شناسهٔ خبر: 60055903 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

رئیسی در آیین بزرگداشت مقام معلم:

افرادی که به تحول در آموزش و پرورش اعتقاد و باور ندارند کنار بروند/ تحول در آموزش نیاز به اتاق اندیشه ورزی دارد

رئیس جمهور گفت: تحول در سیستم آموزشی به اتاق اندیشه وزی نیاز دارد که بهترین نقطه برای آن همین دانشگاه فرهنگیان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز (یکشنبه) در آیین بزرگداشت مقام معلم که در محل دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز معلم، اظهار داشت: همه ما از رهنمودهای مقام معظم رهبری در روز معلم بهره بردیم و بهترین و جامع‌ترین سخنان در سخنان ایشان وجود داشت. سخنان جامعی بود که مخاطب آن هم شما بودید و هم من و همکارانم در دولت.

وی عنوان کرد: در آموزش و پرورش و در سایر بخش‌های دولت باید برای تحقق معنویات رهبری تلاش کنند. دانشگاه فرهنگیان، اساتید و دانشجویان بدون تردید در تحقق این تحول یعنی وضع موجود را شناختن و به وضع مطلوب حرکت کردن یک اتاق اندیشه و فکر می‌خواهد و آن اتاق، دانشگاه فرهنگیان است.

رئیس جمهور تصریح کرد: بهترین مشاوران برای برنامه ریزی جمعیت قابل توجهی از فرهیختگان هستند که می‌توانند در سند بنیادین تحول اثرگذار باشند و جای خود را به ویژه در مدرسه پیدا کنند. تاکید بنده این است که در وزارت آموزش و پرورش حتماً از نگاه‌ها و نظرات اساتید و دانشجویان این دانشگاه استفاده شود و طوری نباشد که طرح و برنامه‌ای ارائه شود و این عزیزان از آن طرح‌ها بیگانه باشند و آثار طرح‌ها برای آنها روشن نباشد.

رئیسی خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته تجربیات بسیاری کسب کردیم و بعد از این نباید آزمون و خطا کرد. دوره آزمون و خطا گذشته است و دیگر باید رسیدن به ثواب، مقصد و مقصود مورد توجه قرار گیرد. تجربه و اندوخته پیشینیان می‌تواند چراغ راه قرار گیرد.

وی افزود: مهمترین کار شورای عالی آموزش و پرورش اجرای معنویات رهبری و پیگیری این موضوع است که چرا تاکنون این موارد انجام نشده است. افرادی که به تحول اعتقاد و باور ندارند کنار بروند و اجازه دهند در آموزش و پرورش تحول ایجاد شود. شرط تحقق تحول، باور و اعتقاد است. باید تحول ایجاد شود و ما دیگر نباید شاهد گله مقام معظم رهبری باشیم که چرا سند تحول اجرایی نشد.

رئیس جمهور گفت: مدیر مدرسه باید نگاه تحولی داشته باشد. در یک بخش، استان و شهر هم همینطور است و همه سطوح باید نگاه تحولی داشته باشند تا تحول اتفاق بیافتد و کانون این تحول دانشگاه فرهنگیان است و اگر این کانون به وظیفه خود در کانون و مرکز سقل بودن عمل نکند، تحول اتفاق نخواهد افتاد و نقش دانشگاه فرهنگیان به عنوان کانون تحول، باید به عنوان نقش اول شناخته شود.

رئیسی اضافه کرد: نگاه پیشرفت باید با نگاه تحول، نگاه مهارت آموزی، مهارت افزایی و تحول همراه باشد. ما نیازمند خلاقیت هستیم و این نگاه میان معلمان و متعلمان کم نیست. نقش ارزشمند معلم تربیت نفوس مستعد است.

وی عنوان کرد: به یاد دارم در دوره نوجوانی در جلسه‌ای مطرح شد، احیای تمایلات عالی نفسانی معنای تربیت است. این ویژگی در متعلم، دانش آموز و دانشجو تقویت امور تربیتی در جامعه و احیای آن را می‌طلبد. جامعه مبتنی بر اطلاعات دیروز، امروز مبتنی بر علم و دانش است و این ویژگی باید تقویت شود.

هزینه کردن در آموزش و پرورش سرمایه گذاری است

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ارتقای علم در کشور دارای اهمیت و اولویت است گفت: هزینه کردن در آموزش و پرورش سرمایه گذاری است و نباید نگران هزینه کردن بود. مهم آن است که ارزیابی روزانه، هفتگی و ماهانه برای افزایش بهره وری صورت گیرد.

افزایش بهره وری و سنجش مسئولین آموزش و پرورش امری ضروری است

وی با بیان اینکه افزایش بهره وری و سنجش مسئولین آموزش و پرورش امری ضروری است، تاکید کرد: اگر افزایش بهره وری صورت گیرد مصون سازی بچه‌هایمان از گردش اطلاعات و دانش و شبیخون فرهنگی نخواهیم بود. زمانه با تو نسازد، تو زمانه را بساز. شهدای ما زمانه ساز بودند. شهید سلیمانی زمانه ساز و تاریخ ساز شد و این را امام و شهدایی مانند شهید مطهری به ما آموختند و این زمانه سازی به دست معلمان ساخته می‌شود.

رئیس جمهور عنوان کرد: راهکار مصون سازی بچه‌ها و جوانان ما در برابر شبیخون فرهنگی آموزش و تعلیم و تربیت و کانون آن دانشگاه فرهنگیان است. دانشگاه فرهنگیان باید جذب نخبگانی داشته باشد و بهترین جذب‌ها باید در دانشگاه فرهنگیان باشد.

رئیسی با تاکید بر اینکه مناسب سازی فضای آموزش باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: اساتید دانشگاه فرهنگیان و اساتید تعلیم و تربیت در کشور باید نسبت به مطالب درسی اهتمام داشته باشند و از طریق کرسی‌های آزاداندیشی آن را تحقق بخشند.

وی اضافه کرد: خوابگاه متاهلی در همه دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه فرهنگیان باید به قدر کافی وجود داشته باشد. حق التدریس معلمان باید آخر هر ماه پرداخت شود و این دستور اسلام است مگر در مواردی که بودجه وجود ندارد آن هم باید اطلاع داده شود. کسی که کاری کرده اجر آن باید سریع پرداخت شود و این وظیفه دولت و دستگاه‌های اجرایی است.

رئیس جمهور بیان کرد: سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش سند بسیاری مهم و مورد استناد است و سایر استاد ذیل این سند شناخته می‌شوند و برای تبیین و توضیح آن هستند. باید به خانواده نقش داد و نقش خانواده در تعلیم و تربیت بسیار اهمیت دارد و خانواده را نباید از گردانه تعلیم و تربیت حذف کرد.

رئیسی اضافه کرد: تجلیل و تکریم از معلمان آن است که به همه نیازهای آنها توجه شود. یکی از حوزه‌های رتبه بندی معلمان توجه به معیشت آنها است. در تکریم معلمان، شأن و منزلت آنها و کار آنها مورد توجه است. در رسانه‌های معاند گفته شد هدف رتبه بندی نیاز معیشتی معلمان است در حالی که هدف حفظ شأن، منزلت و کرامت معلمان بوده و هست تا جایی که کیفیت آنها افزون شود.

وی اظهار داشت: ما قصد داریم بچه‌هایمان را به دست معلمان بسپاریم و معلم باید ویژگی کسی که قصد تعلیم و تربیت را دارد، داشته باشد. برای تبدیل وضعیت مانع و مشکلی نیست اما باید شرایط آن موجود باشد.

رئیس جمهور در پایان ضمن ابراز امیدواری از اینکه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی که مرکزیت سقل آموزش و پرورش هستند روز به روز شاهد تحول باشند تصریح کرد: یاد ۱۵۰۰ شهید را گرامی می‌داریم و از ارواح مطهر آنها مدد می‌گیریم تا وظیفه مهم آموزش و پرورش انجام گیرد و کشور ما روز به روز در جایگاه برتر قرار گیرد.

نظر شما