شناسهٔ خبر: 60159838 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نفت | لینک خبر

در جریان دیدار وزیر نفت و نخست وزیر عراق

ایران و عراق برای همكاری در پروژه‌های صنعت نفت تفاهم‌نامه همكاری امضا كردند

تفاهم‌نامه همکاری ایران و عراق در پروژه‌های صنعت نفت در جریان سفر وزیر نفت به بغداد در حضور نخست‌وزیر عراق بین وزیران نفت دو کشور امضا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، جواد اوجی شامگاه چهارشنبه (۲۰ اردیبهشت‌ماه) با شیاع السودانی، نخست وزیر عراق دیدار و بر توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی تأکید کرد.

در این دیدار محورهای همکاری دوجانبه در زمینه میدان‌های مشترک نفتی، صادرات خدمات فنی و مهندسی و همکاری‌های آموزشی به تفضیل بررسی و تصمیم‌هایی راهگشا برای اجرای تفاهم‌های دوجانبه در بخش نفت گرفته شد.

در جریان این مذاکرات مقرر شد این تفاهم‌نامه از طریق کارگروه مشترک عالی ایران و عراق طی نشست‌هایی منظم پیگیری شود.

جواد اوجی پس از دیدار با زیادعلی فاضل، وزیر برق عراق در جمع خبرنگاران با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های ایران و عراق در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، اظهار کرد: ایران به لحاظ سرمایه انسانی و ظرفیت‌های فنی و مهندسی جایگاه بالایی دارد، از این رو بر اساس تفاهم‌نامه ای که با طرف عراقی امضا شد، در زمینه تبادل اطلاعات، اکتشاف و توسعه میدان‌های مشترک نفتی در قالب یکپارچه‌سازی توسعه این میدان‌ها با عراق همکاری خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه احداث خطوط لوله انتقال نفت و گاز و بهسازی پالایشگاه‌های نفت عراق از دیگر محورهای قید شده در تفاهم‌نامه دو کشور است، تصریح کرد: یکی از دستاوردهای این سفر تمدید قرارداد صادرات گاز با وزارت برق این کشور بود که خوشبختانه مسائل کارشناسی در این زمینه به‌طور کامل حل شده است.

وزیر نفت با یادآوری اینکه ایران دو قرارداد گازی با نیروگاه‌های بغداد و بصره عراق دارد، افزود: بر اساس توافق دو طرف این دو قرار داد طی ۵ سال آینده تمدید خواهد شد.

بنا بر این گزارش، وزیر نفت در این سفر با زیادعلی فاضل، وزیر برق عراق هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

جواد اوجی بامداد چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه در رأس هیئتی بلندپایه برای دیدار و رایزنی با مقام‌ها و مسئولان عراقی وارد بغداد شد و در بدو ورود مورد استقبال باسم محمد خضیر، معاون وزیر نفت عراق و محمد کاظم آل صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق قرار گرفت.

در این دیدارها که با حضور مقام‌های ارشد عراق همچون وزیران نفت و برق این کشور همراه بود، پیشنهادهای مطلوبی از سوی السودانی در زمینه توسعه میدان‌های نفتی، آموزش نیروی انسانی و اجرای طرح‌های پتروشیمی ارائه شد که با استقبال اوجی همراه بود.

همکاری‌های آموزشی وزارت‌خانه‌های نفت ایران و عراق توسعه می‌یابد

تفاهم‌نامه توسعه همکاری‌های آموزشی بین وزارتخانه‌های نفت ایران و عراق همزمان با برگزاری نشست کمیته عالی مشترک دو کشور روز سه‌شنبه (۱۹ اردیبهشت‌ماه)، به امضای مهدی علی‌مددی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت ایران و هشام یاس، مدیرکل آموزش وزارت نفت عراق رسید.

نشست کمیته عالی مشترک ایران و عراق در بخش نفت برای گسترش روابط دو کشور روز سه‌شنبه به ریاست احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت برگزار شد، در این نشست محورهای همکاری دوجانبه در زمینه میدان‌های مشترک، صادرات خدمات فنی و مهندسی و همکاری‌های آموزشی به تفضیل بررسی و تصمیم‌های راهگشایی برای اجرای تفاهم‌های دوجانبه در بخش نفت گرفته شد.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به‌تازگی پس از دیدار و گفت‌وگو با عبداللطیف‌ رشید، رئیس‌جمهوری عراق در تهران تأکید کرده بود که روابط تهران و بغداد در حوزه زیرساختی همچون آب، برق، گاز و انرژی باید به‌نحوی ادامه یابد که استفاده از ظرفیت‌های موجود نیازهای دو طرف را به‌طور کامل برطرف کند.

در پایان ملاقات وزیر نفت و نخست‌وزیر عراق تفاهم‌نامه همکاری دو کشور در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی بین اوجی و حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق امضا شد.

378597.jpg

جواد اوجی، وزیر نفت ایران و محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق

 

378596.jpg

جواد اوجی، وزیر نفت ایران و زیادعلی فاضل، وزیر برق عراق

 

378591.jpg

مهدی علی‌مددی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت ایران و هشام یاس، مدیرکل آموزش وزارت نفت عراق

نظر شما