به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شب گذشته، 6 تیرماه در مراسم گرامیداشت شهدای هفتم تیر که در حسینیه شهدای گمنام رشت برگزار شد، حادثه هفتم تیر را یکی از حوادث مهم و کم نظیر تاریخ انقلاب دانست و اظهار کرد: اگر نقش امام و مدیریت او نبود، چیزی از انقلاب باقی نمی ماند.
وی با بیان اینکه حادثه هفتم تیر یک درگیری شخصی، قبیله ای و سلیقهای نبود، افزود: حادثه هفتم تیر تقابل میان دو جریان فکری بود که در یک طرف شهید بهشتی و یارانش بهعنوان نماد تفکر و گفتمان نبوی، علوی، امام و اسلام ناب و در طرف مقابل جبهه بنی صدر و منافقین بعنوان سنبل اندیشه انحرافی، کفر، شرک و نفاق قرار داشت.
نگاه قرآن به پدیده نفاق بسیار گسترده است
این کارشناس دینی نفاق در عرصه حاکمیت و تلاش جبهه نفاق برای حذف جریان ولایتمدار را عامل و بسترساز حادثه هفتم تیر دانست و تصریح کرد: نگاه قرآن به پدیده نفاق بسیار گسترده بوده و بیش از 300 آیه در قرآن پیرامون نفاق شناسی مطرح شده است. ضربه ای که انقلابهای توحیدی در طول تاریخ از پدیده نفاق خورده اند به مراتب سخت تر و پیچیده تر از پدیده علنی شرک و کفر بوده است.
سعیدی با اشاره به پیشینه تقابل این دو جریان فکری، ادامه داد: حادثه هفتم تیر منحصر بفرد نبوده و در تاریخ سابقه دار است. تقابل اندیشه مرحوم کاشانی و دکتر مصدق در جریان ملی شدن نفت مشهود است. مرحوم کاشانی معتقد به حاکمیت دینی و دیگری معتقد به جریان ملی گرایی و لیبرال بود. نهضت مشروطه نیر نمادی از تقابل دو اندیشه الهی شیخ نوری و مشروطه خواهان غربی است.
وی اندیشه نبوی را در تقابل با اندیشه ابوسفیان و اندیشه علوی را در تقابل با اندیشه اموی دانست و اضافه کرد: تقابل جبهه الهی، دینی، انقلابی و ولایتمدار شهید بهشتی و یارانش با یک تفکر لیبرال، سکولار و غرب گرا حادثه هفتم تیر را رقم زد؛ لذا مبنا و ریشه این دو تفکر در سه محور قابل بررسی است.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بررسی ملاک مشروعیت بعنوان اولین محور تقابل، بیان کرد: یکی از عوامل اختلاف از جبهه نبوی و علوی و شهید بهشتی تا جبهه ابوسفیان و معاویه و بنی صدر، ملاک مشروعیت قانون و مدیریت است، یعنی رهبری ولایت را از ذات باری تعالی می گیرد و اراده و تدبیر خداوند رهبری را تعیین می کند، نه خواست مردم.
وی نقش مردم را تولید قدرت برای حاکمیت الهی و شأنیت در فعلیت دانست و گفت: رهبری و شریعت شرط لازم و مردم شرط کافی هستند. تفکر بنی صدر و منافقین این ملاک را قبول نداشتند و رای مردم را ملاک مشروعیت می داند. رای مردم ملاک حق و باطل، حلال و حرام، خوب و بد و... در غرب است. در واقع مشکل بشر غربی این است که آنچه را که عقل می فهمد عمل می کند، اما آنچه را که از وحی نشئت گرفته، کنار می گذارد.
حاکمیت مردم، تکلیف رسول خدا علاوه بر رسالت تبلیغ بود
سعیدی قلمرو ماموریت پیامبر(ص) را دومین محور تقابل دانست و ادامه داد: حاکمیت مردم، تکلیف رسول خدا علاوه بر رسالت تبلیغ بود. این حاکمیت بعد از پیامبر(ص) تعطیل نشد و به امامان معصوم(ع) انتقال یافت. این رسالت در عصر فقاهت نیز ادامه دارد و بر عهده فقیه جامع الاشرایط است.
وی با بیان اینکه حکومت دینی صرفا مامور توسعه اقتصادی و عمرانی جامعه و رفع نیازهای مادی مردم نیست، تصریح کرد: توسعه فرهنگ دینی و اخلاق مداری در جامعه بعنوان وظایف رهبری سومین محور تقابل دو جریان شهید بهشتی و یارانش با بنی صدر و منافقین است. در واقع حکومت دینی باید بدنبال اطلاح جامعه در چارچوب ارزش های اسلامی و دینی باشد.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به تفکر نبوی و علوی، مشروعیت قانون و حاکمیت بر مردم را الهی دانست و عنوان کرد: خداوند نظام هستی را آفریده و برای اداره امور انسان دو نرم افزار ربوبیت تکوینی و ربوبیت تشریعی را پیش بینی کرده است. ربوبیت تشریعی در قالب بعثت محقق می شود و رهبری مطلوب و قانون مطلوب دو رکن بعثت است.
سعیدی با بیان اینکه خالقیت و شارعیت قابل تفکیک نیست، یادآور شد: خدای خالق خدای شارع هم است و کسانی که خدای خالق را قبول دارند و خدای شارع را قبول ندارند، قطعا قائل به توحید نیستند و مشرک محسوب می شوند.
ملاک مشروعیت اراده ذات باری تعالی است
وی ولایت را فرازمانی و فرامکانی دانست و گفت: ملاک مشروعیت اراده ذات باری تعالی است و ولی فقیه در حجیت، با ائمه(ع) همسانی دارد. پیوستگی ولایت رسول الله(ص)، ائمه معصومین(ع) و ولی فقیه با ولایت الهی، همترازی اختیارات ولی فقیه با ائمه در اداره حکومت، اشتراک در نصب، همترازی در ماموریت ها و همسانی در تبعیت از دیگر ویژگی های مشروعیت است. در واقع حکم ولی فقیه مانند حکم رسول الله(ص) و ائمه(ع) لازم الاجراست.
سعیدی با بیان اینکه تقابل اندیشه شهید بهشتی با بنی صدر و منافقین بر سر قدرت نبود، خاطرنشان کرد: اختلاف بنی صدر و منافقین با شهید بهشتی و طیفی از ولایتمداران، اختلاف اندیشه و اعتقاد است و اگر اسلام و انقلاب و تداوم راه انقلاب را می خواهیم باید به اندیشه امام در عصر خودش و رهبری در عصر حاضر تکیه کنیم.