شناسهٔ خبر: 60165567 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بررسی تعیین قیمت خودروها در رادیو تهران ؛

علت ناکارآمدی صنعت خودرو ، حضور دولت در بخش خودروسازی

سخنگوی شورای رقابت درباره افزایش قیمت خودرو گفت : مشکل ناکارآمدی صنعت خودروی ما ، حضور دولت در بخش خودروسازی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای شجاعی ، سخنگوی شورای رقابت در گفتگو با رادیو تهران درباره تعیین قیمت خودرو گفت : مشکل ناکارآمدی صنعت خودروی ما ، حضور دولت در بخش خودروسازی است.

سوال : چند روز پیش گفتید تجدید نظر نمی کنید در مورد قیمت خودروها چه شد که تصمیم ها تغییر پیدا کرد ؟

شجاعی : چه چیزی عوض شده ؟

سوال :تصمیم برای تغییر قیمت در مورد خودروها؟

شجاعی : کجایش تغییر کرده ؟ من اصلا تعجب می کنم از این رسانه های محترم که به جملات و کلمات دقت نمی کنند ،ما یک قیمتی را تصویب کردیم و در واقع برای این هر چهار ماه قابلیت این را دارد که دوباره بررسی شود ، مجدد ما در واقع از آن تصمیمی که اتخاذ کردیم که برنگشتیم ، در سه ماه آینده ممکن قیمت گذاری و محاسبات جدید بیرون بیاید و آن محاسبات جدید در واقع اعمال شود، این به معنای آن نیست که ما قیمت را لغو کردیم یا بعضی از رسانه ها زحمت بکشند تیتر بگذارند که شورای رقابت در مقابل خودروسازها مونتاژی کوتاه آمد ، در مقابل مافیا کوتاه آمد ، من واقعا از رسانه ها گله مند هستم از بابت این که سطحی به موضوعات نگاه می کنند.

سوال : البته ما در شهر آفتاب فقط شفاف سازی می کنیم .

شجاعی : رسانه ها فکر می کنند با این حرفها خلاصه صحنه را داغ کردند نه آن چیزی هم که من در برنامه خبر شبکه یک و شبکه خبر عرض کردم این یک روالی دارد و آن چیزی که الان محاسبه شده است مربوط به قیمت تمام شده خودروهای مونتاژی در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ بوده و باید محاسبات قیمت تمام شده آن ها و همه اطلاعات دیگر را سازمان حمایت بررسی کند و مدیران سازمان حمایت بیاورند در کار گروه تخصصی خودرو قاعدتا ظرف یک مدتی دوباره درواقع قیمت ها ممکن است تغییر کند.

سوال : پس این بازنگری قیمت ها مال این فصل نیست؟

شجاعی : اصلا د رمورد خودروهای داخلی هم این اتفاق می افتد ، این طور نیست که ما یک قیمت گفتیم ،  ببنیید وقتی یک جامعه ای دچار تورم است شما نمی توانید تمام فشار روی بخش تولید وارد بکنید و بگویید تولید را متوقف کنید، بگویید خودروهای مونتاژی را کلا تعطیل کنید،  خوب این به نفع چه کسی است این همه کارگر در واقع چطوری نان می خورند ، این که ما به شکل رفتارهای غیر حرفه ای بعضی از سایت ها و رسانه ها از بعضی از جملاتی که من گفتم به نظرم ناخوشایند است این که ما حرفها را خیلی سطحی نگاه کنیم. واقعا اگر رسانه ها درحوزه اقتصادی و خودرو دلسوز هستند می خواهند موضوعات را بررسی کنند ۲۷ بار در استیضاح وزیر محترم گفتیم مافیای خودرو یک بار هم برود بررسی کند ، مافیای خودرو کجاست؟ چرا هنوز دولت در خودروسازی حضور دارد؟ چرا مدارس ما را غیر انتفاعی می کنید؟ بیمارستان هایمان را خصوصی می کنید؟ آن وقت خودروسازی که سود آور است را باید به بخش خصوصی واگذار شود واگذار نمی شود، دنبال تیتر زدن های الکی برای مردم وگول زدن نباشیم، اگر می خواهیم این اقتصاد درست شود دقیقا به شاه رگها و نقاط اصلی فساد و مافیا بپردازیم. ضمن این که اصلی ترین مشکل ناکارآمدی صنعت خودروی ما ، حضور دولت در بخش دو تا خودروساز بزرگ است. یک وزیر در همین دولت البته مربوط به این دولت نیست ، همه دولتها مقصرند ، در همین دولت یک وزیر صمت عوض شدند دوتا مدیر عامل ایرانخودرو نشان می دهد که چه قدر بی ثباتی در بخش خودروی ما وجود دارد.

سوال : همزمان با نوسانات ارزی قیمت خودرو هم تغییر داشته کاری هم به جایی رسید که وزیر را استیضاح کردند چه تاثیری به حال مردم دارد که شورای رقابت الان ورود کند برای تعیین قیمت و مثلا یک مقدار قیمت خودرو را کاهش بدهد ؟

شجاعی : مساله این بوده که چرا ما قیمت های خودرویمان به این اندازه افزایش پیداکرده ؟ چرا این قدر بازار دچار تلاطم شده ؟ اقتصاد یک منطق دارد ، وقتی ما عرضه را مختل کنیم و فشار تقاضا وجود داشته باشد بازار خود به خود واکنش مناسب می دهد وقیمت ها خود به خود می رود بالا ، عرضه چطور متوقف شده با دو تصمیم آن هم مربوط به دولت و حاکمیت است ؛ یک آمدند 50 درصد عرضه خودروها را به طرح جوانی جمعیت اختصاص دادند، این شد اختلال در واقع ترویج این واسطه ها و هر چیزی که بهش می گویند دلالی ، دوم این که آمدند جلوی واردات خودرو را گرفتند ، بعد از طرف دیگر قیمت خودروها را ثابت نگه داشتند در دوسال گذشته خوب وقتی همه کشور تورم دارد چطوری شما قیمت خودرو را ثابت نگه می دارید این یعنی این که خودرو ساز یک عالمه خودرو تولید کرده حاضر نیست عرضه کند بهانه می آورد این برف پاک نکن ندارد این قطعه ندارد بهانه می آورد برای اینکه نمی خواهد عرضه کند چون به زیانش است همین الان ایرانخودرو و سایپا هر دو شرکت های زیان ده هستند من قسم می خورم در بخش های خودرویی ما چه خصوصی و دولتی و چه اینهایی که بهش می گویند مونتاژی مدیران و کارشناسان لایقی در صنعت خودرو هستندکه می توانند ما را خودروساز کنند اگر دولت محترم و دولتهای محترم و حاکمیت دست از سر خودرو بردارد به خدا این مدیران داخلی بخش های خودرویی می توانند ما را به یک کشور صادر کننده خودرو تبدیل کنند تا زمانی که بی ثباتی ایجاد می کنیم نمی توانیم این کار را بکنیم شورای رقابت وقتی دید که این قدر این بازار مختل شده و بازار انحصاری شده است دخالت کرد برای این که بتواند رونق تولید اتفاق بیفتد و رفاه مصرف کننده .

سوال : به عنوان سخنگوی شورای رقابت به من بگویید تصمیمات شما لازم الاجراست؟  پس چرا رعایت نمی شود ؟

شجاعی : ما در یک چهار چوب قانونی وقتی تصمیم می گیریم مجری در واقع تصمیمات ما سازمان های اجرایی هستند مثلا اگر ما در مورد قیمت خودرو تصمیم گرفتیم این را رسما به سازمان حمایت ابلاغ می کنیم سازمان حمایت پایش مناسب را در مورد رفتار تولید کننده انجام می دهد و اگر تخلف کرده بود آن وقت یا خودش به سازمان تعزیرات ارجاع می دهد به استناد مصوبه ماو

سوال : به نظر شما قدرت شورای رقابت بالاتر است یا واسطه ها و دلال ها ؟

شجاعی : قدرت شورای رقابت زمانی بالاتر است که رسانه ها و مردم به تصمیماتی که شورای رقابت می گیرد توجه کنند .

سوال : الان با توجه گله ای که از رسانه ها دارید شما تعیین کننده هستید؟

شجاعی : همین الان اگر بازار شورای رقابت دخالت نمی کرد شما شاهد کاهش قیمت ها بودید در بازار ؟ یا قیمت ها دوباره سر به فلک کشیده بود نسبت به زمستان بعضی از خودروها ۲۰۰، ۱۰۰، ۵۰ میلیون کاهش قیمت داشته است .

سوال : آیا کاهش قیمت برای شورای رقابت بوده است ؟

شجاعی : بله .

سوال : پس افزایش ها مال کجاست ؟

شجاعی : من توضیح دادم در دو سال گذشته شورای رقابت در خودرو نبود این را در واقع سران سه قوه به عهده گرفته بودند بعد هم در شرایطی که شورای رقابت بخواهد ورود کند به سیاست گذاری یک دفعه وزارت صمت تصمیم گرفت این را در بورس کالا عرضه کند به شکل مزایده فروخته شود این یک زیان فوق العاده ای به مردم وارد می کرد که شورای رقابت با آن مخالفت کرد و آمد سیاست گذاری کرد خوب به هر صورت یک بازاری که مختل شده زمان می برد که متوقف بشود،  تعادل بازار یعنی رقابتی شدن بازار در شرایطی اتفاق می افتد که ما واردات را تسهیل کنیم.

سوال : به نظر شما که سخنگوی شورای رقابت هستید چرا درحوزه قیمت گذاری خودرو در چند سال گذشته دائم مراجع قیمت گذاری تغییر کرده حالا مثلا یک زمانی به دست سازمان حمایت افتاده و شورای رقابت کنار رفته می توانیدپاسخ روشن بدهید؟

شجاعی : عرض می کنم هر چند وقتی کنار نرفته قیمت گذاری موضوعش با سیاست گذاری در قیمت متفاوت است،  این اصطلاح را بعضی ها می گویند ما قیمت گذار نیستیم ما دستور العمل قمیت را مشخص می کنیم این را به سازمان حمایت اعلام می کنیم سازمان حمایت بر اساس دستور العمل ما شاخص رقابت پذیری و قیمت های خودرو را مقایسه می کند و براساس حسابداری قیمت تمام شده قیمت مناسب را می آورد در کارگروه تخصصی عرضه می شود و مصوب می شود در شورا بنابراین قیمت گذار همچنان سازمان حمایت است مرجعش هم تغییر نکرده است .

سوال : هر چند با توجه به پیام هایی که از مردم دریافت می کنم نظرشان این است که واردات خیلی نمی تواند موثر باشد چون خودروی صد هزار دلاری در خلیج فارس اینجا می آید ۵۰۰ هزار دلار مثلا به فروش می رسد یا این که خودروی داخلی ۱۰۰ تومنی مثلا ۲۰۰ تومن به فروش می رسد معتقدند که واردات نمی تواند خیلی شرایط را گل و بلبل کند.

شجاعی : نگاه یک مصرف کننده متفاوت از بررسی های کارشناسی که بازار خودرو را کاملا بررسی کرده است.

 

 

 

نظر شما