شناسهٔ خبر: 60168875 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس سازمان هواشناسی:

سرعت روند افزایش دما در ایران دو برابر میانگین جهانی است

سحر تاجبخش مسلمان: روند گرمایش فعلی زمین در ۱۰ هزار سال گذشته بی سابقه است و میانگین افزایش دمای کشور ما با سرعتی دو برابر روند جهانی پیش می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رئیس سازمان هواشناسی گفت: در چند دهه آینده میزان تغییرات اقلیمی به میزان انتشار جهانی گازهای گلخانه ای و نبود حساسیت اقلیم زمین نسبت به انتشار این گازها بستگی دارد.

خانم مسلمان ضمن تأکید بر ضرورت کاهش قابل توجه گازهای گلخانه ای برای مقابله با گرمایش زمین افزود: با کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه ای، دمای سالانه میانگین جهانی می تواند به دو درجه سانتیگراد یا کمتر محدود شود اما در غیر این صورت، افزایش دمای سالانه میانگین جهانی نسبت به دوران قبل از صنعتی شدن تا پایان این قرن می تواند به بیشتر از پنج درجه سلسیوس برسد.

وی خاطرنشان کرد: شمال و جنوب کشور ما به ترتیب در عرض های میانی و جنب حارّه ای قرار دارد و گرمایش محیط و تغییرات اقلیمی در ایران بیشتر از میانگین تغییرات جهانی است.

رئیس سازمان هواشناسی افزود:‌ روند افزایش دما موجب تبخیر سریع تر آب و کاهش فرصت ترمیم منابع آب زیرزمینی شده و در پنج دهه گذشته تشدید تبخیر آب، سبب خشکی دریاچه ها در سراسر کشور شده است.

مسلمان ادامه داد:‌ طی ۳۰ سال گذشته، تغییرات اقلیمی پیامدهایی چون روند افزایش دما، کاهش بارش، افزایش تبخیر و افزایش خشکسالی در کشور داشته و هزینه های زیست محیطی و اقتصادی - اجتماعی جبران ناپذیری بر کشور تحمیل کرده است.

 

نظر شما