شناسهٔ خبر: 60185382 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایستنا | لینک خبر

میراث توییتر برای مدیرعامل جدید چیست؟

دنیای‌اقتصاد

صاحب‌خبر -
هر چند ایلان ماسک مدیرعاملی توییتر را شغلی پردردسر و آزاردهنده توصیف کرده و گفته است که هر کس این سمت را بپذیرد، نادان است؛ اما گویا «لیندا یاکارینو» با اشتیاق و رغبت این سمت را پذیرفته است و می‌خواهد جانشین او باشد. جنجال تازه ماسک روز جمعه گذشته با توییتی آغاز شد که در آن از انتخاب یک زن به‌عنوان مدیرعامل جدید توییتر خبر داد و البته نامی از آن نبرد تا به بازار شایعات دامن بزند. اما چند ساعت بعد وال‌استریت ژورنال، شبکه خبری CNBC و بعضی رسانه‌های دیگر از مذاکره لیندا یاکارینو با ماسک برای تصدی این شغل خبر دادند تا در نهایت ماسک در توییتی دیگر اعلام کرد که رئیس بخش تبلیغات جهانی شرکت NBCUniversal را به‌عنوان مدیرعامل جدید توییتر انتخاب کرده است.
 
 
 
اقدامات ضروری
ازآنجاکه ایلان ماسک از زمان تصاحب توییتر، با تصمیمات و رفتارهای هیجانی خودش باعث شد محبوبیت این شبکه اجتماعی تا حد زیادی در میان کاربران و مشتریانش زایل شود، حالا بسیاری چشم امید به مدیرعامل تازه و اقداماتش دوخته‌اند. در همین راستا کارشناسان و تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که لیندا یاکارینو به‌عنوان مدیرعامل جدید توییتر چالش‌های مختلف را پیش‌رو داشته و بعضی اقدامات را باید به صورت ضروری انجام دهد.
 
ایجاد یک رابطه کاری متعادل با ماسک: ماسک مالک توییتر است و علاوه بر سرمایه‌گذاری پول هنگفتی در آن، اعتبار خود را برای رشد این کسب‌وکار گذاشته است. او همچنین تاکید کرده است که وظایف دیگری را در بخش‌های زیرساختی این پلتفرم به عهده خواهد گرفت. این در حالی است که سرمایه‌گذاران شرکت تسلا که ماسک همچنان مدیرعامل آن است، بارها از او خواسته‌اند تا زمان بیشتری را برای این شرکت بگذارد؛ اما ماسک به صورت واضحی گفته که توییتر همچنان بیشترین تمرکز او را به خودش اختصاص داده است. وال‌استریت ژورنال، یاکارینو را یک مذاکره‌کننده سرسخت و خودرای و البته چرب‌زبان توصیف کرده است. ایجاد یک رابطه کاری متعادل با ماسک برای یاکارینو می‌تواند آزمون مهمی از مهارت‌های مدیریتی او باشد.
 
بازگرداندن آگهی‌دهندگان: توییتر به مدیرعاملی نیاز دارد که بتواند اعتبار این پلتفرم در نزد شرکت‌های آگهی‌دهنده را دوباره بازگرداند. پس انتخاب فردی با سابقه در حوزه تبلیغات قطعا معنادار خواهد بود. تبلیغات بیش از ۹۰درصد از درآمد ۱/ ۵میلیارد دلاری توییتر در سال۲۰۲۱ را در اختیار داشته و این سهم از زمان تصاحب توییتر توسط ماسک، به‌شدت کاهش یافته است. ایلان ماسک در ماه مارس گفته بود که انتظار دارد گردش مالی توییتر در سال جاری میلادی به کمتر از ۳میلیارد دلار برسد و این نشان از آسیبی دارد که به خاطر رابطه او با شرکت‌های آگهی‌دهنده در ماه‌های اخیر به این پلتفرم وارد شده است. از طرفی، نگرانی‌هایی هم درباره انتشار محتوای نامناسب روی این پلتفرم، کمبود نیروی کار کلیدی و ماهر و معرفی دوباره و ناقص سرویس توییتر بلو وجود دارد که به جعل هویت بسیاری از حساب‌های کاربری برندهای شناخته‌شده و افراد معروف در توییتر منجر شد.
 
افزایش تعداد کاربران: ماسک به وضوح گفته است که درآمدهای اشتراکی، کلید آینده مالی توییتر هستند. او در معرفی دوباره توییتر بلو، پیشنهاد ایجاد حساب‌های کاربری تاییدشده را داد که به افزایش دیده شدن پست‌ها در گفت‌وگوها و جست‌وجوها کمک می‌کند. با این وجود، این پیشنهاد هم نتوانسته است چندان برای کاربران جالب توجه باشد و تا حالا این سرویس چیزی در حدود ۶۰۰ تا ۶۳۵هزار مشترک دارد که به معنای درآمد ماهانه حدود ۵میلیون دلاری از این طریق خواهد بود؛ میزانی که قطعا نمی‌تواند کاهش شدید درآمدهای تبلغاتی توییتر در ماه‌های اخیر را جبران کند.
 
آمادگی برای سوپراپ ایکس: معرفی دوباره سرویس توییتر بلو، بخشی از چشم‌انداز بزرگ‌تر ماسک در این زمینه از پیش از خرید توییتر است. او مدتی پیش در توییتی از این چشم‌انداز خود رونمایی و اعلام کرد که به دنبال ایجاد یک سوپراپ به نام ایکس است. ماسک روز جمعه هم در توییت خود درباره مدیرعامل جدید این پلتفرم اعلام کرد که مدیرعامل جدیدی برای ایکس استخدام کرده است و می‌خواهد با همکاری او، پلتفرم توییتر را به سوپراپ ایکس تغییر بدهد.
 
مدیریت رگولاتورها: توییتر تحت فشار زیادی از سوی نهادهای قانون‌گذار و ناظر است. کمیسیون اتحادیه اروپا به‌عنوان بازوی اجرایی این اتحادیه به ماسک درباره این موضوع هشدار داده که توییتر در خطر عدم تطابق با مفاد قانون سرویس‌های دیجیتال است که بر عملکرد پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی نظارت می‌کند. این پلتفرم همچنین هشدارهای مشابهی را در زمینه‌های دیگر از سوی نهادهای نظارتی انگلستان و ایالات متحده دریافت کرده است.
 
مدیریت هزینه‌ها و بدهی‌ها: ساختاری مالی معامله ماسک برای خرید توییتر شامل یک بدهی ۱۳میلیارد دلاری است که در ترازنامه این شرکت آورده شده است. ماسک در همان روزهای ابتدایی تصاحب توییتر درباره خطر سقوط این شرکت هشدار داده بود؛ هر چند در ماه دسامبر گفته بود که این شرکت به سرعت در مسیر ورشکستگی قرار نمی‌گیرد. طبق اعلام ماسک، هزینه‌های جاری سالانه این شرکت از ۵/ ۴میلیارد دلار به ۵/ ۱میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است؛ اما برای دوام توییتر در بلندمدت، این شرکت باید به‌صورت مداوم سودآور باشد.
 
لیندا یاکارینو کیست؟
ماجرای انتخاب مدیرعامل جدید توییتر با یک توییت ماسک آغاز شد که در آن نوشت: «با هیجان اعلام می‌کنم که یک مدیرعامل جدید برای ایکس/ توییتر استخدام کرده‌ام. مدیرعامل جدید تا شش هفته دیگر کارش را شروع می‌کند.» ماسک در توییت بعدی «لیندا یاکارینو» را به‌عنوان مدیرعامل جدید معرفی و اعلام کرد که بعد از آنکه یاکارینو سکان توییتر را به دست بگیرد، خود او مدیر ارشد فناوری این شرکت خواهد شد. او همچنین تاکید کرد به دنبال آن است که با همکاری مدیرعامل جدید، پلتفرم توییتر را به سوپراپ ایکس تغییر بدهد. ایلان ماسک در این توییت اشاره کرده است که یاکارینو بیشتر بخش تجاری شرکت را مدیریت خواهد کرد و خود او روی طراحی محصول و تکنولوژی متمرکز خواهد بود. ازآنجاکه لیندا یاکارینو سال‌هاست که ریاست بخش تبلیغات جهانی شرکت NBCUniversal را به عهده داشته و ماسک در ماه‌های پس از تصاحب توییتر با کاهش شدید درآمدهای تبلیغاتی این پلتفرم مواجه بوده است، پیش‌بینی می‌شود که انتخاب مدیرعامل تازه با هدف تقویت بخش تبلیغات و البته درآمدزایی از روش‌های جدید، انجام شده است.
 
یک متخصص تبلیغات: درست کسی که این روزها توییتر به آن نیاز دارد. طبق اطلاعات موجود در پروفایل لیندا یاکارینو در لینکدین، او حدود دوازده سال است که در شرکت NBCUniversal کار می‌کند. یاکارینو کارش در این شرکت را در سال۲۰۱۱ و به‌عنوان رئیس بخش سرگرمی‌های کابلی و فروش تبلیغات دیجیتال آغاز کرد. در سال۲۰۱۲ به سمت ریاست بخش تبلیغات و مشارکت‌های مشتری این شرکت رسید و سپس به‌عنوان رئیس بخش تبلیغات جهانی انتخاب شد. یاکارینو قبل از پیوستن به NBCUniversal، به‌عنوان معاون و مدیر ارشد عملیات در بخش فروش تبلیغات، بازاریابی و ادغام‌های شرکت ساختمانی Turner، مشغول به کار بود.
 
طرفدار فوتبال آمریکایی: لیندا یاکارینو به‌عنوان یکی از طرفداران دو آتشه تیم فوتبال آمریکایی دانشگاه دولتی پنسیلوانیا شناخته می‌شود که احتمالا به خاطر آن است که او در سال ۱۹۸۵ در رشته‌های مخابرات و هنرهای آزاد از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده است.
 
حق آب و گل در توییتر: یاکارینو از ماه آوریل سال۲۰۱۲ در شبکه اجتماعی توییتر حساب کاربری داشته و فعال بوده است. او تقریبا ۲۲هزار دنبال‌کننده در این شبکه دارد. یاکارینو و ماسک هر دو حساب کاربری یکدیگر در توییتر را دنبال می‌کنند و ظاهرا یاکارینو مشترک سرویس توییتر بلو هم هست.
 
یک مصاحبه و خاطره‌ای نزدیک: یاکارینو در اوایل سال جاری میلادی و در حاشیه کنفرانس بازاریابی MMA POSSIBLE در میامی با ایلان ماسک ملاقات و مصاحبه کرد. با این اوصاف باید دید لیندا یاکارینو گزینه مناسبی برای تصدی سمت مدیرعاملی توییتر هست؟ البته به نظر می‌رسد که انتخاب هوشمندانه‌ای باشد، اگر خود ماسک او را انتخاب کرده باشد. یاکارینو متخصص تبلیغات است و در این زمینه بیش از یک دهه تجربه دارد و با بعضی از بزرگ‌ترین شرکت‌های آگهی‌دهنده در سراسر دنیا ارتباط دارد. توییتر دقیقا به چنین فردی نیاز دارد؛ چون از ماه اکتبر سال ۲۰۲۲ که ماسک توییتر را تصاحب کرد، بسیاری از آگهی‌دهندگان این پلتفرم، از آن مهاجرت کردند. یک مدیرعامل جدید نه تنها می‌تواند آگهی‌دهندگان را به بازنگری رویکردشان در برابر توییتر ترغیب کند، بلکه یاکارینو می‌تواند با زبان بهتری با دیگران صحبت و تعامل کند.

نظر شما