شناسهٔ خبر: 60074269 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

کنعانی: سفر رئیسی یه سوریه برای ریل‌گذاری روابط دو کشور در مرحله پساتروریسم بود/ حضور 1200 فعال تجاری از 65 کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران برگزار می شود و دستگاه دیپلماسی دولت که ماموریت مهمی در حوزه دستگاه دیپلماسی دارد در همکاری با وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت نقش جدی برای سازماندهی و مقدمه سازی برگزاری موفق این نمایشگاه داشته است و شروع خوبی را در این نمایشگاه شاهدیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از ظهر امروز(دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران گفت: پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران برگزار می شود و دستگاه دیپلماسی دولت که ماموریت مهمی در حوزه دستگاه دیپلماسی دارد در همکاری با وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت نقش جدی برای سازماندهی و مقدمه سازی برگزاری موفق این نمایشگاه داشته است و شروع خوبی را در این نمایشگاه شاهدیم.

وی افزود: 750شرکت برتر صادراتی ایران محصولات خود را به نمایش گذاشته اند و بیش از 1200تاجر و فعال تجاری از 65کشور جهان در این نمایشگاه حاضرند و این حجم استقبال از نمایشگاه در سال‌های اخیر بی‌سابقه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر رئیسی به سوریه بیان داشت: سفر رئیس جمهور در صدر هیاتی به سوریه انجام شد بی تردید یکی از رخدادهای مهم در تحولات دو کشور ایران و سوریه است و این سفر بعد از پیروزی باشکوه مقاومت بر جبهه تروریسم بود و دارای معنا و مفهوم خاصی است و ریل گذاری روابط دو کشور در مرحله پسا تروریسم صورت بگیرد. این سفر از بعد اقتصادی و تجاری مورد اهمیت بود، در این سفر ابعاد همکاری‌های دو جانبه مورد توجه قرار گرف.

وی افزود: در این سفر سعی شد حوزه اقتصاد و تجارت بتواند پا به پای همکاریهای سیاسی حرکت کند؛ دراین سفر اسناد مهمی امضا شد با عنوان برنامه جامع همکاری‌های راهبردی که مشتمل ۳۰ بند بود؛ ۱۵ سندی که امضا شد عمدتا دارای ماهیت اقتصادی و تجاری بود تا فضای نوینی در فضای اقتصادی دو کشور انجام شود.

کنعانی در خصوص نشست وزرای خارجه چهار کشور سوریه، روسیه، ترکیه و ایران در مسکو گفت: وزیر خارجه کشورمان در رأس هیأتی در این نشست مشارکت می‌کند. پیش از این شاهد برگزاری نشست چهارجانبه معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه چهار کشور در 15 فروردین 1402 در مسکو بودیم و همچنین نشست چهارجانبه وزرای دفاع و مسؤولان عالی امنیتی چهار کشور در مسکو برگزار کرده بودند؛ قرار است 20 اردیبهشت شاهد برگزاری نشست چهارجانبه وزرای خارجه چهار کشور ایران، سوریه، ترکیه و روسیه در مسکو باشیم. به عنوان ایران همواره بر حل و فصل سیاسی اختلافات موجود بین سوریه و ترکیه تأکید داشتیم و این را هم در چارچوب تماس‌ها و گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات سوریه و ترکیه و هم در چارچوب نشست‌های ضامن روند آستانه از جمله نشست سه جانبه سران در تهران تأکید کردیم. 

وی افزود: همواره می‌گفتیم که ضمن درک نگرانی‌های امنیتی ترکیه در سوریه معتقد بوده و هستیم این موضوعات راهکار نظامی ندارد و باید گفت‌وگوهای سیاسی مبنای عمل قرار بگیرد. با تلاش‌های انجام شده پیشرفت‌های خوبی حاصل شد و این اتفاق نظر شکل گرفت که نشست‌های آستانه به نشست چهارجانبه تبدیل شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص روابط ایران و کشورهای عربی با بیان اینکه جهش‌های خوبی را در حوزه تجاری و اقتصادی داشتیم اظهار داشت:  اتفاق مثبتی که در روند مناسبات دوجانبه ایران و عربستان، ایران و امارات و ایران و کویت رخ داد و این نشانگر آن است که روابط ایران  و کشورهای منطقه در روند صعودی جدید قرار گرفته است. 

وی ادامه داد: در هر جا فرصتی ببینیم که منافع مشترک ایران و کشورهای مقابل و منافع دسته جمعی کشورهای منطقه قابل تأمین باشد اقدام خواهیم کرد، اصل و اولویت در استفاده از دیپلماسی برای پیشبرد اهداف مشترک و رفع سوءتفاهم‌هاست.

کنعانی گفت: درباره کشورهایی که روابطمان در سطح نازل است همین رویکرد را داریم و تلاش خود را خواهیم کرد. افق‌های مناسبات ایران در همکاری با کشورهای منطقه روشن‌تر است و امیدواریم با تلاش‌های مشترک و گفت‌وگوها در سطوح مختلف بتوانیم گام‌های جدید را در راستای مناسبات فیمابین برداریم.

کنعانی در خصوص نصب دوربین‌های آژانس گفت:  سیاست جدی ایران حل و فصل مشکلات و سوءتفاهم با آژانس است و ایران در همین چارچوب همانطور که مقامات سازمان انرژی اتمی اعلام کردند سیاست این است اجازه ندهیم موضوعات مرتبط با فعالیت هسته‌ای ایران تبدیل به مانع در روند همکاری‌های ایران با آژانس شود. 

وی افزود: ایران به نقش هراهی که در سفر گروسی به تهران انجام شد در حال حرکت است و در همین زمینه اقدامات اجرایی و عملیاتی تعریف شده و داریم به جلو می‌رویم. روند را به سمت پیشرفت و رو به جلو می‌بینیم.

کنعانی در خصوص صدور روادید میان ایران و عربستان گفت: بر اساس توافق دو کشور؛ ما عملا محدودیتی برای سفر اتباع و شهروندان دو کشور به ویژه تجار و فعالان اقتصادی نداریم و صدور روادید برای دو کشور امکان پذیر است و محدویتی برای انجام اینگونه سفرها برای هیاتهای اقتصادی نداریم.

کنعانی در واکنش‌ به اظهارات جیک سالیوان گفت: مشاور امنیت ملی آمریکا به خروج غیرقانونی از برجام اعتراف کرد و به عبارتی اشتباه خود ساخته دولت آمریکا را مورد اذعان و اعتراف قرار داد و در کنارش به جای اینکه به موضعی سازنده در ارتباط با نوع اراده دولت آمریکا برای جبران خطاهای گذشته بپردازد از ادبیات غیر مناسب استفاده کرده و هیچ گونه برنامه جدی و واقع بینانه برای جبران خطای دولت آمریکا در دوره برجام اشاره نمی کند. 

وی افزود: در ارتباط با فعالیت های هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران هم ایشان اظهارات مغایر با وضعیت حقیقی فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران دارند و اظهارات ایشان با گزارشات عدیده حدودا 15 گزارش انرژی اتمی ایران سازگاری ندارد.

کنعانی تاکید کرد،: در ارتباط با اظهارات نسنجیده و تحریک آمیز ایشان مبنی بر به رسمیت شناختن آزادی عمل رژیم صهیونستی در مقابله با برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی ایران یک دلیل دیگر است مبنی بر اینکه دولت آمریکا مسئولیت ناشی از اقدامات مخرب رژیم صهیونستی در منطقه و مشخصا با جمهوری اسلامی ایران را به نحو مستقیم و غیر مستقیم تقبل می کند  و دولت آمریکا و مقامات این کشور باید متوجه مسئولیت های حقوقی و بین المللی ناشی از اینگونه اظهارات غیر مسئولانه خود باشند.

وی ادامه داد: ما لازم است تاکید کنیم که فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران فعالیت های صلح آمیزی است و ما عضو آژانس بین الملی انرژی اتمی هستیم و عضو معاهده ان پی تی و موافقت نامه های جامع دپارتمان هستیم و فعالیت های هسته ای ایران تحت نظارت آژانس در حال انجام است بنابراین ادعاهای بی اساس در مورد فعالیت های هسته ای ایران را نمی پذیریم و تاکید می کنیم که ایران در ارتباط با هیچگونه تعرضی نسبت به امنیت و منافع و به عبارتی دارائی هایی خودش مسامحه نخواهد کرد و ضمن تاکید بر حقوق مسلم فعالیت های صلح آمیز هسته ای خودش در قبال هر گونه اقدام متجاوزانه به طور قاطع اقدام خواهد کرد و پاسخ خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، گفت: تلاش‌های ایران همچنان ادامه دارد و ایران برای آزادسازی دارایی‌های خود از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

کنعانی در مورد بازگشایی دفتر حفاظت منافع در کشور اروپایی با کمک ترکیه، گفت: با ترکیه همکاری‌های خوبی داریم و این کشور برای بازگشایی دفتر حفاظت منافع اعلام آمادگی کرده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر دیدگاه اصولی خود از این رویکرد دولت ترکیه استقبال کرد و امیدواریم کار در مسیر درست پیش رود.

کنعانی درباره صدور روادید برای تجار ایرانی به منظور سفر به عربستان اظهار داشت: براساس توافق دو کشور به ویژه در نشست وزرای خارجه و بیانیه مشترک ایران و عربستان عملاً محدودیتی برای سفر اتباع و شهروندان دو کشور به ویژه تجار و فعالان اقتصادی دو کشور نداریم و امکان صدور روادید را با وضع فعلی داریم و می‌توانیم اقدام کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بین کرد: هیأت‌های دو کشور از کانال‌های دیپلماتیک روادید را دریافت و سفر کردند. محدودیتی برای انجام این‌گونه هیأت‌ها وجود ندارد.

کنعانی در مورد سندهای همکاری‌های بلند مدت ایران با کشورهای مختلف، خاطرنشان کرد: در ارتباط با اسنادی که امضا شد، این اسناد یک ابتکار عمل خوب و نقشه راه روابط با کشورهای دوست است. در ارتباط با چین برنامه جامع همکاری بلندمدتی است که در آن جزئیاتی مطرح شده و حوزه‌های مختلف می‌توانند بر اساس آن گام‌های اجرایی تعریف کنند.

وی ادامه داد: در ارتباط با روسیه هنوز این سند نهایی نشده و در مسیر نهایی سازی هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: همچنین در ارتباط با سوریه نیز این سند در سفر آقای رئیس جمهور امضا شد.

کنعانی افزود: در حوزه آفریقا هم بر همین مبنا تلاش‌های خوبی در حال انجام است و سفرهای خوبی در سطح رئیس جمهور و برنامه ریزی‌های لازم در حال انجام است.

وی در پایان تاکید کرد: سیاست تلاش برای تحقق رویکردهای اقتصادی دولت سیزدهم گام به گام تعریف شده و این به طور جدی در دست پیگیری قرار دارد. حتی اروپا هم از مجموسخنگوی وزارت خارجه درباره پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، گفت: تلاش‌های ایران همچنان ادامه دارد و ایران برای آزادسازی دارایی‌های خود از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

کنعانی در مورد بازگشایی دفتر حفاظت منافع در کشور اروپایی با کمک ترکیه، گفت: با ترکیه همکاری‌های خوبی داریم و این کشور برای بازگشایی دفتر حفاظت منافع اعلام آمادگی کرده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر دیدگاه اصولی خود از این رویکرد دولت ترکیه استقبال کرد و امیدواریم کار در مسیر درست پیش رود.

کنعانی در مورد سندهای همکاری‌های بلند مدت ایران با کشورهای مختلف، خاطرنشان کرد: در ارتباط با اسنادی که امضا شد، این اسناد یک ابتکار عمل خوب و نقشه راه روابط با کشورهای دوست است. در ارتباط با چین برنامه جامع همکاری بلندمدتی است که در آن جزئیاتی مطرح شده و حوزه‌های مختلف می‌توانند بر اساس آن گام‌های اجرایی تعریف کنند.

وی ادامه داد: در ارتباط با روسیه هنوز این سند نهایی نشده و در مسیر نهایی سازی هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: همچنین در ارتباط با سوریه نیز این سند در سفر آقای رئیس جمهور امضا شد.

کنعانی افزود: در حوزه آفریقا هم بر همین مبنا تلاش‌های خوبی در حال انجام است و سفرهای خوبی در سطح رئیس جمهور و برنامه ریزی‌های لازم در حال انجام است.

وی در پایان تاکید کرد: سیاست تلاش برای تحقق رویکردهای اقتصادی دولت سیزدهم گام به گام تعریف شده و این به طور جدی در دست پیگیری قرار دارد. حتی اروپا هم از مجموعه هدف گذاری ایران مستثنی نیست اما باید ببینیم اراده طرف مقابل چیست.

کنعانی درباره میانجیگیری عراق بین ایران و مصر گفت: درباره اصل خبر نظری ندارم. روابط ایران و مصر در سطح دفاتر حفاظت از منافع فعال است و همواره فعال بوده و تیم دیپلماتیک دو کشور در قاهره و تهران حضور و به انجام فعالیت مشغولند و امکان تبادل پیام و گفت‌وگو از طریق دفاتر برقرار بوده و هیچ مانع و محدودیتی برای این گفت‌وگوها نداشتیم.

وی گفت: ایران اعلام کرده برای گسترش روابط با کشورهای عربی و اسلامی هیچ محدودیتی نداریم و بلکه در اولویت سیاست خارجی ما قرار دارد و اراده قاهره برای افزایش سطح همکاری‌های دو کشور می‌تواند این مسیر را تسهیل کند.

انتهای پیام/ 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

نظر شما