شناسهٔ خبر: 60085956 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

با چهارصد و سی و چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین

حملات سنگین موشکی و پهپادی روسیه به مناطق مختلف اوکراین+ فیلم/ هشدار سازمان ملل در خصوص بروز حادثه اتمی در زاپروژیا

چهارصد و سی و چهار روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

حملات سنگین موشکی و پهپادی روسیه به مناطق مختلف اوکراین+ فیلم/ هشدار سازمان ملل در خصوص بروز حادثه اتمی در زاپروژیا

بین الملل تابناک: چهارصد و سی و چهار روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

کرملین: اظهارات مقام اوکراینی درباره کشتار روس‌ها، توحش است
۱۴۰۲/۰۲/۱۸ - ۱۹:۳۶

اظهارات «کریلو بودانوف» رئیس اطلاعات وزارت دفاع اوکراین مبنی بر لزوم هدف قرار دادن و کشتن روس‌ها در تمام نقاط جهان با واکنش تند کرملین همراه شد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز (دوشنبه) ضمن وحشی‌گری توصیف کردن این صحبت‌های بودانوف، گفت که این اظهارات نشانه تروریستی بودن رژیم کی‌یف است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پسکوف طی نشست خبری در کرملین توضیح داد: «این اظهارات، درستی تصمیم روسیه برای آغاز عملیات نظامی ویژه را تایید می‌کند. این اظهارات نشان داد که رژیم کی‌یف نه تنها حامی تروریسم، بلکه مغز متفکر آن است».

وی در این‌باره اظهار داشت: «روسیه با توجه، واکنش سایر کشورها به اظهارات کی‌یف در مورد کشتار و هدف قرار دادن روس‌ها را دنبال خواهد کرد و انتظار دارد آنها این اظهارات را محکوم کنند».

بودانوف پیش از این در مصاحبه‌ای ضمن ادعای مبتلاشدن «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به سرطانی مرگبار، گفته بود: «ما در حال کشتن روس‌ها بوده‌ایم و به کشتن روس‌ها در هر جای دنیا تا پیروزی کامل اوکراین ادامه خواهیم داد».

این اظهارات در حالی است که چند روز قبل دولت روسیه از حمله اوکراین با استفاده از دو فروند پهپاد به کاخ کرملین با هدف ترور پوتین خبر داده و تهدید کرده بود که اقدامات تلافی‌جویانه انجام خواهد شد.

آنکارا: غرب مانع اتمام جنگ اوکراین می‌شود
۱۴۰۲/۰۲/۱۸ - ۱۹:۳۵

باوجود ادعای کشورهای غربی مبنی بر تلاش برای یافتن راهکار سیاسی برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین، آنکارا این ادعای آمریکا و متحدان کی‌یف را زیر سوال برد.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه شامگاه یکشنبه گفت که غرب مخالف پایان بحران اوکراین است و روند جستجو برای راهکارهای سیاسی اتمام جنگ را پیچیده می‌کند.

کالین در مصاحبه با شبکه «هابر ترک» توضیح داد: «اکنون شرایط بین‌المللی بیشتر به سمت جنگ تمایل دارد تا صلح. نیروهای پیشرو (غرب) حامیان تداوم آن (جنگ اوکراین) هستند. [ولی] ما یک پیشنهاد داریم، چشم‌اندازی وجود دارد که ما در حال کار روی آن هستیم».

بر این اساس، وی با بیان اینکه بحران اوکراین را می‌توان «جنگ سرد ۲» نامید، اظهار داشت که این بحران در واقع بین روسیه و غرب بود، نه بین مسکو و کی‌یف.

این مقام ترکیه‌ای همچنین افزود که احتمال موافقت روسیه با تمدید توافق صادرات غلات از بنادر اوکراین هنوز به صفر نرسیده و این نشان می‌دهد که تلاش‌های لازم در این راستا ادامه خواهد یافت.

واگنر: دو کیلومتر مربع از باخموت هنوز در دست اوکراین است
۱۴۰۲/۰۲/۱۸ - ۱۹:۳۴

رئیس واگنر روسیه در توضیح درباره آخرین وضعیت میدانی درگیری‌ها در باخموت اوکراین اعلام کرد که پیشروی نیروهای این گروه ادامه دارد.

در شرایطی که طی روزهای اخیر اظهارنظرهای انتقادی «یوگنی پریگوژین» رئیس گروه نظامی واگنر وابسته به روسیه درباره وضعیت تدارکاتی و لجستیکی نیروهای گروهش برای ادامه جنگ در باخموت خبرساز شده است، او سخنانی جدیدی درباره وضعیت میدانی درگیری‌ها مطرح کرد.

منابع رسانه‌ای دولتی در روسیه شامل خبرگزاری تاس خبر دادند که مدیر واگنر اعلام کرد که به رغم ادامه پیشروی نیروهای این گروه روسی در درگیری‌های باخموت، بخش‌هایی از این منطقه در استان دونتسک همچنان در دست اوکراینی‌ها است.

یوگنی پریگوژین اعلام کرد که طی امروز (دوشنبه) پیشروی نیروهای واگنر در باخموت تا ۲۸۰ متر در همه جهات بوده است.

رئیس این گروه وابسته به روسیه ادامه داد: «ما ۵۳۰۰۰ متر (در درگیری‌های باخموت) پیش رفتیم. دشمن (اوکراین) هنوز ۲.۳۷ کیلومتر مربع را در اختیار دارد».

مدیر گروه نظامی واگنر که چندی قبل در انتقاد از وضعیت لجستیکی نیروهایش در باخموت اظهارات تندی علیه وزیر دفاع روسیه مطرح کرده بود، در اظهارات جدید خود با لحنی آرام‌تر خواسته خود را مطرح کرد و گفت: «ما در حال پیشروی هستیم و انتظار مهمات داریم».

روز گذشته در خبرها آمده بود که بعد از گلایه‌های اخیر رئیس گروه واگنر از مقامات نظامی روسیه و درخواست وی برای واگذاری مواضع در باخموت به نیروهای چچن، یوگنی پریگوژین گفت قول دریافت مهمات و تسلیحات لازم را از ارتش روسیه برای ادامه عملیات دریافت کرده است.

مدیر واگنر روز شنبه در نامه‌ای به «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه از او خواسته بود اجازه دهد مواضع خود در شهر باخموت را به «رمضان قدیروف» رئیس جمهوری خودمختار چچن تحویل دهد.

حملات سنگین موشکی و پهپادی روسیه به مناطق مختلف اوکراین

مقامات و رسانه‌های اوکراینی از یکسری حملات پهپادی و موشکی روسیه در ساعات اولیه روز دوشنبه خبر دادند که باعث به صدا درآمدن آژیر حمله هوایی در سراسر کشور شد.

به گزارش آرتی، ارتش اوکراین مدعی شد که تنها ۳۵ پهپاد کامیکازی را بر فراز کی‌یف سرنگون کرده است.

مقامات پایتخت گفتند که ریزش آوار باعث زخمی شدن پنج تن و آسیب رساندن به یک بلوک آپارتمانی به همراه حدود ۲۰ وسیله نقلیه شده است.

به گفته مقامات، علاوه بر این، یک مخزن گازوئیل سوراخ شد؛ هرچند منجر به آتش سوزی نشد.

رسانه‌های اوکراینی به نقل از منابع نظامی گزارش دادند، حوالی نیمه‌شب به وقت محلی، بمب‌افکن‌های نیروی هوایی روسیه، هشت موشک شلیک کردند که دست کم یکی از آنها به انباری در منطقه اودسا اصابت کرد.

مقامات رئیس فرماندهی نظامی محلی، یوری کروک، گفت که بمباران صبح روز دوشنبه، باعث آتش‌سوزی گسترده شد و یک تن ناپدید گشته است.

ولادیمیر روگوف، یک مقام ارشد در منطقه زاپوروژیا روسیه، در اظهار نظر در مورد حملات شبانه، در کانال تلگرامی خود مدعی شد که یک موشکی یک انبار مهمات مورد استفاده ارتش اوکراین را منهدم کرده است. رسانه های اوکراین همچنین از وقوع انفجار در مناطق چرنیگوف و دنپروپتروفسک و همچنین شهر زاپوروژیه خبر داده‌اند.

هشدار سازمان ملل در خصوص بروز حادثه اتمی در زاپروژیا

 «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص احتمال وقوع یک حادثه شدید اتمی در شهر «زاپروژیا» هشدار داد.

شبکه «ال بی سی» لبنان در این خصوص گزارش کرد، پس از آن‌که روسیه دستور تخلیه شهری در نزدیکی نیروگاه اتمی زاپروژیا را صادر کرد، گروسی در خصوص تهدید بروز یک «حادثه هسته‌ای شدید» هشدار داد.

طبق این گزارش‌، نیروگاه زاپروژیا در نزدیکی خطوط مقدم درگیری‌ها میان ارتش روسیه و اوکراین قرار گرفته است و مقام‌های اوکراینی روز گذشته (یکشنبه) مدعی شدند که یک زن 72 ساله در حملات خمپاره‌ای ارتش روسیه به شهر نیکوپل در نزدیکی نیروگاه زاپروژیا کشته شد و سه تن دیگر نیز زخمی شدند.

ارتش اوکراین مدعی است، روز گذشته، ارتش روسیه، بیش از سی گلوله خمپاره‌ای به سمت نیکوپل شلیک کرده است.

گروسی نیز در یک پیام هشدارآمیز گفت: «وضعیت عمومی این منطقه در نزدیکی نیروهای هسته‌ای زاپروژیا به طور چشمگیری غیرقابل پیش‌بینی و بالقوه خطرناک است. من به شدت نگران خطرات واقعی ایمنی و امنیت هسته‌ای هستم که نیروگاه با آن روبه روست.»

هشدارهای گروسی پس از آن مطرح شد که «یوگنی بالیتسکی» فرماندار روسی استان زاپروژیا، روز جمعه به ساکنان این استان دستور داد تا قبل از حمله احتمالی نیروهای اوکراینی، ۱۸ شهرک در منطقه زاپروژیا از جمله شهر «انرهودار» در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای را تخلیه کنند.

طبق گزارش‌های منتشره، بالیتسکی در این خصوص گفته است: «بنابراین تصمیم گرفتم اول از همه کودکان و والدین، افراد مسن، معلولان و بیماران بیمارستان را تخلیه کنم.»

از طرف دیگر، شبکه «بی بی سی» به نقل از «ایوان فدوروف» شهردار «ملیتوپل» تصریح کرد که هزاران خودرو برای تخلیه این شهرها در ترافیک پنج ساعته‌ای منتظر ماندند.

طبق این گزارش، این منطقه همچنین به طور گسترده به عنوان مرکز احتمالی ضدحمله بهاری مورد انتظار اوکراین در نظر گرفته می‌شود.

«ایگور کوناشنکوف»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز روز گذشته اعلام کرد، نیروهای این کشور، دو منطقه دیگر در غرب و شمال غرب باخموت را تحت کنترل خود درآوردند که البته جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

 

نظر شما