شناسهٔ خبر: 60347663 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ضرغامی

اعتبارات حفاظت میراث فرهنگی یک شوخی بزرگ است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعتبارات دولتی برای آثار تاریخی کشور را یک شوخی بزرگ دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عزت الله ضرغامی در آیین رونمایی از «طرح‌های حفاظت و مرمت بنا‌ها و آثار تاریخی و اقدامات یگان حفاظت میراث فرهنگی» گفت: برای حفظ میراث فرهنگی فقط به اعتبارات دولتی نمی‌توان متکی بود، این اعتبارات برای این حجم آثار فقط یک شوخی بزرگ است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تأکید کرد: اگر مشارکت بخش خصوصی جلب نشود میراثمان در پیش چشمانمان نابود خواهد شد.
ضرغامی گفت: دیروز در کمیسیون فرهنگی مجلس لایحه اختیارات و وظایف وزارت میراث را بررسی کردیم.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین افزود: دستگاه‌های فلزیابی که یگان حفاظت کشف کرده است باید برای حفاظت از میراث فرهنگی، در مراسمی معدوم شود تا همه آن‌هایی که سودای کشف گنج دارند ببینند این تجهیزات کشف و معدوم و برای متخلفان پرونده قضایی تشکیل می‌شود.
ضرغامی گفت: تذکرات و اخطار‌ها و پیامک‌هایی که یگان حفاظت برای میراث فرهنگی و تخریب اعلام می‌کند ارزشمند است، اخطار‌ها که فقط نباید به کشف حجاب باشد، این نوع اقدامات منجر به کاهش جرم می‌شود. 
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین افزود: گاهی اوقات گزارش‌های دروغین برای کشف گنج و آثار و دفینه اعلام و پیگیری هم می‌شود، اما نادرست است. اما باید ضابطان و خود مردم برای حفاظت و مرمت آثار کمک کنند.
ضرغامی گفت: مردم باید در حفظ میراث فرهنگی مشارکت کنند، این را همه جهانیان بدانند ما در شرایط سخت اقتصادی هم از میراث فرهنگی خودمان در کنار مساجد مسلمانان، بنا‌ها و میراث سایر ادیان مانند کلیسا، کنیسه و آتشکده محافظت و مرمت می‌کنیم.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: ۶۷۰ هزار شی دارای ارزش ثبت شده در موزه‌های ما وجود دارد که البته تحویل امنای اموال و در فهرست حفاظت یگان قرار دارند، اما آمار نشان می‌دهد اموال منقول با ارزش بیش از اینهاست.
ضرغامی با تأکید بر اینکه باید آمار دقیق با درجات دسته بندی ارزشی اموال به صورت شفاف مشخص شود گفت: این مهمترین مسأله در نظام آماری حوزه میراث فرهنگی است که باید به سرعت و به صورت شفاف مشخص شود.

نظر شما