شناسهٔ خبر: 60308238 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

قیمت‌های اعلامی شورای رقابت ملاک عمل خودروسازان مونتاژی

­رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: امروز جلسه با حضور شرکت‌های مونتاژی و معاونت حمل و نقل، برای تفهیم موضوعات و قیمت‌ها برگزار شد و اگر این شرکت‌ها قیمت‌های اعلامی را اعمال نکنند طبق قانون، آن‌ها را به تعزیرات معرفی خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ در میز اقتصاد امروز با حضور آقایان رشیدی کوچی - نماینده مجلس شورای اسلامی، سلمان ابراهیم نژاد - استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو خانم فائزه شعبانی اصل خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما " گرانفروشی خودرو‌های مونتاژی با نادیده گرفتن قیمتگذاری شورای رقابت" بررسی شد.
 
متن گفتگو به این شرح است: 


مجری ( امیر اصلانخانی ): شورای رقابت در تاریخ 16 اردیبهشت قیمت جدید خودروهای مونتاژی را مصوب کرد و در همه رسانه ها هم پخش شد و درباره این قیمت ها هم خیلی ها اظهار نظر کردند اما خبر می رسد که خودروسازان بخش خصوصی خودروهایشان را با قیمت های بهمن سال گذشته که رقم های بالایی هم بود می فروشند. خودروسازان می گویند قیمت های جدید به ما ابلاغ نشده سازمان حمایت می گوید معاونت خودرویی وزارت صمت باید قیمت ها را ابلاغ کند و از این آشفتگی در وزارت صمت برای ابلاغ یک مصوبه، خودروسازان بخش خصوصی استفاده می کنند و با قیمت های بالا خودروهایشان را به مردم می فروشند امروز و در میز اقتصاد این موضوع را بررسی می کنیم که کدام سازمان باید به این قیمت ها نظارت کند؟ سازمان حمایت باید نظارت کند؟ کدام سازمان باید ابلاغ کند شورای رقابت قیمت خودروها را مصوب کرده اما در وزارت صمت کسی پاسخگو نیست ما از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، از معاونت خودرویی و همین طور از سازمان حمایت دعوت کردیم که در برنامه حضور داشته باشند اما حاضر به پاسخگویی نشدند.

مجری: آقای رشیدی کوچی چگونه است که شورای رقابت قیمت اعلام می کند اما خودروساز با قیمت های انتخابی خودش عرضه می کند؟ سراغ وزارت صمت هم می رویم هر کدام یک ساز می زنند سازمان حمایت می گوید که باید معاونت خودرویی قیمت ها را اعلام کند؛ معاونت خودرویی می گوید سازمان حمایت و در چینین شرایطی فقط مردم متضرر می شوند در این باره توضیح دهید.

رشیدی کوچی گفت: نکته ای که به نظر من خیلی مهمه این است که به دلیل تعدد مراجع تصمیم گیری راجع به حوزه صنعت خودرو، این پیام را به جامعه می دهیم که این مراکز متعدد تصمیمات متعددی می گیرند و در عمل خروجی این برای مردم جز گرانی نیست و هر کسی به هر قیمتی که دلش می خواهد خودرو عرضه می کند.

وی افزود: یک شورایی تشکیل شده به نام شورای رقابت و می گوید به دلیل این که بازار خودرو انحصاری است پس من باید اعلام نظر کنم بعد البته ما این را به فال نیک می گیریم که بالاخره یک اتفاقی در حوزه خودروهای مونتاژی افتاد و خدا را شکر می کنیم که دیگر به این ها نمی گوییم خودروساز، می گوییم خودروسازان مونتاژی؛ این خیلی مهم است.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9661519"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3857040/9661519?width=600&height=350"></script></div>

رشیدی کوچی اضافه کرد: شورای رقابت اعلام کرده: این قیمت ها باید اصلاح شود دو تا از معاونت های وزارت صمت به هر دلیلی که اصلا برای مردم مهم نیست که این ها چرا با هم اختلاف دارند بلاخره این تصمیم باید گرفته شود و ابلاغ کنند از این بلبشو هم خودروسازان مونتاژی نهایت بهره ر می برند و آن چیزی که مردم به نظرم برداشت می کنند این است که دولت یا نظام یا حاکمیت توانایی مقابله با خودروسازان داخلی به ویژه مونتاژکاران را ندارد و این به جامعه القا می شود.

وی اضافه کرد: همه این برنامه ها تمام این مصوبات همه این ها چرا به نتیجه نمی رسد چون اصل کار ما مشکل دارد، حوزه خودرو، صنعت خودرو و خرید و فروش خودرو در تمام دنیا حل شده، تنها جایی که اصرار دارند برخی از عزیزان بعد از 50 سال که ما باید حمایت کنیم که آیا روزی این حمایت ما به نتیجه به نفع مردم باشد یا نباشد این جاست. و این مشکل است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت : هرچقدر ما بیاییم قانون تصویب کنیم، طرح بگذاریم و نمی دانم شورای رقابت تصمیم می گیرد سازمان حمایت تصمیم می گیرد کار درست نمی شود چرا درست نمی شود؟ چون انحصاری را ما در حاکمیت برای اینها به وجود آوردیم که این ها را قدرتمند کرده و اگر بخواهیم به نفع مردم کار کنیم باید آن انحصار شکسته شود.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9661583"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3857040/9661583?width=600&height=350"></script></div>

مجری: خانم فائزه ه شعبانی اصل، شما گزارش های متعددی در مورد صنعت خودرو تهیه کرده اید از بازار هم خبر دارید الان وضعیت قیمت خودروهای مونتاژی چگونه است؟

خانم شعبانی گفت: اتفاقی که از بهمن سال گذشته افتاده، قیمت خودروهای مونتاژی در بازار خیلی افزایش یافته براین اساس وزارت صمت تصمیم گرفت که یک سامانه ای را طراحی کند با عنوان سامانه یکپارچه فروش خودرو، که قرار شد در این سامانه همه خودروسازان چه خصوصی چه دولتی، در این سامانه خودروهایشان را عرضه کنند و البته با قیمتی که شورای رقابت برایشان تعیین می کند.

وی افزود: 16 اردیبهشت شورای رقابت قیمت این خودروها را تعیین تکلیف و اعلام کرد اما چیزی که در عمل اتفاق افتاد این خودروسازان خودروهایشان را با قیمت هایی که خودشان تعیین کردند عرضه کردند مثلا یکی از خودروسازان ( مدیران خودرو) تیگو 8 را با قیمت سال 1400 ، یک میلیارد و 750 میلیون تومان قیمت گذاری کرد بعد از افزایش قیمتی که به این خودرو داد این خودرو دو میلیارد و 200 میلیون تومان و در بازار به چهار میلیارد تومان رسید اتفاقی که افتاد شورای رقابت بعد از بررسی ها، اعلام کرد که قیمت این خودرو یک میلیارد و 400 میلیون تومان است اما دوباره مدیران خودرو این خودرو را با قیمت دو میلیارد و 200 به فروش رساند.

مجری: این یکی از خودروسازان بود که البته ما از خودروسازان هم دعوت کردیم تا در برنامه حضور پیدا کنند خاصه از کرمان خودرو اما در این برنامه شرکت نکردند تا درباره قیمت خودروهایشان و مدلی که عرضه می کنند صحبت کنند.

مجری: آقای ابراهیم نژاد؛ این قیمت ها عجیب و غریب نیست یک میلیارد و 750 میلیون تومان، دو میلیارد و دویست میلیون تومان، در بازار چهار میلیارد تومان بعد که قیمت گذاری، می شود یک میلیارد و 400 میلیون تومان و باز هم از این اتفاق هم تمکین نمی کنند؟

آقای ابراهیم نژاد استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو گفت: همانطور که اشاره شد خودروسازها از این فرصت پیش آمده و این ناهماهنگی که الان در دستگاه دولتی وجود دارد و این چندصدایی که از بخش های مختلف حاکمیت می شنوند؛ به هر حال بخش خصوصی هستند و قطعا دنبال به حداکثر رساندن سود خودشان بماند که در این بین یک سری از نمایندگان فروش این شرکت ها هم الان در بازار از این ­فرصت استفاده می کنند و حتی هزینه های بالاتری را به مردم تحمیل می کنند ضمن اینکه طبق گفته همکار شما مبلغی را هم برای نامنویسی اخذ می کنند با قیمت مصوب با قیمت اعلامی آن شرکت.

وی اضافه کرد: نکته ای که وجود دارد من فکر می کنم که ما بحث قیمت بازار و حاشیه ای آن قیمت بازار نسبت به قیمت کارخانه را باید فعلا کنار بگذاریم؛ این مساله یک مقدار تابع آن هیجاناتی است که وجود دارد، نقدینگی که دست مردم است و به هرحال کاهش ارزش پول ملی

مجری: مدل های عرضه ای که دارند چگونه است؟

آقای ابراهیم نژاد گفت: ما اگر بخواهیم قیمت حاشیه بازار را به قیمت کارخانه نزدیک کنیم باید عرضه افزایش پیدا کند که متاسفانه ما در صحبت هایی که الان داریم می بینیم و در عملی که از بخش سیاستگذار و ناظر حاکمیت داریم می بینیم نظارتی روی میزان تیراژ تولید و افزایش تیراژ تولید وجود ندارد.

مجری: چه کسی باید نظارت کند؟

آقای ابراهیم نژاد اضافه کرد: به هر حال وزارت صمت است نهادهای نظارتی مختلف وجود دارند که متاسفانه اتفاقا تعدد این ها باعث می شود که مسئولیت را به عهده همدیگر بگذارند اما نکته ای که من می خواهم ازش استفاده کنم هر کدام از این شرکت های خودروساز اگر می خواستند بروند الان در یک کشور ثالث یک بازاری برای محصولات خودشان ایجاد کنند کلی باید هزینه بازاریابی، هزینه تبلیغات انجام دهند کلی موانع را پشت سر بگذارند تا یک همچنین بازاری برایشان فراهم شود.

این استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو گفت: سوال من این جاست که این شرکتها با چه پشتوانه و با چه اعتمادی عرضه خودرو ها را به صورت قطره چکانی انجام می دهند چون مطمئن هستند که دولت اقدامی در جهت رفع این انحصار به وجود آمده انجام نمی دهد وگرنه ببیند این خودروسازها در حال حاضر در انبارهایشان تولید دارند بعضا توانایی این را دارند.

وی افزود: همانطور که آقای رشیدی اشاره کردند این خودروسازها تولیدکننده نیستند که قرار باشد قالب بزنند قرارباشد قطعه را طراحی کنند قرارباشد تحقیق و توسعه انجام دهند تا به یک تولیدی بتوانند برسند یا مثلا هزار دستگاه ماشین را افزایش تیراژ بدهند این ها به راحتی می توانند یک مذاکره کنند با شرکت های طرف خارج شان با سرعت خیلی بالایی یعنی طی دو هفته سه هفته ثبت سفارششان را انجام بدهند، قطعه بیاید این جا و تولید کنند و دست مصرف کننده بدهند.

ابراهیم نژاد ادامه داد: چرا یکی دو سال است که این اختلاف فاحش بین حاشیه بازار و قیمت کارخانه وجود دارد به این دلیل که کارخانجات مونتاژی همه مطمئن هستند که دولت در این زمینه اقدامی انجام نمی دهد پیشنهادم این هست که همین الان ارزی که به این شرکت ها تخصیص داده می شود و مدیریت تخصیص ارز دولت است.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9661552"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3857040/9661552?width=600&height=350"></script></div>
 

وی گفت: آخرین گامی که دولت باید ازش استفاده کند قیمت گذاری مستقیم است مداخله مستقیم دولت باید حداقل باشد دولت می تواند از طریق تغییر تعرفه از طریق تغییر میزان ارزی که تخصیص می دهد به این شرکت ها، آنها را سرخط بیاورد و هم منافع کوتاه مدت مردم را ببیند هم منافع بلندمدت را به هرحال این که یک صنعتی تحت عنوان خودرو در کشور پا بگیرد آرزوی همه ماست و دنبالش هستیم.

مجری: اقای رشیدی برای خودروسازان بخش خصوصی روال تولید و روال عرضه محصولات چگونه باید باشد آیا هر گونه که دلشان بخواهد می توانند تولید و عرضه داشته باشند؟

وی گفت: ­نه باید آمار تولید، آمار فروش شان را به مراجع بالاتر بدهند؟ کدام دستگاه باید به این ها نظارت کند آیا برای اینکه هنوز بحث عمق ساخت داخل وجود دارد؟ یا همه را وارد و مونتاژ می کنند؟

آقای رشیدی کوچی گفت: این که آمار تولید و میزان تولیدشان را در اختیار مجموعه های نظارتی قرار دهند شکی نیست یعنی حتما باید این اتفاق بیفتد و این ها ارائه هم می دهند نه این که اینها ارائه نمی دهند اما همان طوری که اشاره کردند عرضه بسیار محدودی که این ها با هدف افزایش قیمت و با هدف حفظ انحصار و با نگاه به این که دولت نگاه حمایتی از آنها دارد انجام می دهند باعث این موضوع شده که این قیمت ها افزایش پیدا کند .

وی افزود: یک سوال ساده است یعنی این را همه مردم متوجه هستند من نمی دانم چرا بعضی از دولتمردان ما متوجه نیستند این ها می گویند ما قطعات خودرو را وارد و مونتاژ می کنیم سی درصدش را هم ایرانی می کنیم مثل لاستیک و ... قاعدتا عقل سلیم می گوید که اگر 30 درصدش قرار است ایرانی بشود باید حداقل 30 درصد کاهش قیمت داشته باشد زیرا بالاخره آن خودرویی که در کشور مبدا ساخته می شود با قیمت جهانی عرضه می شود مثل ما هم حمایت نمی کنند وقتی می آید اینجا باید سی درصد ارزان شود اما اینجا که می آید ضمن اینکه از کیفیت و آپشن ها و گزینه های دیگرش کم می شود قیمت هم افزایش می یابد دلیلش همان چیزی است که آقای دکتر اشاره کردند.

رشیدی کوچی اضافه کرد: شما هم می دانید من هم می دانم و همه می دانند آن هم انحصار است نمونه همان خودروی تیگو 8 د خیلی خنده دار است تیگو8 در کشور ما 10 رقم قیمت می خورد یعنی از یک میلیارد و 400 میلیون تومان تا چهار میلیارد و 400 میلیون تومان!! کجای دنیا این طور است و چرا اینگونه شده ؟ دلیلش هم همین حمایتی است که دولتهای مختلف از اینها داشتند.

وی گفت: سوال اگر همین تیگو8 اجازه وارداتش با تعرفه معقول به کشور وجود داشت باز این شرکت ها این خودرو را چهارمیلیارد تومان عرضه می کردند؟ ! اصلا آن وقت شورای رقابت لازم بود ورود کند وقتی یک نفر بتواند تیگو8 از کشورههای حوزه خلیج فارس با قیمت 800 میلیون تومان وارد کند معلوم است که کارخانه مجبور می شود قیمتش را پایین بیاورد پایین؟ زیرا آن وقت انحصار شکسته می شود

رشیدی کوچی افزود: تمام بحثمان برسر این است هیچ راهی جز ازادسازی واردات برای شکستن گردن این مافیای خودرو و گردن کسانی که سالها به این ملت ظلم می کنند نیست. واقعا این ظلم آشکار است چرا ما باید یک ماشینی که در کشور مبدا باقیمت جهانی اش 800 میلیون دلار با دلار امروز ما تازه این ها دلار را دلار دولتی می گیرند دلار آزاد حساب نمی کنند با قیمت 800 میلیون تومان اینا چرا در کشورما باید چهار میلیارد تومان عرضه شود چه دلیلی دارد چه عقلی پشت این هست ما امیدواریم که دولت تصمیم بگیرد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: یعنی آقای فاطمی امین که امروز در وزارت صمت نیستند دلیل نبودنش این است که نتوانست برای این موضوع تصمیم قاطع بگیرد هر کسی دیگری هم بیاید نتواند تصمیم بگیرد نمی تواند این بازار را کنترل کند و ما امیدواریم که این اتفاق بیفتد من نگاهم بر این است .

رشیدی کوچی گفت: عمری است خودروسازها، مونتاژکاران هر روز مردم را نقره داغ می کنند؛ یک بار هم حاکمیت به نفع مردم این ها را نقره داغ کند مگر چه اشکالی دارد؟
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9661528"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3857040/9661528?width=600&height=350"></script></div>

مجری: از سازمان حمایت در یک دوره ای در مورد تخلفاتی که این شرکت ها داشتند پرسیدم گفتند بعضی از این تخلفات که به اینها گزارش می شود را به تعزیرات ارسال می کنند حتی یک شرکت هم گفتند 14 همت جریمه شده است که خود تعزیرات به این اشاره کرد اما برخوردی دیده نمی شود حتی این پرونده گفته شد برای سال 1400 ا ست؛ گرانفروشی هایی هم همین شرکت در سال 1401 داشته، اما اتفاقی در این شرکت نیفتاده، خانم شعبانی آیا شورای رقابت اعلام کرده بود که این قیمت ها قطعی است و لازم الاجراست یا نه ؟

خانم شعبانی گفت: درچندین مصاحبه ای که ما با سخنگوی شورای رقابت داشتیم اعلام کردند که این قیمت ها قطعی است و خودروسازان باید تبعیت کنند از قیمتی که شورای رقابت اعلام می کند اما خودروسازان که هیچ کدامشان تبعیت نکردند هر کدامشان هر روز یک دعوت نامه می فرستادند با قیمت هایی که خودشان تعیین کردند یعنی هیچ کدامشان از قیمت شورای رقابت تبعیت نکردند.

مجری: انتشار قیمت های جدید شورای رقابت در اردیبهشت ماه تاثیری در بازار داشت؟

خانم شعبانی افزود: بله از زمانی که شورای رقابت اعلام کرد در ابتدا 300 تا 400 میلیون قیمت خودروهای مونتاژی کاهش یافت در حال حاضر یک سری از خودروها 600 تا 700 میلیون تومان کاهش قیمت داشتند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9661540"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3857040/9661540?width=600&height=350"></script></div>

مجری: آقای ابراهیم نژاد ( استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو ) من یک دفعه در یک گزارشی دیدم که شما یک آنالیز قیمتی هم از این خودروهای وارداتی کرده بودید یا خودروهایی که در داخل کشور مونتاژ می شود این چگونه است؟ سراغ خودروساز بخش خصوصی هم رفتیم اینها می گویند با این قیمت های داده شده ما حتی ضرر می کنیم چگونه است؟ا شورای رقابت یک قیمت در آورده اینها خودشان یک قیمت دیگری درآوردند چرا برای آنها ضرر است ؟ این آنالیز قیمت چگونه در بیاید؟

آقای ابراهیم نژاد گفت: شما به یک نکته دیگر هم اشاره کردید که این خودروسازها در کشورهای دیگر در بازار بین المللی در بازار رقابتی تولید انجام می دهند خب یک موردی که ما در بازار ایران با آن برخورد می کنیم تیراژ پایین این خودروهاست و آن هم یک دلیل داشت دلیل تیراژ پایین بعضی از این خودروها، اولا این است که تعداد این خودروسازاها خیلی زیاداست. چرا هر کسی سراغ گرفتن مجوز برای تولید خودرو است ؟ به قول آقای رشیدی خودروساز یا خودروساز مونتاژی؟ چون سود این جا وجود داشته .

وی افزود: اگر این سود وجود نداشت هیچ کس سراغ تولید خودرو نمی رفت و دولت مجبور بود به آنها مشوق بدهد حالا یک بحثی و استدلالی که انجام می شود این است که تیراژ ما به نسبت فرض کنید کارخانجات و پلنت های تولیدی در کشورهای دیگر پایین تر است اما ببینید این در حالتی هست که شما زیرساخت لازم را ندارید برای این که وقتی بازار همچنین کششی را دارد افزایش تیراژ بدهید.

ابراهیم نژاد گفت: به نظرم می آید که اولا این اختلاف قیمت است.من می خواهم به یک نکته دیگر اشاره کنم که ما در تمام دنیا قیمت را می گوییم ما می آییم می گوییم که شما بیایید یک هزینه های تمام شده ات را به ما بگو یک درصد سود منطقی هم رویش بگذار یعنی این که تو هرچقدر هزینه کردی که به قول معروف بازخواستت نمی کند یا سهامدارش شما­دستت را محدود نمی کند نباید تو تحقیق و توسعه انجام بدهی؟

وی افزود: الان در شرایط اضطراری دولت ورود کرده و قیمت گذاری می کند تازه این قیمت گذاری را دارد براساس هزینه تمام شده آن ها انجام می دهد که این ها خیلی از هزینه هایی انجام می دهند را در شرایط رقابتی باید کاهش بدهند باید با تحقیق و توسعه این ها را اگر در یک قطعه ای عملا امکان ساخت داخلش با هزینه ارزانتر وجود دارد باید بیایند این کار را انجام بدهند.

این استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو گفت: الان دولت با توجه به شرایط اضطراری جامعه دو تا کار انجام داده یکی این که یک بخشی از نقدینگی سرگردان را مدیریت کرد با دو تا کاری که انجام داد حالا انتقادات زیادی هم به این کارها وارد بود اما به هر حال این کاهش قیمت بازار یک بخشش ناشی از این بود که دولت نقدینگی سرگردان را مدیریت کرد و الان یک بستر خوبی وجود دارد برای این شرکت ها که هرکدام توانش را دارند با شرکت های سازنده، تامین کننده قطعات خودشان مذاکره کنند و تیراژشان را بالا ببرند.
 
مجری : در جلسه چه اتفاقی قرار است بیفتد چه کسانی در جلسه حضور دارند؟
 
آقای حسین فرهیدزاده گفت: این جلسه با حضور شرکت‌های مونتاژی و معاونت حمل و نقل، برای تفهیم موضوعات و قیمت‌ها برگزار شد و اگر این شرکت‌ها قیمت‌های اعلامی را اعمال نکنند طبق قانون آن‌ها را به تعزیرات معرفی خواهیم کرد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9660589"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3857040/9660589?width=600&height=350"></script></div>
 
مجری: آقای فرهیدزاده، شورای رقابت قیمت‌ها را ۱۶ اردیبهشت مصوب کرد چرا جلسه توجیهی و تفهیم خودروسازان با تاخیر انجام می‌شود؟ 
 
وی افزود: بنای ما این بود که خودروسازان مونتاژی، از مصوبه شورای رقابت تمکین میکنند در چند روز اخیر که سایت بعضی از خودروسازان را رصد می‌کردم هنوز اطلاعیه قبلی روی سایتشان بود با وجود اینکه مکاتباتی در این مدت در خصوص این موضوع با خودروسازان و مدیران عامل داشتم در نهایت، منجر شد که یک جلسه اتمام حجت با آنهابرگزار کنیم.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9660605"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3857040/9660605?width=600&height=350"></script></div>
 
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان اضافه کرد: البته در این مدت هم در حال جمع آوری اسناد و مدارک بودیم ضمن اینکه موضوعات و ابهامات کوچکی هم وجود داشت که به شورای رقابت نامه ارسال و درخواست استعلام کردیم به محض اینکه جمع آوری اسناد تکمیل شود و شورای رقابت جواب استعلام را بدهد اقدامات تعزیراتی را بر اساس همان قیمت اعلامی انجام خواهیم داد. 
 
مجری: هم اکنون مبنای قیمت همان شورای رقابت است؟ 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9660623"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3857040/9660623?width=600&height=350"></script></div>
 
فرهید زاده گفت: بله صد در صد. همه باید از مصوبه شورای رقابت تمکین کنند و از آن رسما تبعیت داشته باشند.
 
مجری: آیا همه شرکت‌های خودروساز هم باید خودروهایشان را با قیمت‌هایی که اعلام شده در سامانه یکپارچه عرضه کنند و فروش خارج از این سامانه نداشته باشند؟ 
 
آقای فرهیدزاده افزود: این یکی از ابهامات بود و ما از شورای رقابت استعلام کردیم؛ چون چند شرکت خودروساز، قیمت چند خودرو را در سایت اعلام نکرده بودند که باید استعلام بگیریم؛ یکی از این موارد این بود به محض اینکه شورای رقابت تعیین تکلیف کند ما اقدام خواهیم کرد.
 
مجری: آیا تعداد تیراژ خودرو‌هایی که این شرکت‌ها دارند را باید به سازمان حمایت اعلام کنند و سازمان حمایت موضوع را بررسی کند یا معاونت خودرویی متولی این کار است؟
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9660614"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3857040/9660614?width=600&height=350"></script></div>
 
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: ما فقط بحث قیمت و گرانفروشی را بررسی می‌کنیم، زیرا خودرو بحث تولیدی است.
 
مجری: گفته میشه یکی از پرونده‌های تخلف شرکت‌های خودروساز جریمه‌ای ۱۴ همتی دارد که سازمان تعزیرات هم به آن اشاره کرده است چرا این پروند از سال ۱۴۰۰ بررسی نشده و به نتیجه نمی‌رسد؟
 
فرهیدزاده گفت: ما که بررسی هایمان را انجام داده ایم، این پرونده در ابتدا ۱۴ همت نبوده و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است که تقاضای تجدیدنظر کردند و یکسری مستنداتی را به آن شعبه ارائه دادند، شعبه هم پرونده را فرستاده و ما هم داریم بررسی می‌کنیم که آنچه که قرین به عدالت باشد انجام شود.
 
مجری: در حال حاضر برخی خریداران خودرو‌های مونتاژی قیمت‌های بالاتری را نسبت به مصوبه شورای رقابت پرداخت کرده اند، پول این‌ها چگونه برمی گردد آیا برنامه‌ای برای این قضیه دارید که این پول به خریداران برگردد یا نه؟
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9660597"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3857040/9660597?width=600&height=350"></script></div>
 
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان افزود: نامه‌ای به خودروسازان ارسال و تاکید کردیم و به چهار تا پنج مورد تخلف هم اشاره کردیم که تخلف محسوب می‌شود مثل عرضه خارج از شبکه، تخلف عدم عرضه و تاکید کردم که حتماً باید سایت و قیمت هایشان به روز باشد. در آن نامه هم ما گفتیم حتماً خودشان باید رسیدگی کنند و اگر احیاناً مردم به مشکل بر خوردند قابل پیگیری است، زیرا نوع قراردادشان بین خودرو ساز و خریدار قابل رصد است قرارداد وجود دارد مردم می‌توانند در صورت بروز مشکل به سازمان حمایت، سازمان‌های استانی صمت، معاونت‌های نظارت و بازرسی مراجعه و مشکل را مطرح کنند.
 
وی ادامه داد: بعضی از مراجع مثل حل اختلاف و کمیته‌های منطقه‌ای را هم برای رسیدگی به تخلفات خودرویی این از قبل تهیه کردیم و شاکیان می‌توانند به همه این‌ها مراجعه کنند و آن سند معامله و قراردادشان را با قیمت‌هایی که اعلام شده می‌سنجیم و احقاق حق می‌کنیم برایشان.
 
مجری:برای خریدارانی که از تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ بعد اقدام کرده اند یا ماقبل آن؟
 
فرهیدزاده گفت: از ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ که شورای رقابت اعلام کرده این هم باز محل سوال ما است که از شورای رقابت استعلام کردیم.
 
وی اضافه کرد: هرگونه افزایش قیمت که بعضی از شرکت‌های خودروساز بعضاً گرانفروشی داشتند حالا بعضی از قیمت‌های خودروساز‌ها قبل از آن، با قیمتی که شورای رقابت اعلام کرده متفاوت است که ما روی آن عمل می‌کنیم که این باز هم جزو همان سوالات استعلامی است که اگر برای ما تعیین تکلیف کنند بلافاصله روی همان مواردی که شورای رقابت تاکید کند ما احقاق حق می‌کنیم.

نظر شما