شناسهٔ خبر: 60149144 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیش بینی مشارکت ۹ میلیون زلزله زده در انتخابات ترکیه

تهران- ایرنا- رییس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که ۹ میلیون زلزله زده در ۱۱ استان جنوبی این کشور که برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده‌اند، پس فردا پای صندوق های رای می روند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، زلزله ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ در ۱۱ استان جنوبی ترکیه که منجر به جان باختن بیش از ۵۱ هزار نفر و وارد آمدن بالغ بر ۱۰۴ میلیارد دلار خسارت در این کشور شد، زندگی بیش از ۱۵ میلیون نفر جمعیت را تحت تاثیر قرار داد و بیش از ۳.۳ میلیون نفر مجبور به تغییر محل سکونت خود شدند.

برگزاری انتخابات پس از این حادثه طبیعی در مناطق زلزله زده ترکیه جزو نگرانی های دولت و احزاب اپوزیسیون بوده ولی شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که شرایط و بستر لازم برای برگزاری انتخابات در این مناطق فراهم شده است.

شبکه تی.آر.تی خبر ترکیه امروز جمعه به نقل از رئیس شورای عالی انتخابات این کشور گزارش داد که همه زیرساخت‌های فنی، انسانی و امنیتی برای برگزاری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی فراهم شده و بازماندگان زلزله که به دلیل این حادثه به شهرهای دیگر رفته‌اند، در محل اسکان جدید و ثبت شده، رای خواهند داد.

احمد ینر افزود: انتخابات در مناطق اسکان زلزله زدگان در کمپ‌های اسکان چادری و کانکسی که در مناطق زلزله زده دایر شده رای خواهند داد و مدارس تخریب نشده این مناطق نیز به عنوان شعبه اخذ رای تعیین شده است.

رییس شورای عالی انتخابات ترکیه با بیان این که روند اخذ رای در روز یکشنبه تا ساعت ۱۷ ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: نتایج اولیه و غیرقطعی انتخابات در همان ساعات پایانی روز انتخابات توسط شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام خواهد شد.

وی انتخابات پیش رو را گامی مهم در تاریخ دموکراسی ترکیه و مشارکت فعال احزاب سیاسی عنوان و پیش بینی کرد که با توجه به فضای شکل گرفته، مشارکت در انتخابات بالا باشد.

ینر، گزارش نتایج صندوق‌های رای را سند اساسی انتخابات ترکیه اعلام کرد و گفت: اعضای احزاب سیاسی نیز در کمیته‌های صندوق‌های رای حضور دارند و صورتجلسه‌ها به امضای همه اعضای کمیته صندوق‌ها می رسد و به همین علت نگرانی درباره امنیت و سلامت انتخابات بی مورد است.

وی اضافه کرد: اعتراض و شکایت نسبت به نتایج انتخابات طبق قوانین مربوط به انتخابات پیش بینی شده و با سازوکار تعریف شده در کوتاه ترین زمان به هر شکایتی رسیدگی خواهد شد.

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه از پیش بینی ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان و ۸۱ استان برای اخذ آرای این دو انتخابات حساس خبر داد.

به گزارش ایرنا، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه همزمان با بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی این کشور روز یکشنبه ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار می شود.

در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف «جمهور»، کمال قلیچداراوغلو نامزد مورد حمایت ائتلاف «ملت» و سینان اوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف «آتا» در حال رقابت هستند.

محرم اینجه نامزد معرفی شده از سوی حزب «مملکت» روز گذشته از رقابت انتخابات ریاست جمهوری ترکیه کنار کشید.

۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه هستند که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

برای حضور در تبلیغات انتخاباتی بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری است، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه به رقابت می‌پردازند.

بر اساس قوانین انتخاباتی ترکیه، در این دوره حد نصاب ورود به مجلس که با آخرین تغییر در قانون انتخابات از ۱۰ درصد به هفت درصد کاهش یافته است، اعمال خواهد شد و بر همین مبنا، تعداد نمایندگانی که از هر یک از احزاب سیاسی وارد مجلس خواهند شد، بر اساس تعداد آرای معتبر در هر حوزه انتخابیه خواهد بود.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی نمایندگی می‌نشینند.

نظر شما