شناسهٔ خبر: 60069251 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

یک فعال اصولگرا:

وقتی مجوزی صادر نشد معترضان به کف خیابان آمدند

صاحب‌خبر -

ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در گفتگو با خبرآنلاین گفت:من تعجب می کنم چرادولتها در برخی مواضع با تصمیماتشان مردم را به رفتار انفعالی تهاجمی سوق می‌داند. رهبر فرزانه انقلاب چقدر باید دولتمردان را به باز گذاشتن فضای سیاسی کشور و ایجاد کرسی های آزاداندیشی برای بیان انتظارات و اعتراضات مردم توصیه و سفارش کنند. اصلا ایدئولوژی اسلام برپایه آزادی بیان و ترویج اندیشه بنا شده تاجایی که انسان به اجبارستیزی و یقین‌گرایی که از جمله اصول آزاداندیشی است سفارش شده البته درچارچوب آموزه‌های دینی برای این‌که به انحراف کشیده نشود، لذایقین پیداکردن به وحدانیت خدا از راه تحقیق توصیه شده نه از راه تقلید، این که دین اسلام و قران در ۱۶ آیه‌ با صفت «مبین» توصیف شده دلیلش همین است که هم خودش آشکار است و هم آشکارکننده است،آشکار کننده حق از باطل، بر اساس منطق که جداکننده و شناساننده راه هدایت و سعادت از گمراهی و شقاوت است.
بابیان این مقدمه سئوال پیش می آید که چرا نباید مسئولان درنظام جمهوری اسلامی بر این اساس فکر کنند، حرف بزنند و عمل کنند؟ لایحه ای که درهیات وزیران تصویب شد چیزی بالاتر از قانون اساسی نبود و نیست و حتی نمی تواند اصل ۲۷ را محدود کند، آئین نامه چگونگی تامین امنیت اجتماعات و راهپیمائی ها در دولت قبل هم تصویب شد ولی اجرا نشد، در حالیکه اگر قانون اجرا شود این خودش می شود عامل پیش گیرنده از وقوع جرم. به‌همین دلیل است که سعدی علیه الرحمه می گوید: «به روز سلامت سلاح جنگ بساز» «وگرنه سیل چو بگرفت، سد نشاید ساخت»
کنایه ازاین است که علاج واقعه قبل از وقوع بایدکرد. ایکاش قبل از ناآرامی ها مجوز می دادند تا کار بجای باریک نکشد. الآن هم مجلس بایدتصویب کند، نمی تواند تصویب نکندچون سند بالا دستی ما که قانون اساسی است می گوید تجمعات و راهپیمائی ها«آری»، لذا هیچ مقامی نمی تواند بگوید «نه»
این که وزیرمحترم کشور با اشاره به یکی دو درخواست در زمان نا آرامی ها گفته سلامت تجمع کنندگان باید تامین میشد تا کار به اغتشاشات نکشد، خُب همه دیدیم که معترضان بویژه بازنشستگان وقتی دیدند اجازه تجمعات و راهپیمایی قانونی به آن‌ها داده نمی‌شود، کف خیابان آمدند و مقابل دستگاه های ذیربط شعار دادند و برخی فرصت طلبان معاند هم دخالت کردند و کار به اغتشاش کشیده شد و البته این جمله آقای وزیر که «اگر امنیت تجمع کنندگان» تامین شود ما با تجمعات مشکلی نداریم سه یا چهار روز بعد از مصاحبه من بارویداد نیوز بود که از وزارت کشور خواسته بودم مجوز تجمع بازنشستگان آموزش و پرورش را صادر کنند و بعد هم طی دو نامه در آذر ماه و بهمن ماه، چند ماه بعد از ناآرامی ها رسما درخواست مجوز کردم تا از اغتشاشات احتمالی پیشگیری و علاج واقعه قبل از وقوع شود که متاسفانه حاصلی نداشت.
وی افزود:ازآنجاکه اجرای اصل۲۷ قانون اساسی از مجرای اصل ۲۶ امکان پذیر است و احزاب بعنوان تشکلهای قانونی مطالبه گر میتوانند با فراخوان معترضان برای بیان اعتراضات بطریق قانونی زمینه مناسبی رافراهم آورند وخواسته های قانونی وبحق آنان را بگوش مسئولان برسانند، لذا تصویب چنین لایحه ای اگرچه لازم وضروریست اماکافی نیست. چراکه اجرا مهم است، وگرنه همانطور که گفته شد زمانی کفایت می کند که اجراشود ،چیزی که متاسفانه تابحال مورد غفلت دولتها قرارگرفته است.به‌نظر من وزارت کشور،از فحوای کلام آقای وزیر هم همین استنیاط میشودآنجا که گفته است برای برگزاری تجمعات باید از تامین امنیت تجمع کنندگان مطمئن شویم.
رئوفیان گفت:درحوادث تلخ اخیری که برما و بر مردم ما گذشت حزب متبوع من محل رجوع عزیزان پیشکسوت وبازنشستگان آموزش وپرورش بود که برگردن همه بویژه مسئولان بلند پایه کشوری حق زندگی دارند و در حق آنان بدلیل عدم اجرای لایحه دائمی شدن متناسب سازی ۹۰درصدی حقوق بازنشستگان ظلم شده وآنچه از ما انتظارداشتند جزاین نبود که مجوز تجمع بگیریم تا بتواننداز طریق قانونی حرفهایشان را بزنندو خواسته هایشان رابگویند.میخواهم بگویم اگرحزبی به رسالت حزبی خودکه در کنارمردم بودن و از دل آنان سخن گفتن ودغدغه های آنان رابیان کردن است، عمل کند قطعا مردم هم برای انعکاس دردها و نیاز های صنفی،و منزلتی خود به آنان مراجعه می کننداگرچه توجه حاکمیت به احزاب هم می‌تواند در این رابطه تعیین کننده باشدکه متاسفانه از این بابت دولت‌ها نمره منفی می گیرند.

نظر شما