شناسهٔ خبر: 60400308 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

تراشه ی مغزی نورالینک چیست و چه نقشی در آینده دارد؟

nikola tesla

صاحب‌خبر -

 نورالینک 

 نورالینک در حال حاضر در حال توسعه دو فناوری با هدف کاشت جمجمه انسان با تراشه های رابط مغز و کامپیوتر است. 

 نیورالینک چیست؟

یک شرکت آمریکایی در زمینه فناوری نورون یا فناوری عصبی تاسیس شده توسط ایلان ماسک است که تراشه‌های ارتباط مغز و کامپیوتر قابل کاشت در مغز یا واسط مغز و رایانه تولید می‌کند. ایلان ماسک Neuralink را در سال 2016 تأسیس کرد که هدف آن ساخت یک رابط مغز و رایانه کاملاً قابل کاشت است - به این معنی که این یک ایمپلنت مغزی است که "لینک" ابداع شده است تا به شما امکان کنترل رایانه یا تلفن همراه را بدهد. .

این شرکت در وب‌سایت خود می‌گوید که هدفش ایجاد یک رابط مغزی تعمیم‌یافته برای بازگرداندن سلامتی و استقلال به افرادی است که نیازهای پزشکی برآورده‌نشده امروزی دارند و پتانسیل انسان فردا را باز می‌کند.

به گفته بلومبرگ، از زمان تأسیس، این شرکت چندین دانشمند قوی و شناخته شده علوم اعصاب از دانشگاه‌های مختلف استخدام کرده‌است. تا ژوئیه سال ۲۰۱۹، ۱۵۸ میلیون دلار بودجه دریافت کرده بود (که ۱۰۰ میلیون دلار آن از ایلان ماسک بود) و ۹۰ نفر کارمند استخدام داشت. در آن زمان، نورالینک اعلام کرد که مشغول کار روی دستگاهی «چرخ خیاطی مانند» است که قادر است نخهای بسیار نازک (۴ تا ۶ میکرومتر از عرض) را در مغز کاشت کند و سیستمی را نشان داد که اطلاعات را از یک موش آزمایشگاه از طریق ۱۵۰۰ الکترود می‌خواند.

ماسک تصور می‌کند که ایمپلنت‌های مغزی Neuralink می‌توانند طیف وسیعی از شرایط، از جمله چاقی، افسردگی، و اسکیزوفرنی را درمان کنند و همچنین امکان مرور وب و تله‌پاتی را فراهم کنند. این شرکت همچنین می‌گوید که امیدوار است برای افراد مبتلا به اوتیسم کمک کند.

ماسک در آوریل 2021 گفت: «اولین محصول Neuralink به افراد مبتلا به فلج این امکان را می‌دهد تا سریع‌تر از افرادی که از انگشت شست استفاده می‌کنند، از تلفن هوشمند با ذهن خود استفاده کنند.

این پروژه اواخر سال گذشته زمانی که او گفت آنقدر به ایمنی دستگاه ها اطمینان دارد که مایل است آنها را در فرزندانش کاشت کند، خبرساز شد.

ایمپلنت نورالینک چگونه کار می کند؟
نورالینک در حال حاضر در حال توسعه دو فناوری است. اولین تکه فناوری، ایمپلنتی است که برای جاسازی در جمجمه فرد طراحی شده است. ایمپلنت فعالیت عصبی را با استفاده از 1024 الکترود توزیع شده در 64 رشته ثبت می کند.

طبق نظریه ارائه‌شده این الکترودها می‌توانند بر فعالیت مغز نظارت کنند و آن را به‌صورت الکتریکی تحریک کنند. داده‌های این تراشه به‌صورت بی‌سیم به کامپیوتر یا هر دستگاه دیگری که کاربر قصد کنترل آن را دارد، ارسال می‌شود. تراشه مغزی N1 توسط یک ربات به‌صورت خودکار و طی یک جراحی در جمجمه قرار می‌گیرد. سیم‌های N1 به گفته شرکت سازنده تنها ۱۰۰ میکرومتر ضخامت دارند که یک‌بیستم ضخامت یک تار موی انسان است. افرادی که می‌خواهند از این نورالینک استفاده کنند می‌توانند چند عدد از این تراشه‌ها را در مغز خود قرار دهند تا کنترل بخش‌های بیشتری از مغز را در دست بگیرند.

وب سایت این شرکت توضیح می دهد که یک تراشه (به اندازه یک سکه) سپس سیگنال های عصبی را پردازش می کند و آنها را به صورت بی سیم به برنامه Neuralink منتقل می کند، که جریان داده را به اقدامات و مقاصد رمزگشایی می کند.

دومین تکه فناوری آن، رباتی است که برای کاشت خودکار تراشه ای طراحی شده است که به قدری ظریف است که توسط دست انسان نمی تواند وارد شود.

نورالینک چه زمانی تراشه خود را در بدن انسان میکارد؟

Neuralink تأیید کرد که FDA آزمایش‌های انسانی را در ماه مه 2023 مجاز خواهد کرد، اما در مورد اهداف این مطالعه توضیح بیشتری نداد .

به گفته کارمندان، FDA چندین نگرانی به Neuralink اشاره کرده بود که باید قبل از تحریم آزمایشات انسانی مورد توجه قرار گیرد.

مشکلات عمده شامل باتری لیتیومی دستگاه، امکان مهاجرت سیم های ایمپلنت به داخل مغز و چالش استخراج ایمن دستگاه بدون آسیب رساندن به بافت مغز است.

Neuralink موضوع چندین تحقیق فدرال بوده است.

 

 

 

نظر شما