شناسهٔ خبر: 60217518 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس جمهور: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید حامی انتشارات کودک باشد/ منتظر خبرهای خوش تأمین کاغذ باشید

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز 26 اردیبهشت‌ماه در بازدید خود از سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش ناشران کودک و نوجوان حضور پیدا کرد و با برخی از ناشران این بخش به گفت‌وگو پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه در بازدید خود از سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش ناشران کودک و نوجوان حضور پیدا کرد.در این بازدید محمد‌مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند رئیس سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و علی رمضانی سخنگو و قائم‌مقام سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشتند.

رئیس‌جمهور از غرفه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، مهرستان، نسیم قلم، هوپا، نوبهار، مهد علم، موزون و مه‌دور در سالن ناشران کودک و نوجوان به عمل آورد و با غرفه‌داران گفتگو کرد.

۳ میلیون جلد کتاب برای نمایشگاه چاپ کردیم

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از غرفه‌هایی بود که آیت‌الله رئیسی در آن حضور پیدا و کرد و با حامد علامتی مدیرعامل این کانون به گفت‌وگو پرداخت. علامتی ابتدا گزارشی به رئیس جمهور ارائه کرد و اظهارداشت: کانون ۵۰۰ عنوان کتاب اخیراً چاپ کرده است که ۱۵۰ عنوان چاپ اولی و ۳۵۰ عنوان تجدید چاپ شده است. در مجموع کانون بیش از ۳ میلیون جلد کتاب منتشر کرده است.

وی افزود: کانون ۷۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه عرضه کرده است که جدای آن ۵۰۰ عنوان جدید، ۲۰۰ عنوان هم از دیگر کتاب‌های گذشته کانون است و بنا داریم با پایان نمایشگاه، این کتاب‌ها را به کتابخانه‌های کانون اهدا کنیم.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید حامی انتشارات کودک باشد

آیت‌الله رئیسی هم در غرفه انتشارات کانون اظهار داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید علاوه بر فعالیت در حوزه توزیع و انتشار کتاب در حوزه کودک روی امر کیفیت چاپ هم توجه داشته باشد.

وی افزود: یکی از مأموریت‌های دیگر کانون باید حمایت از دیگر انتشارات حوزه کودک باشد. این حمایت هم شامل خریداری آثار آنان و توزیع و عرضه در کتابخانه‌های مدارس است و هم ارائه موضوع و سوژه به آنان برای تألیف کتاب است. علامتی در این خصوص گفت: کانون خود را رقیب انتشارات حوزه کودک نمی‌داند.

رساندن کتاب به دست کودکان اهمیت بسیاری دارد

رئیسی با اشاره به اینکه تألیف کتاب امری مهمی است اما انتقال و رساندن این کتاب‌ها به دست کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار است، گفت: کانون نهاد بسیاری مهمی است که وظیفه پرورش فکر کودکان و نوجوانان را هم برعهده دارد.

رئیس جمهور در این بازدید از کتاب‌های به خطر بریل کانون هم دیدن کرد و از انتشار این آثار تقدیر کرد.

غرفه انتشارات قدیانی از جمله غرفه‌هایی بود که رئیسی در آن مدت زیادی حضور پیدا کرد و به گفت‌وگو پرداخت. او حدود ۲۵ دقیقه در این غرفه حضور پیدا کرد و با تولیدات آن‌ها آشنا شد. «تأمین کاغذ با کیفیت و ارزان قیمت» از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات فعالان حوزه نشر بود که رئیس‌جمهور با تشریح اقدامات دولت در این زمینه، اعلام کرد با توجه به امکانات کشور و تدابیری که اندیشیده شده، ناشران به زودی خبرهای خوشی در این خصوص خواهند شنید.

نادر قدیانی در این دیدار از مشکلات مختلف انتشارات‌های کودک و نوجوان به رئیس جمهور گفت. رئیسی در این بازدید بر پرهیز از غلبه ترجمه بر تالیف در حوزه نشر تاکید کرد و گفت: همان‌طور که نسبت به تغذیه و سلامت جسمی کودکان و نوجوانان حساس هستیم، باید نسبت به سلامت فکری و اندیشه آنها نیز با حساسیت ویژه برنامه‌ریزی کنیم.      
     
رئیس جمهور، ادبیات کودک و نوجوان را یکی از قالب‌های مهم انتقال مفاهیم عالی دانست و بیان کرد: کیفیت چاپ و نشر آثار هم به اندازه محتوا مهم است تا کتاب‌ها برای کودکان و نوجوانان جاذبه داشته باشد.

امروز خبرگزاری فارس گزارش مفصلی درخصوص بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب منتشر کرده بود که می‌توانید اینجا بخوانید.

پایان پیام/

نظر شما