شناسهٔ خبر: 60140508 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ارائه و ثبت۶۵ ثبت نظریه علوم انسانی در کرسی های نظریه پردازی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:در ۱۵ سالی که کرسی های نظریه پردازی شکل گرفته تاکنون حدود ۶۵ نظریه ارایه شده است. در واقع ما ۱۶ نظریه را به ۶۵ نظریه رسانده ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس،جت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه امروز در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری  افزود: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدید دارای چهار ستاد علم و فناوری، تعلیم و تربیت، فرهنگی و اجتماعی و خانواده و زنان است که ذیل این ستادها ۱۰۰ میز تعریف شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تاکنون ۷۰ درصد از مصوبات در حوزه علم و فناوری، ۲۰ درصد فرهنگ و ۱۰ درصد هم مشترک بوده است. اگر بخواهیم تلاش موفقی داشته باشیم نباید تعداد فعالیت‌های علم و فناوری کاهش یابد.

خسروپناه با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی کشور چندین راهبرد در حوزه تعامل حوزه با دانشگاه تعریف شده است، افزود: پیشنهاد من این است که کانون حکمرانی حکمت بنیان در مجموعه وزارت علوم و دانشگاه داشته باشیم که استادان حوزه و دانشگاه ها را در موضوعات مختلف شناسایی کنند تا این موضوعات از منظر فلسفه و علم و قرآن بررسی شوند.

خسروپناه افزود: برای راه‌اندازی علوم انسانی حکمی و اسلامی باید در وهله اول علوم انسانی مدرن را بشناسیم. علوم انسانی مدرن فلسفه دارد و باید با توجه به مبانی فلسفی دنبال شود لذا مبانی فلسفی علوم انسانی باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه فرآیند نظریه پردازی و شکل‌گیری کرسی‌های نظریه پردازی کار پسینی است، گفت: در طول ۱۵ سالی که کرسی های نظریه پردازی شکل گرفته تاکنون حدود ۶۵ نظریه ارایه شده است. در واقع ما ۱۶ نظریه را به ۶۵ نظریه رسانده ایم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همه کشور با این همه دانشگاه و ۱۰۰ هزار هیأت علمی که نیمی از آنها در حوزه علوم انسانی فعالیت دارند نتوانسته در این مسیر گام قابل توجهی بردارد و تاکنون ۶۵ نظریه در علوم انسانی نوآوری  و ثبت شده است.

خسروپناه با تأکید بر اینکه تبدیل نظریه ها به فناوری باید مورد توجه قرار بگیرد، بیان کرد: تبدیل نظریه به فناوری‌های نرم اجتماعی امری بسیار ضروری است که کمتر به آن توجه شده است. تبدیل فناوری های نرم اجتماعی به مهارت‌ها هم باید مدنظر قرار بگیرد.اگر این گام‌ها را طی نکنیم در علوم انسانی تحول ایجاد نمی‌شود. ذهن‌ها را باید تغییر داد تا تحول در علوم انسانی اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه در چهار دهه انقلاب اسلامی اختاپوس‌های مختلفی از جمله اختاپوس کنکور، اختاپوس پژوهش در حوزه مجلات و رساله‌ها در حوزه علم و فناوری شکل گرفته که به حکمرانی علم آسیب زده است، گفت: متأسفانه حدود ۷۵ درصد از اعضای هیات علمی در زمینه تولید علم مشارکت ندارند.

خسروپناه بیان کرد: برای حل چالش‌های کشور و جلوگیری از آسیب‌های جدی به بدنه علم و فناوری کشور باید مدل علم و فناوری را تغییر دهیم و به الگوی حکمرانی علم و فناوری برسیم‌.

نظر شما