شناسهٔ خبر: 60094460 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

لزوم تبادل دانش در صنعت دریایی/ تاکید بر اقتصاد دریامحور برای توسعه GDP

فائزه طاهری

به گفته وزیر راه و شهرسازی، لازم است بستری مناسب برای تبادل دانش در این صنعت دریا که برای همه کشورها به ویژه کشور خودمان جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم و راهبردی است، فراهم شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،  مهرداد بذرپاش در افتتاحیه همایش ICOPMAS ۲۰۲۲ که امروز برگزار شد، اظهار کرد: در اجلاسی که بیش از ۳۰ سال از عمر آن می‌گذرد، اصلی‌ترین اتفاقی که باید رقم بخورد این است که بستری مناسب برای تبادل دانش در این صنعت خیلی مهم و راهبردی برای همه کشورها به ویژه کشور خودمان جمهوری اسلامی ایران فراهم شود.

وی ادامه داد: در جمعمان هم اساتید و هم علاقمندان این صنعت، ‌ مدیران صنعت و دانشجویان در حال تحصیل در این رشه و پیمانکارانی که وابسته و غیروابسته ایفای نقش می‌کنند حضور پیدا کردند که جای تقدیر دارد. ما درباره صنعتی حرف می‌زنیم که زمینه‌ساز انتقال بیش از ۱۱ میلیارد تن بار در سال در شبکه‌های مختلف کریدوری دریای ماست، بیش از ۹۰هزار کشتی اقیانوس‌پیما را تحت پروتکل‌های مختلف مدیریت می‌کند و صنعتی که صدها بندر بسیار مهم و راهبردری دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اقتصاد دریامحور اگر در اولویت اول نباشد،  در اولویت دوم ‌و سوم هنگام مذاکرات ما با سایر کشورها و کشورهای همسایه است؛ مقامات مسئول از ما درباره این صنعت، افق‌هایی که ترسیم کردیم برای این صنعت، از ما سوال می‌پرسند و حتی از ما جلوتر خودشان پیشنهاد می‌دهند و اعلام تمایل می‌کنند و اینها همه نشان می‌دهد که اقتصاد دریا دارای اهمتی زیادی برای کشورمان ایران است.

بذرپاش اظهار کرد: در حال حاضر هم‌پیوندی بر مبنای اقتصاد دریامحور بین کشورهای منطقه در حال شکل‌گیری است؛ اگر سال‌ها قبل در ارزیابی‌ها، یک صنعت به‌عنوان قطب بزرگ یاد می‌شد امروز تعریف تغییر کرده و کشورهایی که از چندین کیلومتر ساحل برخوردارند،  اهمیت چندبرابری دارند. مرز دریایی ایران در سواحل جنوبی با داشتن ١٨۵٠ کیلومتر ساحل عمان و خلیج فارس و با احتساب سواحل شمالی حدود ۵۸۰۰ کیلومتر است. این بدان معناست که می‌توانیم در ۳۵ جزیره و سواحل شرایط راهبردی داشته باشیم که کم‌نظیر است.

وی با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها، در چشمان سرمایه‌گذاران خارجی اشتیاق به مراوده با ایران دیده می‌شود، گفت: پیشنهادهای متعددی را از سوی سرمایه‌گذاران خارجی دریافت می‌کنیم و اتفاقات بزرگی در حال رقم خوردن است و آیندگان قضاوت‌های خوبی خواهند داشت.  نقش اقتصاد دریامحور در GDP آنقدر مهم است که کشورهای بدون ساحل نیز با مدل‌های جدید به دنبال نقش‌آفرینی در این حوزه هستند.

وزیر راه و شهرسازی از تصویب طرح هم‌پیوندی استان‌ها با سواحل کشور در دولت خبر داد و گفت: بر این اساس شهرهای ساحلی در اختیار استان‌های محصور در خشکی برای سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد. همین اتفاق بزرگ می‌تواند بسیاری از استان‌ها که فاصله معناداری در تولید ثروت دارند؟ توسعه دهد.  همچنین کشورهای خارجی را با یکی از استان‌ها پیوند می‌دهیم تا سرمایه‌گذاری خارجی از طریق این استان انجام شود.

بذرپاش‌ با بیان اینکه بسیاری از موضوعاتی که حمل‌ونقل ترکیبی ما را رقم می‌زند، به خاطر نعمت خوبی است که از نظر جغرافیایی برای ما رقم خورده، افزود: صدها سال پیش از اینجا به عنوان راه ابریشم یاد می‌شد  و اخیرا یکی از مسئولان کشورها به من گفت گویا خداوند خواسته دوباره راه ابریشم از مسیر ایران احیا شود.  اقتصاد دریا نه تنها به اندازه نفت بلکه بیش از نفت می‌تواند برای ما درآمدزایی کند، تا امروز تجربه‌های موفق و ناموفق داشته‌ایم که باید از آنها درس بگیریم و بر تجربه‌های موفق اصرار کنیم. حتی برخی از توافقات و کارهایی را که انجام دادیم به خاطر اذیت‌هایی که به شرکایمان وارد می‌کنند، نتوانستیم اعلام کنیم و تنها ٣٠ درصد اتفاقات رخ داده را در بخش ترانزیت اعلام می‌کنیم.

وی اظهار کرد: برگزاری این رویداد با این جمع فرهیخته نشان می‌دهد که اهمیت اقتصاد درست برای ما زیاد است، اما در تعریف پلتفرم‌هایی که بتوانیم متخصصان را درگیر اقتصاد دریا کنیم خیلی موفق نبوده‌ایم. در حالی که نباید استفاده از کسانی که صاحب فکر و ایده و صاحب برنامه‌های جدید برای اقتصاد دریا هستند به همایش‌ها محدود شود؛ اینکه ما بتوانیم همه ایده‌ها را با بضاعت‌های سیاسی و اقتصادی‌مان هم‌راستا کنیم، هنر ماست و سازمان بنادر و دریانوردی در اینجا وظیفه شایانی دارد.
 
انتهای پیام

نظر شما