شناسهٔ خبر: 60392612 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تاکید معاون وزیر نفت بر حفظ و نگهداری چاه شماره یک مسجدسلیمان

همزمان با یکصد و پانزدهمین سالروز اکتشاف نفت معاون وزیر نفت از چاه اکتشافی شماره یک مسجدسلیمان بازدید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان ، محسن خجسته در بازدید از چاه شماره یک مسجدسلیمان در سالروز اکتشاف نفت از این چاه بر حفظ و نگهداری این چاه تاکید کرد و گفت: باید نسبت به محوطه سازی و ارائه خدمات بهتر به منظور جلب بیشتر گردشگران اقدام شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین در این سفر یکروزه در مراسم کلنگ‌زنی بیمارستان شرکت نفت در مسجدسلیمان شرکت کرد.

برگزاری جلسه با مدیران تابعه وزارت نفت از دیگر برنامه‌های خجسته مهر در سفر یکروزه خود به مسجدسلیمان است.

پنجم خرداد ماه سالروز اولین فوران نفت در ایران و خاورمیانه است. ۱۰۷ سال پیش در چنین روزی، فوران نفت از چاه شماره یک مسجد سلیمان آغاز شد.

در ساعت ۴ صبح پنجم خرداد ۱۲۸۷، سرانجام پس از یک سال تلاش بی وقفه و حفر چاه در نقاط مختلف ایران از جمله "چیا سرخ" کرمانشاه (۸ نوامبر ۱۹۰۲) و چاه‌های شماره یک و دو شاردین و سرانجام حفاری چاه شماره یک مسجد سلیمان در منطقه نفتون که در ۲۲ ژانویه ۱۹۰۸ آغاز و در ۲۶ ماه مه ۱۹۰۸ برابر با پنجم خرداد ۱۲۸۷ هجری شمسی به فوران نفت در ساعت ۴ صبح از عمق ۱۱۸۰ فوتی زمین انجامید، برای اولین بار در ایران و خاورمیانه، نفت کشف و استخراج شد.

کشف نفت منشاء خدمات ارزنده بسیاری بود. آغاز استفاده از حمل و نقل موتوری، اولین دستگاه مولد برق، طرح ریزی اولین خط لوله حمل و جمع آوری نفت، اقدام برای واگذاری آبادان جهت ساخت پالایشگاه، ایجاد جاده از دارخزینه به مسجد سلیمان و احداث اولین محل سکونت نفتی‌ها در مسجد سلیمان و .. "

صنعت نفت ایران اکنون و در حالی که بیش از یک قرن از تولدش می‌گذرد، بر آن است تا نخستین موزه نفت را در شهر مسجد سلیمان به عنوان اولین منبع و مبداء صنعت عظیم نفت ایران پایه گذاری کند.

نظر شما