شناسهٔ خبر: 60142620 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تحلیل خبری:

استمرار حملات داعش گونه اسرائیل به غزه و راهکار‌های توقف آن

توقف ترور اعضای جنبش جهاد اسلامی فلسطین و کشتارجمعی ساکنان غزه، مستلزم پاسخ جمعی دیگر گروه‌های مقاومت و اجرای اصل

صاحب‌خبر -

نمایی از شباهت حملات اسرائیل به غزه با حملات داعش

استمرار حملات داعش گونه اسرائیل به غزه و راهکار‌های توقف آن

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، حملات هوایی رژیم صهیونیستی علیه اعضا و فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین به حملات داعش شباهت زیادی دارد و آن را تداعی می‌کند.

داعش و دیگر گروه‌های تکفیری اغلب به کشتار‌های جمعی و عملیات‌های کور دست می‌زنند و اغلب قربانیان آن را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند و همین موضوع در خصوص حملات این رژیم نیز مصداق دارد و اگرچه این حملات در ظاهر با ترور رهبران و فرماندهان مقاومت توجیه می‌شود، اما در عمل همچنانکه آمار‌ها نیز به وضوح نشان می‌دهد اغلب قربانیان این حملات را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند و نیرو‌های مقاومت به همراه خانواده‌ها و همسایه هایشان ترور و قتل عام می‌شوند و این مصداق بارز کشتار جمعی است و از آن چه که تحت عنوان ترور هدفمند خوانده می‌شود فاصله زیادی دارد.

شاید بتوان گفت تنها تفاوت ظاهری که بین حملات داعش و رژیم صهیونیستی وجود دارد این است که داعش و یا سایر گروه‌های تکفیری از افراد انتحاری و یا دیگر تجهیزات کشتار در عرصه زمینی استفاده می‌کند، اما رژیم صهیونیستی با اتکا به قدرت و نیروی هوایی از جنگنده و پهپاد برای ترور‌ها استفاده می‌کند که هیچ تناسبی با اهداف مورد حمله ندارد و شاید بتوان گفت اسرائیل تنها رژیمی در دنیاست که از هواپیما و جنگنده برای ترور استفاده می‌کند.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که از آغاز حملات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه از بامداد سه‌شنبه، ۲۵ نفر و ۷۶ نفر مجروح شده اند و با احتساب اینکه تنها ۴ نفر از شهدا از اعضای جنبش جهاد اسلامی بودند آین امار به روشنی نشان می‌دهد که این رژیم برخلاف ادعای خود هیچ تفکیکی بین نظامیان و غیرنظامیان قائل نمی‌شود و لذا بیشتر قربیان این حملات را غیرنظامیان بخصوص زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

مقابله با ترفند اسرائیل در دور جدید ترور‌ها مستلزم اجرای اصل "همه برای یکی و یکی برای همه"

رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن اعضای جنبش جهاد اسلامی می‌خواهد واکنش‌ها را تنها به این جنبش محدود کند و از واکنش دیگر گروه‌های مقاومت در امان بماند.

بعد از ان که گروه‌های مقاومت فلسطینی مستقر در خارج از اراضی اشغالی فلسطین به کمک گروه‌های مقاومت داخلی در مقابله با تعرضات و تجاوزات صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی در ماه رمضان بر آمدند و از جنوب لبنان و جولان سوریه به شلیک راکت اقدام کردند موجی از نگرانی بر مقامات نظامی در خصوص درگیری همزمان در چند جبهه حاکم شد.

بر این اساس هرچه گروه‌های مقاومت به کمک هم بیایند و بر اساس اصل «همه برای یکی و یکی برای همه» عمل کنند در این صورت طرح رژیم صهیونیستی برای دور نگه داشتن گروه‌های مقاومت از کمک به یکدیگرناکام می‌ماند و گروه‌های مقاومت به نسخه جدیدی از قدرت بازدارندگی دست می‌یابند که برای همیشه آن‌ها در برابر حملات تروریستی این رژیم بیمه می‌کند.

به نظرمی رسد یکی از اهداف رژیم صهیونیستی از دور جدید ترور‌ها ارزیابی و تست کردن این موضوع بود که ببیند ایا دیگر گروه‌های مقاومت نیز به کمک جنبش جهاد اسلامی در تلافی این ترور‌ها برمی آیند یا اینکه جنبش جهاد اسلامی به تنهایی به این تلافی دست می‌زند.

پاسخی که رژیم صهیونیستی از این ارزیابی بدست می‌اورد در توقف و یا استمرار دور جدید ترور‌ها موثر خواهد بود.

اگر با پاسخ جمعی گروه‌های مقاومت مواجه شود طبعا برای توقف این ترور‌ها دست بکار خواهد شد و در مذاکرات آتش بس امتیاز خواهد داد، اما اگر چنانچه با پاسخ جمعی مواجه نشود به احتمال زیاد برای استمرار ترور‌ها راغب خواهد شد و در گام بعدی این سیاست را علیه دیگر گروه‌های مقاومت بکار خواهد گرفت. احمد کاظم زاده

نظر شما