شناسهٔ خبر: 60239021 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیپلمات ایرانی:

تقویت تجارت با پاکستان در راستای نگاه همسایه محور دولت سیزدهم است

اسلام‌آباد- ایرنا- معاون سرکنسولگری ایران در «کویته» پاکستان افتتاح بازارچه های مشترک مرزی را موجب رونق اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی میان دو کشور دانست و افزود: تقویت تجارت با پاکستان در راستای نگاه همسایه محور و دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم است.

صاحب‌خبر -

«فریدون پیرلورن» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد اظهار داشت: یادداشت تفاهم همکاری برای ساخت شش بازارچه مشترک مرزی دو سال پیش توسط وزرای امور خارجه ایران و پاکستان امضاء و متعاقب آن عملیات احداث سه فقره از این بازارچه‌ها در سه نقطه مرزی پشین-مند، ریمدان-گبد و کوهک-چیدگی شروع شد.

وی افزود: با جانمائی بازارچه‌ها در نقاط صفر مرزی و اختصاص بودجه و اعتبار لازم، این بازارچه‌ها توسط مقامات استان سیستان و بلوچستان ساخته و در اختیار مردم محلی قرار گرفته است. این بازارچه‌ها شامل تعدادی غرفه و واحد تجاری است که به طور استیجاری در اختیار مردم محل قرار می‌گیرد تا از طریق آن نسبت به فروش کالاهایی که توسط دو دولت مشخص شده است، اقدام کنند.

معاون نمایندگی دیپلماتیک ایران در کویته مرکز ایالت بلوچستان به عنوان استان پیشران تجارت پاکستان با ایران، گفت: با توجه به اینکه ایالت بلوچستان پاکستان و استان سیستان و بلوچستان ایران هر دو با معضل بیکاری روبرو هستند، راه‌اندازی این بازارچه‌ها کمک شایانی به اشتغال مردم محلی کرده و موجب رونق اقتصادی نقاط مرزی خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر افتتاح رسمی بازارچه پیشین- مند مقرر شده که پروژه انتقال برق ۱۰۰ مگاواتی از ایران به بندر گوادر پاکستان نیز فردا به طور رسمی توسط سران دو کشور افتتاح شود.

پیرلورن تصریح کرد: با توجه به سیاست اصولی دولت سیزدهم در راستای همسایه محوری و اهمیت شایان توجه به همسایگان در سیاست خارجی و همچنین اهتمام وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، فردا شاهد افتتاح این پروژه مشترک توسط سران دو کشور خواهیم بود.

وی تاکید کرد که ایران و پاکستان با نزدیک به یک‌هزار کیلومتر مرز مشترک، پتانسیل زیادی برای افزایش سطح همکاری های اقتصادی دارند که تکمیل خط لوله گاز ایران-پاکستان نیز می‌تواند در این زمینه تحول عظیمی را در منطقه ایجاد کند.

براساس این گزارش، رایزنی‌های ایران و پاکستان برای آغاز رسمی فعالیت بازارچه مرزی «پیشین-مند» تکمیل شده و قرار است این بازارچه فردا (پنجشنبه) به طور رسمی با حضور سران دو کشور افتتاح شود.

شبکه‌های خبری پاکستان نیز امروز اعلام کردند که «محمد شهباز شریف» نخست وزیر این کشور فردا با آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در نقطه صفر مرزی دو کشور دیدار و سپس سران ایران و پاکستان طرح انتقال برق از ایران به پاکستان و فعال سازی رسمی بازارچه‌های مرزی را افتتاح خواهند کرد.

نظر شما