شناسهٔ خبر: 60359030 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یادواره شهدای رسانه| سربازی که بدون سلاح برای اعتقادش جنگید

خبرنگار شهید «عباس گودرزی» از جمله کسانی بود که با شروع جنگ تحمیلی به عنوان عکاس به جبهه رفت و در ادامه فیلم‌برداری هم آموخت تا بتواند رشادت‌های رزمندگان را به خوبی ثبت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، شهدای خبرنگار شهدای گمنامی هستند که آن‌طور که باید و شاید به آن‌ها پرداخته نشده است. شهدایی مثل حسن باقری که در هشت سال جنگ ایران و عراق به شهادت رسید یا نضال اغباریه فلسطینی که به دست سربازان اسرائیلی به فیض شهادت نائل شد.

مراسم «یادواره شهدای رسانه و خبرنگار» در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس، به همت بسیج دانشجویی این دانشکده، همزمان با سالگرد آزادسازی خرمشهر و با حضور علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، امیر عباسی مداح اهل بیت (ع)، شعرخوانی محسن کاویانی، اجرای جواد قاسمی و حضور خانواده‌‌های شهیدان سید روح‌الله عجمیان, آرمان علی‌وردی، محمدمهدی رضوان، علیرضا برادران، علیرضا افشار، محمدصادق نیلی و عباس گودرزی برگزار خواهد شد.

شهید «عباس گودرزی» یکی از ۲۳۰ شهیدی است که نام و یادش در این مراسم زنده می‌شود.

عباس گودرزی ۹ اردیبهشت ۱۳۴۱ در شهرری چشم به جهان گشود. او تازه جوانی بیش نبود که وارد میدان مبارزه با رژیم پهلوی شد و با روش‌های خاص خود اعلامیه‌های امام خمینی (ره) را بین مردم پخش می‌کرد. بعد از پیروزی انقلاب نیز به عضویت سپاه پاسداران در آمد.

با شروع جنگ تحمیلی به عنوان عکاس به جبهه رفته و جنایات عراق را ثبت می‌کرد و انعکاس می‌داد. بعد از مدتی فیلم‌برداری را نیز آموخت تا بتواند فیلم‌های نبرد رزمندگان را ثبت و از خود به یادگار بگذارد.

منافقین او را تهدید به مرگ کرده بودند، چرا که حتی وقتی مرخصی گرفته و به خانه می‌آمد، به جای استراحت، عکس‌هایش از جنگ را به مدرسه‌های مختلف می‌برد و در غالب نمایشگاه در معرض دید محصلین قرار می‌داد. او به کمک همسرش عکس‌ها را روی پرده‌ای پارچه‌ای به صورت فیلم استریپ به نمایش می‌گذاشت تا جوانان بدانند رژیم بعث عراق چه جنایاتی در منطقه مرتکب شده‌اند.

او پس از مدتی در صدا و سیما فعالیت خود را آغاز کرده و در برنامه «پلاک قرمز» مشغول به کار شد. در همان سال‌ها فیلم داستانی «به سوی سواحل» را ساخت. از او بیش از پانصد برنامه جهت ترویج فکری فرهنگ و نظام فکری اهل بیت (ع) نیز به جای مانده است.

زمانی که برخی کلیپ‌های عباس گودرزی در رابطه با حضرت زهرا (س) و امیرالمؤمنین (ع) در شبکه‌های یک، دو و پنچ تلویزیون پخش شد، با اینکه او بازیگر نبود، پیشنهاد بازیگری در نقش «ابن ملجم» را به او پیشنهاد دادند. او نیز در ابتدا پذیرفت اما وقتی فهمید باید ریش‌هایش را با تیغ بزند، کار را رد کرد.

پس از پایان جنگ تحمیلی در رشته کارگردانی ادامه تحصیل داد. او کارگردان برنامه «از آسمان» بود که هنوز از تلویزیون پخش می‌شود.

وقتی به مناطق جنگی می‌رفت فرصت تماس گرفتن و نامه‌نوشتن برای خانواده را پیدا نمی‌کرد تا از اوضاع و احوالش بگوید. وقتی از جبهه بر می‌گشت هم گاهی فرصت نداشت همه حرف‌هایش را بگوید، پس آن‌ها را روی کاغذ می‌نوشت و در زمانی مشخص کاغذ را تحویل همسرش می‌داد و می‌گفت: «این بقیه حرف‌هایم هست که فرصت نشد برایت بگویم.»

شهید گودرزی چند آرزو داشت. اول اینکه که بتواند هر چه بیشتر به نظام خدمت کند، دوم اینکه می‌خواست از حرفه‌ای که آموزش آن را دیده بیشتر استفاده کرده تا بتواند یاد و خاطره شهدا را زنده نگه دارد، چرا که معتقد بود بعد از شهدا این وظیفه ما است که یاد آن ها را در اجتماع برای جوان‌ها زنده نگه‌داریم و سومین آرزویش هم شهادت بود.

سال ۱۳۸۸ همایشی با عنوان وحدت اقوام و مذاهب با حضور سردار نورعلی شوشتری در سیستان و بلوچستان برگزار شد. عباس گودرزی که مثل همیشه بدون داشتن اسلحه و فقط به عنوان خبرنگار، برای ساخت مستند از این همایش به زاهدان سفر کرده بود، صبح روز یکشنبه ۲۶ مهرماه ۱۳۸۸ در عملیاتی انتحاری که توسط اعضای گروهک تروریستی جندالشیطان تدارک دیده شده بود، به شهادت رسید.

مراسم بزرگداشت یادواره شهدای رسانه و خبرنگار به همت بسیج دانشجویی دانشکده رسانه، چهارشنبه ۳ خردادماه، از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۲ در سالن کوثر دانشکده رسانه خبرگزاری فارس پذیرای همه میهمانان خواهد بود.

پایان پیام/

نظر شما