شناسهٔ خبر: 60295412 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

استقبال رسمی از ناوگروه ۸۶ نداجا در بندرعباس

مراسم استقبال از ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با حضور سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در بندرعباس برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خلیج فارس این مراسم با حضور سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده کل ارتش، رئیس کمیسیون امنیت ملی، معاون وزیر امور خارجه و سایر فرماندهان نظامی و مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.

استقبال از ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در بندرعباس

 
دریادار شهرام ایرانی؛ تثبیت عمق راهبردی و آینده نگری ایران در قدرت دریایی
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مراسم گفت: نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در دریا‌های آزاد دنیا و دریانوری بلند مدت در حقیقت عمق راهبردی و آینده نگری در قدرت دریایی توام با حوزه نفوذ و هویت منطقه‌ای خود را تثبیت و گسترش داده است.
امیر دریا دار شهرام ایرانی افزود: امروز نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار در تاریخ ایران با بکار گیری دانش‌های نوین و حرکت بر لبه دانش و فنآوری با تامین امنیت دریایی با هدف ارسال پیام صلح و دوستی با ۲۳۲روز دریانوردی عملیاتی و سبز با ناوشکن تمام ایرانی جمهوری اسلامی ایران دنا و پایگاه شناوری جمهوری اسلامی ایران مکران در پهنه‌های اقیانوس حضور یافته و اثبات کنند ایران و ایرانی انزوا گریز و تحریم ناپذیر است و در هندسه ترسیمی دشمن از راه توطئه، تحریم و تهدید مسیر انقلابی خود را در راستای توسعه همه جانبه و پایدار با تقویت ارتباط با ملل جهان در دستور کار دارد.
وی گفت: ملت ایران فرزندان شما از ۲۹ استان از اقوام مختلف بر روی عرشه ناوگروه و ناوشکن دنا دور دنیا را با دریانوردی سبز طی کردند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: این دریانوردان با روحیه انقلابی و جهادی و تکیه و بر علم و فنآوری به عنوان پرچم داران هجرت و جهاد به قله خودباوری رسیده و با امیدواری فزآینده خالق کاری ابتکاری و دستاوری علمی، عملی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی شدن و با روحیه صلح طلبی و ندای بلند بشردوستانه با تکیه بر وحدت جمعی و مثال زدنی حضور مقتدارنه ایران اسلامی را در دور دنیا به جهانیان اعلام کردند.
امیر دریا دار شهرام ایرانی گفت: فرزندان این مرز و بوم به عنوان دست بلند نظام توانستند با عظمت در این ره آورد عظیم فرهنگ غنی ایرانی اسلامی را با خودباوری، امید، سخت کوشی و قدرت توام با اقتدار ایران به دنیا مخابره کنند.
وی افزود: بی شک نظام جهانی لیبرال امریکا محور در حال حاضر جای خود را به نظم چند قطبی داده است و از پیامد‌های این نظم جدید شکل گیری ائتلاف‌ها و نمایش قدرت توسط قدرت‌های نو ظهور است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: در این بین جمهوری اسلامی ایران با گفتمان مقاومت و با شعار صلح و دوستی برای جانمایی و نمایش توانمندی از جایگاه خود در دوران گذار نظم جدید بین المللی است که این نشانه‌ای از بی نهایت نشانه‌های تضعیف آمریکا و عبور جهان به نظام چند قطبی است و ایران بهره برداری لازم از پنجره ایجاد شده برای جانمایی جایگاه خود را انجام خواهد داد و نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این حوزه پیشرو است.
امیر دریادار ایرانی افزود: نیروی دریایی راهبردی ارتش حماسه و افتخاری فراموش نشدنی را رقم زده و برگی زرین و افتخاری عظیم را برای نخستین بار در تاریخ ایران زمین و جهان اسلام ثبت و ضبط کرده است و این موفقیت را تقدیم ملت کشورمان و تمام مسلمانان جهان می‌کنند.
وی گفت: دشمنان باید بدانند کشور ایران و تک تک ایرانی‌ها هرگز منزوی نمی‌شوند و ایران اسلامی و ایران مقتدر، ایرانی انزوا گریز و تحریم ناپذیر است.
 
 

بیشتر بخوانید:  استقبال فرمانده نیروی دریایی ارتش از ناوگروه ۸۶ ارتش

استقبال از ناوگروه ۸۶ نداجا در بندرعباس

 
فرمانده ناو گروه ۸۶: در ۵ بندر از سه قاره پهلوگیری داشتیم
فرمانده ناوگروه ۸۶ نیز در این مراسم گفت: این ناوگروه حرفه‌ای در ۵ بندر از سه قاره جهان پهلوگیری داشت.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خلیج فارس؛ ناخدا دوم فرهاد فتاحی افزود: ناوگروه رزمی اطلاعاتی نداجا متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دنا، ناوبندرمکران، یک فروند بالگرد و یگان پهباد از نهم مهرماه ۱۴۰۱ حرکت خود را آغاز کرد و با پیمودن ۶۵ هزارکیلومتر و ۲۳۲ روز دریانوردی دور دنیا را طی کرد و الگوی توانستیم را به ظهور رساند.
وی گفت: این ناوگروه توانست برای نخستین بار با حضور مقتدرانه در سه اقیانوس، از ۷ دریا عبور کند. از ۶ تنگه گذر کند و دماغه امید نیک را به نیکی پشت سر بگذارد.
ناخدا دوم فرهاد فتاحی گفت: این سفر با رعایت دقیق قوانین حقوق بین الملل و محلی حاکم بر مسیر دریانوردی تنش حقوقی نداشته بلکه تحسین مسئولان نیروی دریایی کشور‌ها را برانگیخت.
وی افزود: شناسایی بصری مثبت، رهگیری و شنود راهبردی و مخابراتی واحد‌های شناور و پرواز‌های نظامی، مانتیورینگ بصری، رادیویی کشتی‌های تجاری، اعلام آمادگی و همکاری و کمک رسانی در صورت درخواست کشتی ها، شرکت در صد و بیستمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و برزیل و سه عمل موفق جراحی از فعالیت این ناوگروه بود.
 
 

استقبال از ناوگروه ۸۶ نداجا در بندرعباس

 رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح : برای اینکه قدرت دریایی بزرگی باشیم هیچ چیز کم نداریم

 سردار سرلشکر باقری گفت: یک کشور در صورتی می‌تواند قدرت بزرگ دریایی باشد که ساحل طولانی و مناسب داشته باشد صنایع توانمند داخلی و فناوری روز برای داشتن ناوگانی بومی داشته باشد، مردمی دارای فرهنگ دریایی و علاقمند به توسعه فعالیت در دریا داشته باشد و فرماندهان دلاوری که دل به خدا بسپارند و در دریا‌ها بدون ترس از قدرت‌های بزرگ به دریانوردی و توسعه اقتدار کشور بپردازند، که یکایک این‌ها را خداوند به این ملت عنایت کرده است.

وی افزود: به استقبال دریادلان عزیزمان آمده ایم که فراتر از عبور از امواج بیکران اقیانوس ها، امواج بزرگ ایمان و اعتقاد و اراده را در دل داشتند و توانستند این ماموریت بزرگ را به پایان برسانند. 

رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح گفت: عرض سلام و ارادت دارم به همه این رزمندگان و دلاور مردان و همرزمانمان که کار بزرگ و بظاهر نشدنی را به کمک خداوند و با اراده بزرگشان به انجام رساندند و موجبات سربلندی ملت بزرگ و عزیز ایران و نیروی دریایی، ارتش جمهوری اسلامی و همه نیرو‌های مسلح ما را فراهم کردند.
وی گفت: عرض سلام و ارادات دارم خدمت مردم عزیز و شهید پرور استان هرمزگان و شهر بندرعباس که این افتخار را دارند که بندر بزرگ ساحلی ما در این شهر واقع شده است و چنین اتفاقات بزرگی در این شهر اتفاق می‌افتد و جا دارد که بگوییم بندرعباس پایتخت دومی برای کشور عزیزمان ایران است.
سرلشکر باقری افزود: حوادث گوناگون و تجربه ۴۴ ساله به ما نشان داده است که برای عزت و سربلندی برای دستیابی به اهداف و آرمان‌های مقدس کشورمان برای سربلندی میهن مان راهی جزء طی کردن مسیر عزت و قدرت و اقتدار نداریم. قدرت مشروعی که ملت ایران با انتخاب خود به فرمانده کل قوا و به یکایک رزمندگان عنایت فرموده است و این راهی الهی است که گام به گام بایستی برای عزت و قدرت این ملت طی کنیم.
وی گفت: در این مسیر اقتدار دریایی یکی از مهمترین و شاید مهمترین عامل قدرت کشور ماست به لطف خداوند ما برای اینکه یک قدرت دریایی بزرگ باشیم هیچ چیز کم نداریم.
وی گفت: اگر حاکمیت و مسئولان ما به این موضوع عنایت بیش از گذشته داشته باشند مسیر اقتدار کشور از طریق توسعه قدرت دریایی و توسعه سواحل بی نظیر خدادادی کشورمان بیش از گذشته فراهم خواهد شد.
سرلشکر باقری افزود: اقدام بی‌سابقه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اجرای این ماموریت سخت و سنگین موضوعی تاریخی و استثنایی و مبداء یک تاریخ جدید برای نیرو‌های مسلح و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد.
وی گفت: این رویداد اتفاق کوچکی نیست، در رفت و آمد‌ها و مذاکرات مشاهده می‌کنیم که حتی کشور‌هایی که با دارا بودن ثروت و انواع تسلیحات و تجهیزات به طور بالقوه می‌تواند چنین ماموریتی را انجام دهند هیچ گاه چنین اراده و جرأت و جسارتی را در آن‌ها مشاهده نمی‌کنیم. اما این جمهوری اسلامی ایران است این ارتش قهرمان ماست این نیروی دریایی دلاور ماست که در اوج تحریم در اوج فشار‌های سیاسی، تبلیغی، رسانه ای، اقتصادی، نظامی، دست همت به کمر خود می‌بندد، دست به زانوی خود می‌گذارد و با شناور ناوشکن دنای کاملا ایرانی و ناوبندر مکران که با ابتکار راهبردی به چنین ماموریتی مسئول و مأمور شده است چنین مسیر خطرناکی را طی می‌کند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: آمار‌هایی که در گزارش‌های ارائه کردند استثنایی و بی نظیر است، یک نیروی دریایی تحت تحریم بتواند چنین ماموریتی را انجام بدهد و کشور‌هایی که در ابتدا خوف و واهمه داشتند از اینکه این ناوگروه در آنجا پهلو بگیرد با دیدن این توانمندی و اقتدار، آغوش گشودند و این عزیزان را پذیرفتند.
سرلشکر باقری گفت: بسیار بزرگتر از آنچه که در ظاهر و مادیات این ماموریت می‌بینیم که چنین ناوگان ایرانی با عبور از این امواج سهمگین اقیانوس‌ها قاره‌ها را پیموده و در قریب هشت ماه دور کره زمین را طی کرده است، بزرگتر از این، اراده وایمان و شجاعت و ایثار و وطن پرستی جوانان عزیز است که چنین کار بزرگی را انجام داده اند.
وی افزود: افتخار ما جوانانی هستند که چنین کار بزرگی را انجام می‌دهند و می‌توانند مسئولیت‌های بسیار بزرگتری را برای این ملت و این کشور سربلند بر عهده بگیرند خدا را بر این نعمت بزرگ شکر می‌گذاریم و در کنار رزمندگان و دلاورمردان خدا را شاکریم.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: ممنون خانواده‌های این عزیزان هستیم که این فراق هشت ماهه را با سربلندی تحمل کردند، پشتوانه معنوی برای اجرای این مأموریت بودند دعاگوی این دریانوردان بودند، مشکلات زندگی را همسران عزیز این دریانوردان تحمل کردند، فرزندان برومند این دریانوردان نیز همه سختی‌ها را تحمل کردند که نیرو‌های ما توانستند با این پشتیبانی این مأموریت بزرگ را به پایان برسانند.
وی افزود: این ماموریت سرآغاز یک تاریخ جدید برای تولد و رشد قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران است که با این ماموریت آغاز شد و با قدرت و اقتدار و تداوم انشالله پیگیری خواهد شد.
سرلشکر باقری گفت: خدا را بر همه این نعمت‌ها شکرگذاریم و انشاءالله که عزیزان دریانورد با این روحیه با این معنویت با این ایثار و در کنار آن با این شجاعت و توانمندی و دانش و مهارت از سربازان مولا و آقایمان حضرت، ولی عصر (عج) محصوب شوید از سربازان مولایمان فرمانده معظم کل قوا هستیم و من گزارش این مراسم زیبا و پر معنا را محضر رهبر معظم انقلاب تقدیم خواهم کرد که پیام دلنشینی و پدرانه رهبر فرزانه برای این ناوگروه، پیامی استثنایی و نشانه علاقه و توجه ایشان به یکایک نیرو‌های این ناوگروه و نیروی دریایی قهرمان است.
وی افزود: لازم می‌دانم از تلاش‌های فرمانده محترم کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرمانده توانمند نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، یکایک نیرو‌ها و مسئولان این نیرو و فرمانده ناوگروه اعزامی، فرمانده ناوبندرمکران، فرمانده ناوشکن دنا کمال قدردانی را داشته باشم.
سرلشکر باقری در ابتدای سخنانش سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و سوم خرداد سالرزو آزادسازی خرمشهر قهرمان روز پیروزی ملت ایران، یاد و خاطره امام راحل بزرگوار، شهیدان گرانقدر و به ویژه شهیدان دریا دل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس را نیز گرامی داشت.

تجلیل از اعضای ناوگروه ۸۶ از برنامه‌های این مراسم بود.

 

نظر شما