شناسهٔ خبر: 60088383 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

بلومبرگ: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ضربه‌ای سنگین به آمریکا بود

صاحب‌خبر -
 
 
 
سرویس خارجی-
«بلومبرگ» نوشته، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بدون اعتنا به ملاحظات آمریکا نشان‌دهنده کاهش نفوذ این کشور در منطقه است.
بعد از مدتی انتظار بالاخره اتحادیه عرب، عصر روز یکشنبه (17 اردیبهشت؛ 7 می)، در بیانیه‌ای لغو تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه را رسماً اعلام کرد. آن اتحادیه عرب در بیانیه‌ای لغو تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه را رسماً اعلام کرد و آورد: «بار دیگر پایبندی خود را به حفظ حاکمیت سوریه، تمامیت ارضی و ثبات این کشور را اعلام می‌کنیم.» این اتفاق در شرایطی افتاد که مقامات دمشق می‌گویند که آنها درخواست بازگشت به این نهاد عربی را نداده‌اند، بلکه این بازگشت، خواست خود کشورهای عربی بوده است و روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» خبر داده که «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه از دادن امتیاز به وزرای خارجه عرب در ازای بازگشت کرسی سوریه در اتحادیه عرب خودداری کرده است. این یعنی پیروزی دولت دمشق و شکست سیاست‌های غرب. در همین مورد رسانه آمریکایی «بلومبرگ» در تحلیلی معنادار، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را به معنای شکست بخش بزرگی از محاصره سنگین واشنگتن علیه دمشق و بی‌توجهی کشورهای عربی به سیاست‌های منطقه‌ای کاخ سفید و کاهش نفوذ سنتی واشنگتن در منطقه غرب آسیا دانست. آن‌طور که مهر از این رسانه نقل کرده، بی‌توجهی سران کشورهای عربی به سیاست‌های واشنگتن در قبال سوریه و آغوش باز آنان برای سوریه در بازگشت دوباره به اتحادیه عرب نشان‌دهنده کاهش نفوذ سنتی واشنگتن در میان کشورهای عربی منطقه غرب آسیا است.
پیروزی ایران
بلومبرگ اذعان کرد: «بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به تعبیری دیگر به معنای پیروزی ایران و روسیه در برابر سیاست‌های منطقه‌ای واشنگتن است.» این رسانه نوشت: «همچنین ممکن است یک پیروزی برای ایران و روسیه باشد که از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه حمایت نظامی کرده‌اند؛ اما این دو کشور برای آماده‌‌سازی دیپلماتیک اسد به کمک‌های منطقه‌ای و در نهایت به کمک برای باز‌سازی این کشور جنگ‌زده که میلیون‌ها نفر را آواره کرده‌، نیاز دارند.» این تنها رسانه آمریکایی نبود که به این مسئله پرداخت؛ روزنامه آمریکایی معتبر «وال استریت ژورنال» نیز با ‌اشاره به تصمیم برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب نوشت: این تصمیم نشان‌دهنده رد منافع آمریکا در منطقه است.این روزنامه افزود: «این تصمیم همچنین نشان می‌دهد که کشورهای خاورمیانه سیاست‌های مستقل از نگرانی‌های غربی را تدوین می‌کنند.»
عصبانیت آمریکا و متحدانش
دولت آمریکا که این تصمیم علی‌رغم مخالفت آن گرفته شده، در نخستین واکنش به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اظهار کرد که «به اعتقاد واشنگتن، سوریه در این مرحله مستحق بازگشت به اتحادیه عرب نیست.» معاون وزیر امور خارجه انگلیس نیز با تکرار موضع آمریکا درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت که دولت لندن مخالف تعامل با دولت بشار اسد است. همچنین وزارت خارجه آلمان همگام با واشنگتن از بازگشت عضویت سوریه در اتحادیه عرب انتقاد کرد و مدعی شد، روی زمین هیچ چیزی در سوریه تغییر نکرده است. یکی از مقامات کمیسیون اروپا نیز روز دوشنبه در این زمینه مدعی شد، هیچ عادی‌‌سازی روابط با حکومت سوریه بدون یک راه‌حل سیاسی مبتنی بر قطعنامه‌های سازمان ملل متحد وجود نخواهد داشت. به هر حال همان‌طور که بسیاری از تحلیلگران نوشته‌اند، ایستادگی ۱۲ ساله سوریه منجر به پیروزی تاریخی شد؛ به‌طوری‌که این کشور بدون هیچ شرطی به اتحادیه عرب بازگشت. بازگشتِ سوریه یک شکست سنگین برای آمریکاست که به شدت مخالف این مسئله بود ولی هیچ کشور عربی با آمریکا همراهی نکرد. برخی از آنان تأکید کردند که نظام‌های عربی صدها میلیارد دلار هزینه کردند تا سوریه را به ‌زانو درآورند اما در نهایت پرچم سفید نشان دادند. این اقدام باعث ترسیم نقشه جدید منطقه خواهد شد که مهم‌ترین نتیجه آن احیای ائتلاف مصر، عربستان، عراق و سوریه و تحکیم روابط با ایران خواهد بود.

نظر شما