شناسهٔ خبر: 60311958 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

وزیر خارجه سوریه: «عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین را تایید می‌کنیم»

صاحب‌خبر -

شفقنا- فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که «دمشق عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین را تایید می‌کند».

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، فیصل المقداد در مصاحبه با آرتی اعلام کرد: «ما مجددا تایید خود را نسبت به عملیات نظامی ویژه روسیه ابراز می‌کنیم».

وی عنوان داشت که دمشق روابط خود را با ترکیه که خاک سوریه را اشغال کرده است، عادی سازی نمی‌کند.

المقداد تاکید کرد که دیدار بشار اسد، رئیس جمهور سوریه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در گرو خروج نیروهای ترکیه‌ای از خاک سوریه است.

این دیپلمات سوری عنوان داشت، عواطفی که در نشست سران عرب در جده لمس کردند، عواطفی همیشگی و دائمی در قبال مردم و رهبری سوریه بوده است و آنها در گذشته و همچنان این احساس را دارند که رهبران و ملت‌های کشورهای عربی نسبت به آنها محبت دارند چراکه دمشق به اهداف امت عربی پایبند است و هرچیز ارزشمندی را برای امت عربی فدا می‌کند.

وی گفت که دیدار رئیس جمهور سوریه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در نشست سران عرب در جده دیدار بسیار گرمی بود و بیانگر روابط تاریخی میان عربستان و سوریه در عرصه‌های مختلف در گذشته و تا به الان است.

المقداد با بیان اینکه در مقاطع گذشته ما اختلاف نظر‌ها و اتفاق نظرهایی داشته، اما به مرحله قطع رابطه نرسیدیم، تاکید کرد که با آنچه که از زبان ولیعهد عربستان مطرح شد، این احساس وجود دارد که آینده روشن است و روابط به حالت عادی خود بازگشته است.

وی در واکنش به دست دادن بشار اسد با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر گفت: ما نباید به گذشته برگردیم، ما مردمان حال حاضر هستیم و باید نگاه به آینده داشته باشیم.

پیشتر و در حمله‌ای بی سابقه، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در نشست سران اتحادیه عرب که روز جمعه در جده برگزار شد، از خطر اندیشه توسعه طلبانه عثمانی که آمیخته با رنگ و بوی منحرف اخوانی (اخوان المسلمینی) است، صحبت کرد. این اظهارات بشار اسد اشاره آشکاری به طرف ترکیه‌ای بود.

در مقابل، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه گفت که کشورش حضور نظامی خود در شمال سوریه را حفظ می‌کند. اردوغان در مصاحبه‌ای با سی ان ان آغاز مرحله‌ای جدید از «مبارزه ترکیه علیه تروریسم» را بعید ندانست که منظور وی از تروریسم یگان‌های مدافع خلق کرد در شمال شرق سوریه است که آنکارا آن را تهدید مستقیمی برای امنیت ملی خود می‌داند.

وی افزود: ما مرزهایی (با سوریه) به طول بیش از 900 کیلومتر داریم و تهدید دائمی از سوی تروریسم از طریق این مرزها به سمت کشور من وجود دارد اگر ما حضور نیروهایمان در آنجا را باقی نگه داریم، تنها یک علت دارد که همان مبارزه با تروریسم است. وی درخصوص درخواست اسد برای عقب نشینی نیروهای ترکیه‌ای از سوریه گفت: ما به این مساله فکر نمی‌کنیم، چراکه تهدید تروریستی ادامه دارد.

این خبر را در آرتی ببینید.

نظر شما