شناسهٔ خبر: 60346217 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رتبه چهارم ایران در ثبت نظام‌های میراث کشاورزی (جیاس)

ایران رتبه چهارم جهانی ثبت نظام‌های میراث کشاورزی سازمان فائو موسوم به جیاس را کسب کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ایران با ثبت دو نظام کهن کشاورزی دیگر در زمینه تولید انگور و فرآورده‌های آن در جوزان ملایر همدان و زراعت سنتی زعفران در منطقه گناباد استان خراسان رضوی در روستای سنو در نظام‌های میراث کشاورزی جهانی (جیاس) و کسب گواهینامه آن از سازمان فائو توانست رتبه چهارم جهانی را به طور رسمی از نظر تعداد به خود اختصاص دهد.
 
برپایه این گزارش، در سال ۲۰۱۴ نیز ایران موفق شد، نخستین ثبت نظام میراث کشاورزی جهانی مبتنی بر قنات کاشان را در جیاس در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) انجام دهد.
 
رییس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: معرفی سه نظام میراث کشاورزی دیگری در دستور کار قرار گرفته که را در آینده نزدیک به جیاس معرفی خواهیم کرد که با ثبت جهانی آن، به رتبه سوم جهان ارتقا خواهیم یافت.
 
علی کیانی‌راد افزود: سه نظام میراث کشاورزی دیگر در حوزه نظام باغ‌های سنتی انجیر استهبان استان شیراز، نظام سنتی گردوی تویسرکان همدان و نظام سوم مربوط به باغ‌های سنتی قزوین می‌شود.
 
وی تاکید کرد: در حال حاضر از نظر تعداد ثبت جهانی نظام‌های میراث کشاورزی، کشور چین با ۱۸ ثبت در مقام نخست و ژاپن و کره به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم جهانی قرار دارند.

نظر شما