شناسهٔ خبر: 60180419 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با تصمیم شجاعانه و عادلانه می‌توانیم به ثبات اقتصادی برسیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه هفتم تلاش کنیم با کمک تمام دست اندرکاران بخش مختلف اقتصادی از این مسیر حرکت کنیم، چون می‌توانیم در برنامه هفتم به یک ثبات اقتصادی با تصمیم شجاعانه و عادلانه برسیم.

صاحب‌خبر -

با تصمیم شجاعانه و عادلانه می‌توانیم به ثبات اقتصادی برسیمبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، آقای قالیباف ما باید در این راهبرد خارجی تغییر نظم جهانی بدانیم جایگاه کشور در کجا است و قطعا باید در یک موقعیت برتر چه در موضوع منطقه ای و بین المللی و چه موضوع داخلی قرار گیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه در موضوعات داخلی نیازمند یک تحول در نظام حکمرانی هستیم، افزود: این حکمرانی باید مبتنی بر تحول گام دوم در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی، اقتصادی، دفاعی و امنیتی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای حرکت در مسیر نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنیم، گفت: این حرکت باید مبتنی بر مکتب حضرت امام که بر اساس معنویت و عدالت است باید صورت گیرد.

رئیس مجلس گفت: ایمان و اعتقاد به سنت‌های الهی و مردمی سازی باید در این حکمرانی مورد توجه قرار گیرد تا به موفقیت برسیم.

آقای قالیباف در ادامه سخنان خود دیوان سالاری کهنه، ولی مستحکم و سرکش و نیز تعارض منافع را از چالش‌های این مسیر ذکر کرد و گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ما در مجلس طرح مدیریت تعارض منافع است که باید به قانون تبدیل شود و این امر برای ما مسئولین نیازمند تصمیم است.

وی ادامه داد: باید در این زمینه به صورت جهاد تصمیم که مبتنی بر شجاعت، محبت، همگرایی، و باور‌های مشترک باشد عمل شود و حاضر باشیم سختی‌ها و تلخی‌های آن را بپذیریم و از تهمت احساس نگرانی نکنیم.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه امروز در آستانه تقدیم برنامه هفتم به مجلس شورای اسلامی هستیم نیازمند یک فهم مشترک از این برنامه می‌باشیم تصریح کرد باید اولویت‌های مشترک و محدودی را برای این برنامه تعیین کنیم و در روش رسیدن به اهدافمان اتفاق نظر داشته باشیم تا بتوانیم در برنامه هفتم موفق باشیم.

آقای قالیباف در ادامه به حکمرانی جدید در موضوع صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: این صندوق و یا هر اقدام اقتصادی دیگری، ​ بدون توجه به موضوع کلان اقتصاد و مقتضیات آن و سیاست گذاری‌ها موفق نخواهد شد.

رئیس مجلس تصریح کرد: ​باید تکلیف خود را با دوگانگی‌هایی که در اقتصاد داریم مشخص کنیم؛ چرا که در حوزه عمل باید تصمیم گرفت و پیشرفت و نمی‌توان در دوگانگی باقی ماند.

رئیس مجلس افزود: باید در موضوع سیاست ارزی و ریالی خود تصمیم گیری کنیم و مشخص نماییم که سیاست‌های ما توزیع ثروت موجود است یا اولویت با سیاست‌های خلق ثروت است.

وی ادامه داد: اگر ما این موضوع را حل کنیم در قانون گذاری و اجرا نیز تکلیف روشن است.

رئیس مجلس در ادامه تورم را محصول رشد نقدینگی در کشور دانست که از ترازی عملیاتی بودجه و ناترازی بانک‌ها به وجود می‌آید.

آقای قالیباف گفت: نتیجه این امر سلطه مالی بر سلطه پولی و انحدام تولید و همچنین بروز سوداگری است که ما امروز در کشور شاهد آن هستیم.

رئیس مجلس گفت: ما تا زمانی که در این مقاطع تصمیم گیری قاطع نداشته باشیم و شفاف عمل نکنیم در برنامه هفتم نیز همین آشفتگی را خواهیم داشت.

آقای قالیباف تأکید کرد: بنده با تمام وجود ایستاده ام که در برنامه هفتم تلاش کنیم که با کمک تمام دست اندرکاران بخش مختلف اقتصادی از این مسیر حرکت کنیم چرا که ما می‌توانیم در برنامه هفتم به یک ثبات اقتصادی با تصمیم شجاعانه و عادلانه برسیم.

رئیس مجلس گفت: امروز در شرایط بد اقتصادی بیشترین فشار بر روی مردم است و این مردم هستند که اقتصاد را به ثبات می‌رسانند.

آقای قالیباف در موضوع رسالت صندوق توسعه ملی هم گفت: رسالت این صندوق، تبدیل کردن نقطه ضعف تاریخی در کشور به یک نقطه قوت اساسی است.

وی گفت: من معتقدم تمام انفال باید در صندوق توسعه ملی قرار گیرد چرا انفال از آن دولت‌ها نیست و متعلق به همه مردم است و این امر از خام فروشی و وابستگی به فروش نفت جلوگیری می‌کند.

آقای قالیباف ادامه داد امروز برای ما مسئولین مهم‌تر از جهاد تبیین، جهاد تصمیم است که این امر منجر به جهاد تولیدی خواهد شد که موجب ثبات اقتصادی چه در داخل و چه در حوزه منطقه ایی برای کشور خواهد شد.

رئیس مجلس افزود: ما صندوق توسعه ملی را یک نقطه کانونی برای پیشرفت کشور می‌شناسیم که می‌تواند نقش بسیار مهم سیاستگذاری ایفا کند.

آقای قالیباف همچنین آمادگی مجلس شورای اسلامی را برای بررسی و تصویب برنامه هفتم توسعه اعلام کرد و گفت: با تمام وجود در برنامه هفتم ایستاده ام و دست نیاز به سمت تمام کار آفرینان داریم تا اندیشه حضرت امام (ره) و نظرات مقام معظم رهبری، در مردمی سازی اقتصاد محقق شود.

نظر شما