شناسهٔ خبر: 60083689 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

تشدید حملات هوایی به اوکراین

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: در آستانه جشن‌های روز پیروزی در روسیه، این کشور موج تازه‌ای از حملات موشکی و پهپادی به شهرهای سراسر اوکراین را آغاز کرده است. در پی این حملات، آژیرهای حمله هوایی در سراسر اوکراین به صدا درآمد.
صدای انفجار در کی‌یف، پایتخت اوکراین، شنیده شد، جایی که شهردار این شهر گفت پنج نفر بر اثر سقوط لاشه هواپیماهای بدون سرنشین سرنگون شده، مجروح شدند.
مقامات گفتند که انفجارهایی همچنین در خارکف، خرسون، اودسا و میکولایف رخ داده است.این چهارمین حمله در هشت روز گذشته به کی‌یف است و تنها ۲۴ ساعت قبل از جشن «روز پیروزی روسیه» رخ می‌دهد.
این تعطیلات سالانه یادآور پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم است، درگیری که کرملین از زمان آغاز تهاجم خود به اوکراین در سال گذشته، تلاش کرده است شباهتی با آن ایجاد کند. همزمان و در همین رابطه رئیس‌جمهور اوکراین تایید کرده است که تاریخ رسمی جشن سالانه پیروزی در آلمان نازی در کشورش از ۹ به ۸ مه تغییر کرده است. در اتحادیه اروپا و روسیه هر سال روز موسوم به «روز پیروزی» را نهم ماه مه (فردا) جشن می‌گیرند.
پس از وقفه در حملات روسیه به اهداف غیرنظامی در ماه‌های اخیر، که طی آن کی‌ِیف چند روز بدون حمله را سپری کرد، مسکو حملات هوایی خود را هفته گذشته پیش از حمله مورد انتظار اوکراین در منطقه زاپوریژژیا در جنوب شرق تشدید کرده است.ارتش اوکراین گفته است که «در حملات صبح دوشنبه که بیش از چهار ساعت به طول انجامید و کمی بعد از نیمه شب انجام شد، ۱۶ موشک به سمت اهدافی در سراسر اوکراین شلیک شد.»در بیانیه ارتش اوکراین آمده است که ۶۱ حمله هوایی و ۵۲ شلیک موشک هم به شهرها و مواضع نظامی صورت گرفته است. مقامات اوکراین افزودند که «حدود ۳۵ پهپاد شاهد کامیکازه ساخت ایران» منهدم شده است. بی بی سی نتوانسته است این ارقام را تأیید کند.
کی‌یف گفته که در این شهر پس از سقوط لاشه هواپیمای بدون سرنشین بر روی باند فرودگاه بین‌المللی ژولیانی که یکی از دو فرودگاه تجاری شهر است، سرویس‌های خدمات اضطراری به کمک آمدند.مقامات اوکراین گفتند که در شهر بندری اودسا در دریای سیاه، پس از شلیک هشت موشک به اهدافی توسط بمب‌افکن‌های روسی، یک انبار به آتش کشیده شد. رسانه‌های محلی گزارش دادند که در پی این حملات سه نفر مفقود شده‌اند.در تصاویری که توسط سرهی براتچوک، سخنگوی اداره نظامی اودسا، به رسانه‌های اجتماعی ارسال شده است، شعله‌های آتش در حال فراگرفتن ساختمانی است که او آن را به عنوان یک انبار مواد غذایی معرفی کرد.در زاپوریژژیا، ولادیمیر روگوف، رئیس اداره مستقر شده توسط روسیه، گفت که نیروهای روسی یک انبار و مواضع نیروهای اوکراینی را در شهر کوچک اورخیف مورد حمله قرار دادند.
در جبهه شرقی، فرمانده نیروهای اوکراینی در شهر محاصره شده باخموت در شرق گفت که نیروهای روسی گلوله‌باران را افزایش داده‌اند تا شهر را تا جشن‌های روز سه‌شنبه تصرف کنند.نیروهای روسی و جنگنده‌های گروه واگنر، یک شرکت نظامی خصوصی، ماه‌ها در تلاش برای تصرف باخموت بوده‌اند در حالی که اهمیت استراتژیک این منطقه مورد سوال است.در آخر هفته، یوگنی پریگوژین، بنیانگذار واگنر، پس از اینکه وزارت دفاع در مسکو به او وعده ارسال مهمات تازه‌ای داد، تهدید خود به عقب‌نشینی از این شهر را پس گرفت.در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، اعلام کرد که از این پس هشتم ماه می به عنوان روز اروپا جشن گرفته می‌شود. زلنسکی گفت که او فرمانی را امضا کرده است که از این پس این روز یادبود اتحاد اروپا و شکست «روسیسم» است،اصطلاحی که مخفف «فاشیسم روسی» است.
پهبادهای ایرانی و جنگ اوکراین
از ماهها پیش آمریکا و متحدانش و اوکراین، ایران را متهم می‌کنند که به روسیه کمک پهپادی می‌کند.در پی حملات تازه روسیه به اوکراین هم ارتش این کشور تعدادی «پهپاد ایرانی» در حملات دیشب را ساقط کرده است.به گفته کارشناسان، بیشتر پهپادهای ایرانی که روسیه در جنگ با اوکراین استفاده می‌کند، شاهد- ۱۳۶ هستند که روسیه سامانه ناوبری آنها را برای تطبیق با سامانه‌های خودش تغییر داده و رنگ‌آمیزی‌شان هم مطابق رنگ‌های ارتش روسیه است.روسیه این پهپادها را شمعدانی-۲ می‌نامد.اوکراین می‌گوید برخی از قطعات مهم پهپاد انتحاری ایران، ساخت آمریکا است.

برچسب‌ها:

نظر شما