شناسهٔ خبر: 60046706 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

قلیچدار اوغلو: روابط با غرب را ترجیح می‌دهم

روزنامه جوان

یک هفته به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، نامزد‌های انتخاباتی با شدت بیشتری به همدیگر حمله می‌کنند. کمال قلیچدار اوغلو کلیدی‌ترین رقیب اردوغان در انتخابات ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) گفته که روابط با غرب را به مناسبات با روسیه ترجیح می‌دهد؛ موضعی که باعث شده اردوغان بگوید معنای حرف او ترجیح منافع غرب به ترکیه است.

صاحب‌خبر -

 

انتخابات یک شنبه آینده را احتمالاً بایستی رقابتی و چالشی‌ترین انتخابات دو دهه اخیر ترکیه به شمار آورد. آخرین نظرسنجی‌هایی که هفته قبل در فاصله ۱۳ روز مانده به انتخابات ترکیه انجام شد، حاکی از برتری جزئی کمال قلیچداراوغلو، نامزد ریاست‌جمهوری اپوزیسیون بود. این نظرسنجی که مؤسسه TEAM مستقر در استانبول آن را منتشر کرد نشان داد قلیچداراوغلو ۴/۴۷ درصد و اردوغان ۴/۴۴ درصد آرای دور اول انتخابات را کسب خواهد کرد و دور دوم انتخابات که دو هفته بعد از آن برگزار می‌شود، با پیروزی قلیچداراوغلو با فاصله ۵ درصدی از اردوغان تمام خواهد شد. اردوغان البته نظرسنجی‌ها را زیر سؤال برده و گفته که قلیچداراوغلو و پیروانش بار دیگر خواهند فهمید که پیروزی در انتخابات با نظرسنجی ساختگی و پویش در شبکه‌های اجتماعی به دست نمی‌آید. اردوغان گفته «در ۲۱ سال گذشته» که او قدرت را در دست داشته اپوزیسیون «همواره قبل از هر انتخابات، خود را پیروز میدان خوانده است»؛ سناریویی که تاکنون اتفاق نیفتاده است.
با وجود این ادعای اردوغان، ناظران انتخابات یک شنبه آینده را چالشی‌ترین انتخابات از سال ۲۰۰۲ تا الان می‌دانند که اردوغان به عنوان رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر در رأس هرم قدرت قرار داشته است.
«کمال قلیچدار اوغلو» نامزد ائتلاف ملت، که در کنار او سه نامزد دیگر هم برای رویارویی با اردوغان صف کشیده‌اند، همچنین روز جمعه در گفت‌وگویی که بی‌بی‌سی انگلیسی آن را منتشر کرد، گفت که در صورتی که در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پیروز شود، روابط با غرب را به رابطه با روسیه ترجیح می‌دهد. خبرنگار بی‌بی‌سی از قلیچداراوغلو پرسید اگر انتخاب شوید روابط با روسیه برای شما مهم‌تر خواهد بود یا روابط با غرب، که وی پاسخ داد: «روابط با غرب، ما در سال ۱۹۶۳ اعلام کردیم که می‌خواهیم به اتحادیه اروپا بپیوندیم. ما می‌خواهیم بخشی از جهان متمدن باشیم، اما اردوغان اینگونه فکر نمی‌کند و مخالف آن باقی مانده است. وی می‌خواهد بیشتر دیکتاتور باشد. ما خواستار رسانه‌های آزاد و سیستم قضایی مستقل هستیم.» او گفت: «برای همه آزادی به ارمغان می‌آورم و آزادانه می‌توانند از من انتقاد کنند و این اطمینان را می‌دهم که این حق را خواهند داشت. مردم نمی‌خواهند که پلیس صبح زود به منزل‌شان بیاید و تنها به دلیل توئیت زدن بازداشت شوند.» خبرنگار بی‌بی‌سی از او پرسید که آیا ممکن است اردوغان نتیجه انتخابات را نپذیرد که قلیچداراوغلو در این باره گفت: «ما به اردوغان، شورای انتخابات و قضات وی اعتماد نداریم و بار‌ها این را گفته‌ایم. ما با قراردادن بیش از یک ناظر در هر مرکز انتخابات می‌خواهیم این اطمینان را داشته باشیم که رأی‌گیری به صورت مناسب انجام می‌شود.»
اردوغان در یک برنامه تبلیغاتی به شدت به سخنان قلیچداراوغلو حمله کرد و تمایل او به اولویت دادن به روابط با غرب را به معنای اولویت‌بخشی به منافع غرب خواند: «این سخن پیام بسیار روشنی دارد و به این معناست که آن‌ها به جای منافع ترکیه، منافع غرب را در اولویت قرار خواهند داد.»‌رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «ما تاکنون برای ر‌هایی ترکیه از وابستگی‌های سیاسی و اقتصادی تلاش کرده و به نتایجی هم رسیده‌ایم، ولی حالا «آقای کمال» می‌گوید که ما ترکیه را دوباره به شما وابسته می‌کنیم.»‌اردوغان همچنین در گفت‌وگویی جداگانه با شبکه تی‌وی‌نت گفته که «این روز‌ها رسانه‌های غربی مسائل کشور خود را ر‌ها کرده و انتخابات ترکیه را در دستور کار اصلی خود قرار داده‌اند و به صورت مستمر نسبت به آقای کمال چاپلوسی می‌کنند، چون او قول داده که سرنوشت ترکیه را به غرب بسپارد.» اردوغان در این گفتگو انتخابات ترکیه را «یک نقطه عطف تاریخی برای ترکیه و جهان تعبیر کرد و گفت که انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه برای کل جهان اهمیت ویژه‌ای دارد و گروه‌های تروریستی پ. ک. ک و «فتح‌الله گولن» با امید بستن به رقیب من، به میدان آمده‌اند، ولی ملت ترکیه پاسخ همه آن‌ها را خواهد داد. اردوغان، کمال قلیچداراوغلو رقیب انتخاباتی خود و شرکای او را فریب‌خورده گروه‌های تروریستی و دسیسه دشمنان ترکیه خواند و گفت: آن‌ها موفق نخواهند شد، ملت ترکیه اجازه آزادی به تروریست‌ها نمی‌دهد و نیرو‌های امنیتی ترکیه هم به گروه‌های تروریستی اجازه نفس کشیدن را نخواهند داد. وی رقیب انتخاباتی و رهبران سیاسی مخالف خود را هواداران سازمان تروریستی پ. ک. ک خواند و بیان کرد: ائتلاف میز ششگانه، ائتلاف انتخاباتی نیست، بلکه انگار یک پویش برای آزادی تروریست‌هاست.

نظر شما