شناسهٔ خبر: 60187209 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در نشست «جهان عرب در تعامل با ایران» مطرح شد

بازگشت یمن به اتحادیه عرب اجمالا مورد توافق قرار گرفته/ سوری‌ها اساساً خود را عرب نمی‌دانند

نشست «جهان عرب در تعامل با ایران» امروز با حضور اصغر قریشی، سفیر اسبق ایران در یمن، حیدر حبیبی، کارشناس مسائل سوریه و علیرضا مجیدی(کارشناس عراق و شامات) با همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

بازگشت یمن به اتحادیه عرب اجمالا مورد توافق قرار گرفته / سوری ها اساسا خود را عرب نمی دانند

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست «جهان عرب در تعامل با ایران» امروز با حضور اصغر قریشی، سفیر اسبق ایران در یمن و حیدر حبیبی، کارشناس مسائل سوریه و علیرضا مجیدی(کارشناس عراق و شامات) با همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه برگزار شد.

در این نشست اصغر قریشی، سفیر اسبق ایران در یمن، با ارائه توضیحاتی پیرامون آخرین وضعیت کشور یمن گفت: آمریکا از کنار گذاشته شدن از توافق ایران و عربستان نگران است اما در کل با آن راضی شده و کنار آمده.

قریشی در پاسخ به سوال دانشجو درباره پیوستن دوباره یمن به اتحادیه عرب همانند اتفاقی که برای سوری افتاد، توضیح داد: بازگشت یمن به اتحادیه عرب اجمالا مورد توافق قرار گرفته و مشروط به توافق داخلی با انصار الله و عربستان است.

سفیر اسبق ایران در یمن با بیان ریشه‌های مشترک و عوامل نزدیکی ملت ایران و یمن افزود: رابطه با با زیدی‌ها به قرن سوم هجری برمی‌گردد. مؤسس دولت زیدی یمن به ایران آمد و امامت را از محمدبن زید در طبرستان تحویل گرفت. همان زمان در سال ۲۸۰ قمری تعدادی از مازندرانی‌های ما به یمن رفته و در حمایت از ایشان شهید شدند که آرامگاه آنها در صنعا به عنوان شهدای طبرستان همچنان پابرجاست.

بازگشت یمن به اتحادیه عرب اجمالا مورد توافق قرار گرفته / سوری‌ها اساسا خود را عرب نمی‌دانند

در ادامه برنامه حیدر حبیبی، کارشناس مسائل سوریه با توضیح این نکته که ایران باید سیاست شفاف و معینی برای بهره بردن از منافع اقتصادی در منطقه داشته باشد گفت: ایران می‌توانست کالاهای خود را در کشورهای منطقه مانند سوریه تولید و به بازار جهانی عرضه کند. اما سیاست روشنی برای استفاده از بازار منطقه و ظرفیت محور مقاوت نشان ندادیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان حاضر در جلسه با موضوع دیدگاه جهان عرب نسبت به ایرانیان گفت: سوری‌ها اساساً خود را عرب نمی‌دانند بلکه سریانی هستند. بحرین هم از جزایر ما بوده. این یکی از دلایلی است که باعث نزدیکی ما با لبنانی‌ها و سوری‌ها شده و آنها از نظر اجتماعی پذیرای ما ایرانیان هستند.

 

علیرضا مجیدی با اشاره به وضعیت رو به افول هژمونی آمریکا در غرب آسیا گفت: ما شاهد ظهور نسل بعدی حکام در منطقه خلیج فارس هستیم.

نظر شما