شناسهٔ خبر: 60073052 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز دورانی جدید در روابط ژاپن و کره جنوبی

تهران- ایرنا - فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن امروز دوشنبه با ابراز اشتیاق برای ایجاد اعتماد بیشتر با یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی از آغاز دورانی جدید در روابط دوجانبه دو کشور پس از مذاکرات روز گذشته خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری کیودو، در پی دیدار فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن با روسای کسب و کارهای کره جنوبی در سفر ۲ روزه که به سئول رفته بود در مصاحبه با خبرنگاران گفت ژاپن تمایل دارد تا تبادلات فردی را با کشور همسایه جهت تقویت درک متقابل و توسعه روابط دوجانبه افزایش دهد.

وی همچنین خاطرنشان کرد در این سفر با اعضای حزب های مختلف کره جنوبی برای بهبود روابط دوستانه میان سئول و توکیو دیدار و گفت و گو و از این افراد به خاطر تلاش هایشان برای ساختن پل ارتباطی میان دو کشور نیز قدردانی کرده است.

این نخستین سفر کشیدا به کره جنوبی طی ۵ سال گذشته بود که به عنوان بخشی ازبرنامه ازسرگیری دیدارهای دوجانبه رهبران دو کشور است.

در دولت پیشین کره جنوبی که مون جائی این به عنوان رئیس جمهوری برسر کار بود روابط ژاپن و کره جنوبی به دلیل مناقشه هایی بر سر پرداخت غرامت کارگران زمان جنگ به پایین ترین سطح طی دهه ها رسیده بود. اما یون سوک یول که در ماه مه سال گذشته به ریاست جمهوری کره جنوبی انتخاب شد گام هایی برای بهبود روابط با ژاپن از جمله پیشنهادش در اوایل ماه مارس برای یافتن راه حل در مسئله غرامت کارگران زمان جنگ برداشت و پس از آن برای دیدار با نخست وزیر ژاپن به توکیو سفر کرد.

در دیدار روز گذشته کشیدا و یول با تاکید بر تقویت روابط دو کشور خاطرنشان کردند ژاپن و کره جنوبی برای مقابله با تهدیدهای امنیتی فزاینده در شرق آسیا از جمله افزایش آزمایش های هسته ای کره شمالی و توسعه سلاح های هسته ای این کشور دست در دست هم خواهند داد.

کارشناسان معتقدند نخست وزیر ژاپن پیش از میزبانی اجلاس گروه ۷ که هفته آینده در هیروشیما برگزار خواهد شد به دنبال پیشرفت های دیپلماتیک برای تضمین پیروزی این گردهمایی بین المللی است. وی از رئیس جمهوری کره جنوبی به عنوان مهمان برای شرکت در اجلاس گروه ۷ دعوت کرده است.

هفته گذشته و در آستانه اجلاس گروه ۷ نیز فومیو کشیدا به ۴ کشور آفریقایی نیز برای تقویت روابط با کشورهای در حال توسعه سفر کرده بود.

نظر شما