شناسهٔ خبر: 60208275 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخست وزیر تشکیلات خودگردان:

وقت آن رسیده که وجدان جهان نسبت به فلسطینی‌ها بیدار شود

تهران- ایرنا- نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: از زبان ۱۴ میلیون فلسطینی می گوئیم که از ۷۴ سال گذشته در معرض بزرگترین قتل عام، ظلم، سلب مالکیت سرزمینی و سرقت اموال خود از سوی صهیونیست ها قرار گرفته ایم و زمان آن فرارسیده است که وجدان جهان نسبت به این موضوع بیدار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری قدس پرس، «محمد اشتیه» امروز (دوشنبه) همزمان با هفتاد و پنجمین سالروز نکبت در جلسه کابینه تشکیلات خودگردان فلسطین که در رام الله برگزار شد، افزود: نکبت جنایتی است که بیش از ۷۵ سال به طول کشیده است و مردم فلسطین همچنان با جان و مال تاوان آن را می‌پردازند و ما برای احقاق حقوق آن‌ها و ناکام گذاشتن پروژه استعماری و توسعه طلبی صهیونیست‌ها به مبارزه ادامه می‌دهیم.

وی افزود: مردم فلسطین همچنان در سرتاسر این سرزمین، در کرانه باختری از جمله قدس و نوار غزه خون خود را نثار می‌کنند که آخرین آن‌ها قربانیان حملات وحشیانه رژیم اسرائیل به نوار غزه است که ۳۳ شهید از جمله کودکان، زنان و سالمندان و صدها مجروح را در پی داشت و بسیاری از ساکنان آن با تخریب خانه‌هایشان بر اثر این جنایت، منازل خود را از دست دادند.

نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد: در هفتاد و پنجمین سالگرد نکبت، مردم ما ثابت کردند که با درگذشت فلسطینی‌های سالمند، نکبت از یاد جوان‌ترها نمی‌رود و پس از گذشت ۷۵ سال از این واقعه مردم فلسطین همچنان ایمان دارند و برای حق بازگشت خود می‌جنگند زیرا بازگشت به سرزمین‌های اشغالی فلسطین، حق ذاتی مردم پناهنده ما در تمام نقاط جهان است.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملل، یک بانک اطلاعاتی از اموال آوارگان فلسطینی ایجاد کرده که به تفصیل دارایی خلع ید شده مردم فلسطین توسط صهیونیست‌ها و دارایی هر فلسطینی مستند است، افزود: نسخه‌هایی از این بانک اطلاعاتی در برخی کشورها وجود دارد اما نسخه اصلی نزد سازمان ملل متحد است.

اشتیه در ادامه خطاب به جهانیان گفت: آنچه که در پشت این مطالب از دست رفته، حقی است که بر اساس آن هر فلسطینی این حق را دارد که خواستار بررسی اموال خود و طرح پرونده در دادگاه‌های بین‌المللی برای احیای حقوق خود و ادامه مبارزه برای دستیابی به حق جمعی شود.

وی اتحاد تمامی نیروهای آزادی‌خواه، عدالت‌خواه، صلح جو و برابری در فلسطین و جهان برای مقابله با استعمار و شهرک‌سازی، ظلم و تبعیض نژادی رژیم صهیونیستی را ضروری دانست و از کشورها، دولت‌ها، نهادها و دادگاههای بین‌المللی خواست تا از مستثنی کردن رژیم اسرائیل از اجرای قوانین بین‌المللی و بشردوستانه دست بردارند و رژیم اسرائیل را جهت انجام جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت که به مدت هشت دهه متوالی به ارتکاب آن‌ها علیه مردم فلسطین ادامه می‌دهد، محاکمه و پاسخگو کنند.

نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد که مردم بزرگ این سرزمین برای پایان دادن به اشغالگری و تشکیل دولت فلسطین برخودار از حاکمیت ملی و یکپارچه به پایتختی قدس و حق بازگشت آوارگان به سرزمین‌های خود با اتحاد به مبارزات خود ادامه می‌دهد.

اکنون نزدیک به هشت دهه از اشغال سرزمین مقدس فلسطین از سوی صهیونیست‌ها می‌گذرد و در این مدت اشغالگران صهیونیست با بیرون راندن فلسطینیان از سرزمین آبا و اجدادی‌شان از هیچ جنایت و وحشیگری برای تصاحب و ادامه اشغالگری خود فرو گذار نبوده اند.

واژه نکبت نزد ملت فلسطین یادآور اشغال و بیرون راندن اجباری آنان توسط صهیونیست‌ها با حمایت گسترده انگلیس ها، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها است، در واقع با این اقدام صفحه ننگینی در تاریخ بشریت ورق خورد، در جایی که صهیونیست‌ها برای نیل به هدف اشغالگری دست به هزاران جنایت هولناک و وحشتناک زده‌اند و هنوز هم با وجود گذشت بیش از ۷۰ سال این جنایت‌ها تکرار می‌شود، گویی که در سکوت و چراغ سبز غربی‌ها و نهادهای بین المللی انتظار بر پایان و تکرار آن‌ها از سوی صهیونیست‌ها بیهوده خواهد بود.

صهیونیست‌ها در همان ابتدا پس از حمله به ۷۷۴ روستا و شهر در سرزمین‌های فلسطینی و کشتار ۱۵ هزار غیرنظامی مسلمان و مسیحی نزدیک به ۸۰ درصد از خاک فلسطین را اشغال کردند و بازماندگان این فاجعه انسانی را به کرانه باختری رود اردن، باریکه غزه و کشورهای همسایه مانند سوریه، اردن و لبنان کوچاندند.

آوارگی فلسطینیان پیامد شکل گیری نخستین هسته‌های صهیونیسم در سال ۱۸۹۷، (۱۲۷۶ شمسی) در شهر «بال» سوییس و واگذاری قیمومیت فلسطین به بریتانیا و سپس صدور اعلامیه «بالفور» از سوی وزیر امورخارجه وقت انگلیس در سال ۱۹۱۷ میلادی بود و سرانجام سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۷ با قطعنامه ۱۸۱، فلسطین را به دو بخش صهیونیست‌نشین و عرب‌نشین تقسیم کرد و یک سال پس از آن صهیونیست‌ها که مهر تایید بر اشغالگری خود را نشانه‌ای از پشتیبانی کامل غرب می‌دانستند برای تحقق رویای دیرینه خود «از نیل تا فرات» فصل تازه‌ای از کشتار و خشونت و اشغال را آغاز کردند؛ به گونه‌ای که فقط نزدیک به ۱۶۰ هزار فلسطینی عرب تبار در بخش‌های اشغال شده باقی ماندند.

نظر شما