شناسهٔ خبر: 60316168 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار دیپلمات روس به آمریکا و ناتو

تهران- ایرنا - سفیر روسیه در واشنگتن با بیان اینکه برنامه ناتو برای ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به کی‌یف موضوع مشارکت آن‌ها در جنگ را مطرح می‌کند، گفت: آمریکا باید بداند حمله به شبه جزیره کریمه با حمله به هر منطقه در خاک روسیه یکسان خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، آناتولی آنتونوف در واکنش به برنامه آمریکا برای آموزش خلبان‌های اوکراینی هدایت کننده جنگنده‌های اف-۱۶ گفت: به نمایندگان دولت‌ها درباره قضاوت‌های بیهوده درباره شبه جزیره کریمه هشدار می‌دهم، به ویژه درخصوص چراغ سبز به حمله هوایی کی‌یف به این شبه جزیره.

وی یاد آور شد: حمله به این منطقه [شبه جزیره کریمه] برای ما با حمله به هر نقطه از خاک روسیه تفاوتی ندارد و آمریکا باید از پاسخ روسیه به طور کامل مطلع باشد.

این دیپلمات روس همچنین خاطر نشان کرد:‌ هر متخصصی آگاه است که نه تنها در سراسر اوکراین هیچگونه زیرساخت مناسب برای عملیات جنگنده‌های اف-۱۶ وجود ندارد، بلکه خلبان و پرسنل سرویس و نگهداری نیز به تعداد مورد نیاز نیست.

آنتونوف در مورد مشارکت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در جنگ اوکراین تصریح کرد: بنابراین اگر جنگنده‌های آمریکایی (اف-۱۶) با کنترل داوطلبان خارجی از فرودگاه های ناتو بلند شوند، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

الکساندر گروشکو معاون وزیر خارجه روسیه نیز روز شنبه با هشدار به غرب گفته بود طرح ارائه جنگنده‌های اف ۱۶ به اوکراین نشان می‌دهد غربی‌ها به جای تلاش برای حل درگیری ، تشدید تنش را انتخاب می‌کنند و این اقدام خطرات زیادی دارد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد: طبق اعلام منابع آگاه، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در نشست روز جمعه سران گروه هفت به متحدانش گفته که در حال تصویب طرح‌هایی برای آموزش خلبانان اوکراینی برای کنترل و هدایت جنگنده‌های اف-۱۶ است.

در حالیکه قانونگذاران آمریکایی و اعضای کنگره با پیوستن به کارزار لابی اف-۱۶، از دولت می‌خواهند این جنگ افزار تهاجمی را به اوکراین ارائه کند تا کنترل آسمان‌های خود را در اختیار بگیرد، مقام‌های آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته اند که دولت آماده تایید صدور این جنگنده‌ها به اوکراین است در صورتیکه متحدان نیز تصمیم به انجام این کار بگیرند.

روزنامه نیویورک تایمز پیش از این گزارش کرده بود، در حالی که برخی کشورهای اروپایی تمایل دارند جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت آمریکا را به اوکراین انتقال دهند، دولت ایالات متحده در برابر آموزش نیروهای اوکراینی برای استفاده از این هواپیماها مقاومت می‌کند.

در این میان جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز شنبه گفت هنوز زمان مناسب برای در اختیار گرفتن جنگنده‌های اف-۱۶ توسط اوکراین نرسیده است.

وی افزود: ایالات متحده و متحدانش تصمیم خواهند گرفت که کدام کشورها و چه تعداد این هواپیماها را به کی‌یف تحویل دهند.

نظر شما