شناسهٔ خبر: 60331228 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پیشنهاد تشکیل کارگروهی برای همکاری مشترک ایران و عربستان در حوزه سلامت

وزیر بهداشت کشورمان در دیدار با همتای عربستانی خود در اجلاس وزرای بهداشت در ژنو ، بر همکاری دو جانبه و لزوم تشکیل کارگروه مشترک برای همکاری‌های بهداشتی و درمانی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با فهد بن عبد الرحمن بن داحس الجلاجل وزیر بهداشت عربستان در اجلاس سالانه وزرای بهداشت در ژنو دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

در این ملاقات وزرای بهداشت ۲ کشور بر پیشبرد دیپلماسی سلامت برای ارتقای بهداشت در منطقه به ویژه رسیدگی به سلامت زائران خانه خدا در ایام حج تمتع تاکید کردند.

همکاری در زمینه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، مبادله دانشمند، برگزاری سمینار و کنگره‌های مشترک و سفر گردشگران پزشکی از جمله موارد مورد بحث این دیدار بود.

عین اللهی گفت: عربستان هر سال میزبان جمعی از حجاج ایرانی است و این موضوع اهمیت روابط دو کشور در حوزه سلامت را بیش از پیش می‌کند.

وزیر بهداشت گفت: ایران و عربستان به دلیل قرارگیری در یک منطقه با بیماری‌های مواجه هستند که در هر دو کشور مشابه است، به همین دلیل به کمک مراکز تحقیقاتی هر ۲ کشور می‌توان طرح‌های مشترکی برای شناخت و درمان بیماری‌ها اجرایی کرد. باید توجه داشت که بیماری‌ها به راحتی بین مردم کشور‌های مختلف منتقل می‌شوند و کرونا یکی از این بیماری‌ها بود، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که کشور‌های همسایه کمیته‌های مشترک برای درمان بیماری‌ها تشکیل دهند.

وی ادامه داد: باید دانست که علم مرز ندارد و دانشمندان کشور‌های مختلف می‌توانند با یکدیگر تبادل علم و دانش داشته باشند، باید شرایط به گونه‌ای باشد که دانشمندان بتوانند با یکدیگر تعامل علمی داشته باشند و با شرکت در کنگره‌ها به حل مشکلات سلامت و شناخت و درمان بیماری‌ها بپردازند. با گسترش تعاملات سیاسی که بین دو کشور به وجود آمده است؛ زمینه برگزاری کنگره‌های پزشکی بین پزشکان ایرانی و عربستانی وجود دارد.

عین اللهی بیان کرد: ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی، ۶۷ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی با ۲۲ هزار عضو هیات علمی و ۱۲۷ هزار دانشجو در ایران فعال هستند و با وجود مراکز تحقیقاتی پزشکی در ایران و عربستان زمینه همکاری بین هر دو کشور به ویژه در علوم جدید پزشکی وجود دارد و از مسئولان حوزه سلامت عربستان دعوت می‌کنیم که به ایران بیایند تا بتوانیم به پیشرفت حوزه سلامت در هر دو کشور کمک کنیم.

وی گفت: پیشنهاد می‌دهیم که کارگروهی برای همکاری مشترک ایران و عربستان تشکیل شود و در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی با همکاری ایران و عربستان می‌توان بسیاری از نیاز‌های هر دو کشور در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را تامین کرد و حتی فهرست دارویی مشترک ایران و عربستان تدوین شود، همچنین شرایط فراهم است تا بیماران عربستانی به عنوان توریسم سلامت به ایران سفر کنند.

وزیر بهداشت عربستان با پیشنهاد وزیر بهداشت ایران برای امضای یک تفاهم نامه و تشکیل کارگروه مشترک برای پیگیری اجرای مفاد تفاهمات موافقت کرد.

مقرر شد تا بزودی مقامات مرتبط در وزارت بهداشت ایران و وزارت بهداشت سعودی در جهت عملیاتی کردن مباحث مطروح شده مقامات بهداشتی دو کشور نشست مشترکی برگزار کنند.

نظر شما