شناسهٔ خبر: 60388033 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

کنعانی: رونمایی از موشک بالستیک خرمشهر۴ نماد دیگری از اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی ایران است

مراسم رونمایی از موشک بالستیک خرمشهر۴ صبح امروز (پنجشنبه) چهارم خرداد ماه برگزار شد. در این مراسم وزیر دفاع و جمعی از معاونان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حضور داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛ در همین ارتباط امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در اظهاراتی گفت که این موشک ثمره تلاش چندین ساله و شبانه روزی متخصصان و دانشمندان ایرانی در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع است.

وی رادارگریزی و عبور از پدافند هوایی دشمن را از جمله ویژگی‌های این موشک خواند.

امیر آشتیانی با بیان اینکه این موشک ۲۰۰۰ کیلومتر بُرد و سر جنگی با قدرت انفجاری بسیار بالا دارد، تصریح کرد: البته این موشک می‌تواند از سر جنگی‌های متنوع استفاده کند و با توجه به ماموریت‌هایی که استفاده می‌شود، از قدرت تحرک و آماده‌سازی در کمترین زمان برخوردار است.

در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) در توئیتی با انتشار تصاویری از رونمایی و شلیک این موشک، نوشت: رونمایی از نسل چهارم موشک بالستیک ⁧خرمشهر⁩ با نام ⁧خیبر⁩، تولید وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران، همزمان با سوم خرداد سالروز آزادی ⁧خرمشهر⁩ و چهارم خرداد روز ⁧دزفول⁩ - مقاومت و‌ پایداری - ، نماد دیگری از اقتدار دفاعی در کنار سیاست خارجی عزتمندانه کشور در تامین امنیت و منافع ملی ⁧ایران⁩ مقتدر و مستقل است.

رونمایی از این موشک با واکنش فرانسه مواجه شد و سخنگوی وزارت خارجه این کشودر اظهاراتی مداخله‌جویانه به رونمایی نسل چهارم موشک خرمشهر ایران واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه مدعی شد که آزمایش موشک بالستیک دوربرد ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

به گزارش فارس، این موشک آخرین نسخه پیشرفته خرمشهر است از انواع موشک‌های نقطه زن بدون نیاز به هدایت در فاز نهایی است. موتور آن، موتور پیشرفته اروند است که از سوخت هایپرگولیک بهره می‌برد.موشک مذکور مجهز به سیستم کمک ناوبری بوده و قابلیت حمل سرجنگی سنگین را داراست. این موشک همچنین، از هدایت و کنترل فاز فعال، هدایت و کنترل فاز میانی بهره برده و در برابر جنگال نیز مقاوم است./فارس

نظر شما