند خلاصه دور باطلی در حال انجام است.
  4. مشکلاتی هم که درباره خانه های سازمانی نام برده شده یک موارد اشکالات بسیار بسیار ساده است و اگر مدیر عامل، اراده حقیقی اصلاح آنان را می داشت در هفته اول قبول مسئولیت در راه آهن ، می توانست این تصمیمات را بگیرد.
  5. اخذ این تصمیمات در ابتدای قبول مسئولیت از سوی عموم کارکنان با استقبال روبرو می شد و نیز متخلفان هم، مجبور به همراهی بیشتر و مقاومت کمتر با توجه به موج ابتدایی همدلی و پذیرش با مسئولان جدید الورود بودند نه حالا که آنها به نقاط ضعف مسئول کاملا مسلطند و گزینه های پرقدرتی برای مواجه و ابتر کردن این تصمیمات در آستین دارند.
  6. تحول را دگرگونی معنی می کنند متاسفانه در این تصمیمات اتخاذی اعلام شده که با این تاخیر هم گرفته شده است، هیچ نشانی از تحول مشاهده نمی شود مانند خانمی که دو سال خانه اش را جارو نکرده و اکنون که غرق در آشغال شده تصمیم می گیرد که در آینده برنامه ای برای جاروی منزل هم داشته باشد. تحول واقعی این است که این خانم دریابد به چه علتی دو سال آشغال ها را جارو نکرده است و این کار غلط با آثار زیانبارش را انجام داده و الا اگر علت را درنیابد در آتی شاید چند روزی هم خانه را جارو کند ولی باز چند سال دیگر جارو نکند.
  7. اگر اعلام می شد که آیین نامه خانه های سازمانی خود پایه و اساس ایجاد همه تخلفات و نابسامانی هاست حداقل قابل پذیرش تر بود خود این آیین نامه، بسان قانونی است برای انجام هر بی قانونی توسط شوراهای خانه سازمانی.
  8. یا اینکه نباید قاعده گذاری در زمینه خانه سازمانی در اختیار کسانی باشد که فی نفسه نباید از خانه سازمانی استفاده کنند ولی قانون را به شکلی می نویسند که خود نیز ذینفع شوند.
  9. جالب است جانشین فعلی راه آهن، خود یکی از مسببین وضعیت بسیار تاسف انگیز فعلی خانه های سازمانی و تصویب کننده آیین نامه آن است و جناب مدیر عامل انتظار دارند که ما باور کنیم می شود شیشه را با روزنامه کثیف تمیز کرد. ( نه آقای مدیر عامل نمی شود که نمی شود)
  10. اگر تصمیم به مجازات مسببین و مرتکبین گرفته و به سرعت اجرا گذاشته می شد آنگاه می شد انتظار تحول و درستکاری را هم در آینده داشت اما این چیزها دیده نشده است.
  11. در پایان آنچه که می بینیم کشف و اجرای راهکارهایی بسیار کارآمد، بسان راه رفتن مورچه سیاه در شب تاریک بر سنگ سیاه نیست بلکه اینها تصمیمات حداقلی است که باید در همان روزهای نخست مدیرعامل نخبه راه آهن اتخاذ می کردند تا در حال حاضر کارکنان زحمتکش مادون از نتایج بهره مند می بودند. (در گذشته مطلبی تحت عنوان تناقضات مدیریتی مدیرعامل راه آهن نگاشته شده است)
  12. به نظر، همه این به ظاهر تلاش ها، یــک نمایش پــوچ تحول بیــش نـیست یک گندم نمایی جوفروشی بیش نیست و متاسفانه در عمل منتج به نتیجه خاصی هم نخواهد شد و فقط چند روزی مدیرعامل راه آهن در پشت این نمایش ها، برای خود کارنامه ای با نمره های بیست به خود، پر خواهد کرد اما امان از فرجام این رفتارها، امان از بازگشت بومرنگ رفتارهای متناقض مدیریتی.

 * این مطلب توسط یک لکوموتیوران به تین نیوز ارسال شده است

نظر شما