شناسهٔ خبر: 60162283 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

استاندار فارس: سامانه‌ای جهت نظارت بر وضعیت املاک و شناسایی منازل خالی طراحی شود/ برخورد با عاملین تورم مسکن

جلسه امروز شورای مسکن استان فارس بیشتر پیرامون مسائلی چون کم و کیف پیشرفت مسکن ملی و همچنین وضعیت حاد اجاره بهای ملکی به ویژه در آستانه ورود به فصل جابجایی منازل

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدهادی ایمانیه امروز در شورای مسکن استان فارس تاکید کرد: آیین نامه‌ای جامع در خصوص حق کمیسیون مشاوران املاک مبنی بر انعقاد قرارداد خرید، رهن و اجاره مسکن تدوین شود.

استاندار فارس با اشاره به آغاز فصل جابجایی یا تمدید قرارداد مستاجران، نقش مشاوران املاک در بازار اجاره مسکن را نقشی انکار ناپذیر دانست.

ایمانیه با بیان اینکه در شرایطی هستیم که برخی مالکین افزایش بیش از حد منطقی اجاره‌بها را در دستور کار خود قرار داده اند، بر لزوم شناسایی خانه‌های خالی و اخذ مالیات از مالکین آن ها تاکید کرد و گفت: تحقق این عمل حتماً و قطعاً، بخشی از التهاب موجود در بازار اجاره مسکن را آرام می کند.

وی به تجربه موفق سامانه مردم‌رسی در اصلاح برخی از مسائل حوزه‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: برای شناسایی منازل مسکونی خالی می‌توان سامانه ای را آماده و مورد استفاده قرار داد.

 ایمانیه خواستار اخذ مالیات از خانه‌های خالی با همکاری سازمان صمت، اتحادیه املاک و امور مالیاتی استان شد و گفت: با همکاری دستگاه‌های مسئول کمیته‌های مالیاتی در این زمینه به صورت ویژه تشکیل شود.

وی همچنین خواستار نظارت مستمر بر مشاورین املاک، با تمرکز بر شناسایی و برخورد سلبی با بنگاه‌های غیرمجاز شد و افزود: اتحادیه املاک بنگاه‌های غیر مجاز را شناسایی نماید؛ تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، مشاورین املاک غیرمجاز نسبت به اخذ مجوز اقدام نمایند در غیر این صورت تعطیل شوند.

 رئیس شورای مسکن استان، یکی دیگر از عوامل افزایش اجاره بها را ضریب محاسبه حق بنگاه‌داری دانست و اظهار داشت: در صورتی که کمیسیون مشاورین املاک درصد ثابتی تعیین شود، تا حدودی شاهد کاهشِ دامن زدن به افزایش قیمت‌ها خواهیم بود لذا لازم است آیین نامه‌ای جامع و کامل در این خصوص تدوین شود.

 استاندار فارس افزود: چنانچه صاحب‌خانه‌ها تمایل به افزایش غیرمنطقی اجاره‌بها را دارند، بنگاه‌های املاک موظف شده‌اند که از انعقاد قرارداد خودداری و مراتب را به کمیته ویژه‌ای ارجاع دهند.

 وی به ابتکار تحسین برانگیز اتحادیه املاک استان فارس، مبنی بر ایجاد پویش مهربانی رهن و اجاره اشاره کرد و اظهار داشت: در دوران شیوع بیماری کرونا شاهد بودیم برخی از مالکین نسبت به بخشش اجاره خود اقدام کردند؛ این اقدام که از شیراز و فارس آغاز شد مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت؛ بسته‌های تشویقی تعریف کنید تا از مالکانی که نسبت به مستاجران خود با مهربانی و رافت برخورد می کنند تقدیر شود.

پایان پیام/ ف

نظر شما