شناسهٔ خبر: 60045198 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کشف ۹۰ نقشه تاریخی درباره «خلیج فارس» در کاخ ولیعهدنشین اتریش

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

مدیر مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب از تدوین جلد هفتم اطلس «خلیج فارس» با ارائه ۹۰نقشه تاریخی تازه یافته شده در بوداپست خبر داد.
محمدرضا سحاب، مدیر مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب با اشاره به طرح‌های پژوهشی در دست انجام این مؤسسه به تسنیم گفت: در جلد هفتم اطلس خلیج فارس که قرار بود به پنج زبان انگلیسی، روسی، فرانسه، اسپانیولی و عربی منتشر شود، اسنادی که تا پیش از این منتشر نشده است در دسترس عموم قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: همکاران ما در مؤسسه همواره به دنبال کشف اسناد و نقشه‌های تاریخی جدید برای اثبات نام خلیج فارس هستند، به همین منظور با جست‌وجو در کتابخانه‌های مختلف در کشور‌های اروپایی به نقشه‌ها و اسناد جدیدی دست یافتیم که تا پیش از این در منبع مستقلی معرفی و منتشر نشده‌اند.
سحاب افزود: در این طرح، ما اسناد دوران باستان و دوران اسلامی در مناطق مختلف جهان را بررسی کردیم و به نتایج خوبی هم رسیدیم. در بخشی از منابع تاریخی که در دوران عثمانی تدوین شده به نقشه‌هایی دست یافتیم که در آن عنوان «سینوس پرسیکوس» برای خلیج فارس ذکر شده که دقیقاً به معنای خلیج فارس است و یونانیان از آن استفاده می‌کردند. همچنین در کتابخانه بزرگی که در کاخ ولیعهدنشین اتریش در بوداپست است نیز جست‌وجویی انجام دادیم. این کار یک هفته زمان برد و در این مدت به ۹۰ نقشه قدیمی دست یافتیم که نام خلیج فارس در آن‌ها ذکر شده بود. از این نقشه‌ها عکس گرفتیم تا از آن‌ها در اطلس خلیج فارس بهره ببریم. این‌ها نمونه‌هایی از اسناد تازه‌یافته شده است که در این اطلس قرار خواهد گرفت.
به گفته سحاب، تمامی این نقشه‌ها دارای شناسنامه هستند و به‌طور واضح مشخص است که این نقشه‌ها در چه دوره تاریخی و توسط چه کسی ترسیم شده و الان در کجا نگهداری می‌شود؛ بنابراین اصالت تاریخی این اسناد، حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد.

نظر شما