شناسهٔ خبر: 60120008 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

رئیس مجلس:

باید درعرصه حکمرانی اقتصادی تجدیدنظر جدی کنیم

اقتصاد ایران: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروزه شاهد نقش آفرینی اساسی و اثرگذاری جمهوری اسلامی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم، گفت: نمی‌توانیم به تغییر هندسه جهانی نگاه کنیم بدون اینکه به سیاست داخلی و خارجی توجه داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،­­­مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی صبح امروز (چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت ماه) با حضور­ ­محمدباقر قالیباف­رئیس مجلس شورای اسلامی در دانشگاه دفاع ملی برگزار شد.

 ­قالیباف در این نشست با اشاره به اینکه همه ما اگر با نگاه منصفانه و با هر سلیقه و گرایشی به فرصت‌های امروز برای جامعه بشریت، امت اسلامی و جهان اسلام نگاه کنیم، حتماً تغییر در هندسه نظم جهانی را می‌بینیم که به نفع بشریت و آزادی خواهان به ویژه مسلمین است که این تغییر مدیون امام (ره) و شهدا است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امام (ره) جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی برنداشت و انقلاب اسلامی در این حرکت نقش کلیدی و اساسی داشته و دارد گفت: در این میان باید از شهدای سرافراز به ویژه و در رأس آن‌ها شهید سلیمانی و شهید ابومهدی که در مقابل سلطه مستکبران در منطقه ایستادند و آن‌ها را محکوم به شکست کردند، یاد کرد.

وی با اشاره به اینکه موضوع مورد بحث نشست امروز از سوی همه متخصصان پذیرفته شده و شاهد تغییر در نظم جهانی هستیم، اظهار کرد: البته اختلاف نظر‌هایی در مختصات و شکل‌گیری آینده نظم جهانی وجود دارد و این پرسش مطرح است که آیا این اتفاق تک قطبی خواهد شد و یا با جابه‌جایی در قدرت دو قطبی می‌شود و یا حتی شاهد چند قطبی شدن با محوریت آسیا خواهیم بود؛ از آغاز دهه اول قرن ۲۱ در محافل سیاسی و دانشگاهی این نگاه مطرح است که قرن کنونی، در بعد اقتصادی، سیاسی، مسائل فرهنگی و فنی قرن آسیا است.

رئیس دستگاه قانون‌گذاری کشور افزود: بازیگران جدید و قدیمی و قلمرو‌های جدیدی وجود دارد که قواعد و اصول تغییر نظم جهانی را متحول می‌کند لذا باید در این مسیر حرکت کرد؛ در این میان باید یادآور شد ما به‌عنوان انقلاب اسلامی باید توجه داشته باشیم که­نمی‌توانیم به تغییر هندسه جهانی نگاه کنیم بدون اینکه به سیاست داخلی و خارجی توجه داشته باشیم.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه بدون شک تحول قطعی است لذا باید در مسائل داخلی به این موضوع توجه کرد، ادامه داد: باور دارم نقش جمهوری اسلامی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی مهم و اساسی است لذا توجه به مسائل سیاست داخلی در سیاست‌های خارجی نیز اثرگذار است.

وی در این زمینه افزود: بعد از ۴۰ سال فراز و نشیب باید به مسائل در سیاست داخلی و خارجی توجه کرده و نقاط ضعف و قوت مان را مبتنی بر بیانیه گام دوم که از سوی رهبر انقلاب طی چند سال گذشته تبیین شد برطرف کنیم و مبنای کارمان را محور‌های این بیانیه قرار دهیم.

آقای­ قالیباف با یادآوری اینکه رهبر انقلاب در ابتدای سال جاری در سخنرانی حرم مطهر رضوی به موضوع تحول اشاره فرمودند، گفت: البته ایشان در سال ۱۳۹۹ طی سخنرانی در حرم امام (ره) فرمودند که تحول در کشور ضرورت است و مبنا و رأس این تحول حضرت امام (ره) بودند و با شکل گیری انقلاب اسلامی و تبیین راهبردها، امت اسلامی را در این مسیر قرار دادند.

وی بیان کرد: باید توجه داشته باشیم در چگونگی تحول یاد شده در مسیر انقلاب اسلامی که به تعبیری از آن حکمرانی نو یاد می‌شود، در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی و خارجی گام برداریم و در این حکمرانی نقاط قوت را گسترش داده و نقاط ضعف را تقویت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نقش آفرینی جمهوری اسلامی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی کلیدی، مهم و اثرگذار است، اظهار کرد: این موضوع برای امت اسلامی امری قابل توجه است، زیرا در انزوا قرار دادن ایران اسلامی، یکی از دسیسه‌های دشمنان است و بعضاً برخی نگاه‌ها و افراد در داخل کشور به آن دامن می‌زند؛ البته ایران عزیز ما آنقدر قوی، وسیع و تاثیرگذار است که هرگز منزوی نخواهد شد و عظمت انقلاب اسلامی در همه عرصه‌ها مشهود است.

رئیس قوه مقننه در این رابطه تصریح کرد: دشمنان تلاش می‌کنند آسیب‌ها را در نقاط ضعف به ایران وارد کنند که عرصه اقتصادی یکی از این نقاط محسوب می‌شود؛ بنابراین­در عرصه حکمرانی اقتصادی باید تجدیدنظر جدی کنیم؛ ریشه اصلی چالش کنونی در حکمرانی اقتصادی است که دشمنان در خارج و داخل بر آن متمرکز شده‌اند و این چالش از جایی شروع می‌شود که ما از مبانی تحولی امام (ره) برای ایران اسلامی و امت اسلامی در عرصه اقتصاد فاصله گرفتیم.

رئیس مجلس، تصریح کرد: متکی بودن به مردم و مردمی بودن یکی از این مبانی است؛ به عنوان مثال اگر امروزه در عرصه بازدارندگی، دفاعی­ و امنینی در اوج قدرت هستیم و این امر موجب شده دشمنان تا بن دندان مسلح­ بحث اقدام نظامی را از میز خود حذف کنند به خاطر تکیه بر مردم از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است، اما در نقطه مقابل اقتصاد را مردمی نکردیم­

وی در این راستا تصریح کرد: حضرت امام خمینی (ره) اعتقاد داشتند دخالت و اقدامات دولت­ در اقتصاد مردم شرعا حرام است­ به عبارتی اگر اقتصادمان مردمی بود حتما دچار چالش‌های امروزی نمی‌شدیم­

برچسب‌ها:

نظر شما