شناسهٔ خبر: 6002844 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

رویترز گزارش داد:

قطار هسته ای در ایستگاه پایانی و ادامه اختلافات

صاحب‌خبر -

خبرگزاری رویترز در آستانه مهلت تعیین شده در 30 ژوئن (10 تیر) برای دستیابی به توافق نهایی، به تشریح دیدارهای کنونی در وین و ادامه اختلافات در مذاکرات پرداخت.


به گزارش پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی جماران، یک مقام ارشد آمریکایی با اشاره به این مذاکرات گفت: با توجه به ادامه اختلافات عمده میان ایران و 1+5 بر سر توافق نهایی، وزرای خارجه آمریکا و ایران امروز (شنبه) با یکدیگر دیدار می کنند.


بر اساس این گزارش، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا و «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران پیش از مهلت تعیین شده که در روز سه شنبه به پایان می رسد، در پایتخت اتریش پشت میز مذاکره خواهند نشست.


«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه نیز مسافر بعدی وین خواهد بود که انتظار می رود عصر امروز وارد اتریش شود.


رویترز در باره اختلافات به جا مانده در مذاکرات نوشت: «شکاف قابل توجهی به ویژه درباره چگونگی برنامه ریزی برای لغو تحریم ها و همچنین ماهیت بازرسی ها و نظارت بر فعالیت هسته ای ایران به جا مانده است.»


یک دیپلمات ارشد غربی گفت: «چند روز آینده بسیار دشوار خواهد بود و امکان تمدید چند روزه‌ی مذاکرات وجود دارد.»


«عباس عراقچی»مذاکره کننده ارشد ایران به خبرنگاران گفت که مذاکرات جاری «روند کند و دشواری» را می گذراند.


علاوه بر ایران و آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه در این مذاکرات شرکت دارند. انتظار می رود وزرای امور خارجه همه این کشورها برای ارزیابی پیشرفت مذاکرات در روزهای آینده در وین حضور یابند.


مقامات نزدیک به مذاکرات می گویند که آنها هنوز به اجماع نظر درباره سرعت و دامنه لغو تحریم ها، چگونگی کاهش ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران، آینده‎ی سانتریفیوژها و دسترسی بازرسان سازمان ملل به مراکز نظامی و دیگر مراکز و همچنین دسترسی به دانشمندان هسته ای ایران نیاز دارند.


در ادامه این گزارش آمده است: «موضوع برجسته‎ی دیگری که برخی تلاش می کنند با توسل به آن از دستیابی به توافق هسته ای جلوگیری کنند، این است که ایران ممکن است لازم باشد برای انجام این کار به پرسشهای مربوط به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای گذشته‌ی خود پاسخ دهد.»


یک دیپلمات ارشد غربی در روز جمعه گفت: « با توجه به نزدیک شدن به مهلت 30 ژوئن (10 تیر) برای دستیابی به توافق نهایی هسته ای، اختلافات عمده میان ایران و قدرت های جهانی بر سر چند مسئله کلیدی از جمله لغو تحریم ها و دسترسی به مراکز هسته ای همچنان باقی مانده است.»


این دیپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت: « سخت ترین اختلافات در روزهای آینده باید حل و فصل شوند.»


وی افزود: «سوالات مربوط به دسترسی به مراکز هسته ای و شفافیت سازی، PMD (ابعاد احتمالی نظامی) و تحریم ها بسیار مشکل ساز باقی مانده است. ما می توانیم در برخی از مسائل به توافق برسیم، اما در مورد مسائل مهم هنوز هم اختلافات بزرگی وجود دارد.»


اما با وجود این موانع عمده، یک مقام ارشد آمریکایی تاکید کرد که توافق می تواند در دسترس باشد.


این مقام که نخواست نامش فاش گفت: «با وجود این مسائل پیچیده، همه چیز مشخص است. مسیر رو به جلویی در برابر ما برای رسیدن به یک توافق بسیار خوب وجود دارد. »


مقامات غربی و ایرانی می گویند که شانس موفقیت در وین بیشتر از احتمال شکست آن است. اما هنوز هیچ تضمینی برای دستیابی به توافق نهایی وجود ندارد.


دیپلمات ارشد غربی گفت: «چند روز آینده بسیار دشوار خواهد بود. ما باید شبانه روزی بر روی مذاکرات متمرکز شویم و به همین دلیل نیاز به صرف انرژی زیاد و صبر داریم.»


 اختلافات


رویترز ادامه داد: «اختلافات در برخی از مسائل گسترده هستند.»


ایران می خواهد تحریم ها فورا برداشته شوند، هر چند دیپلمات ها می گویند آنها خواستار لغو تدریجی تحریم ها هستند.


دیپلمات ها می گویند آخرین مهلت واقعی است 9 ژوئیه است نه 30 ژوئن.


هیئت مذاکره کننده آمریکا پیش از آغاز لغو تحریم های ایران، باید توافق احتمالی را در تاریخ 9 ژوئیه برای یک بررسی 30 روزه تقدیم کنگره کند. البته در صورت ارائه این توافق به کنگره پس از تاریخ 9 ژوئیه- با توجه به قانون تازه تصویب شده- این دوره به 60 روز افزایش خواهد یافت.


مذاکره کنندگان درگیر در مذاکرات نگران این هستند که چنین مهلت 60 روزه ای، بیش از حد طولانی باشد و در فرصت ایجاد شده برای توافق وین اختلال ایجاد کند.


به گفته دیپلمات های غربی، در حالی که بخش عمده‌ی توافق نهایی به اطلاع عمومی خواهد رسید، عناصر این توافقنامه محرمانه نگاه داشته خواهد شد.


ایران اتهامات غرب و متحدان آنها را در خصوص تلاش برای ساخت سلاح هسته ای به شدت رد می کند.


آخرین دور مذاکرات هسته ای برای نگارش متن توافق جامع از روز چهارشنبه گذشته ۲۷ خردادماه با حضور سید عباس عراقچی ، مجید تخت روانچی و هلگا اشمید در وین آغاز شد.


معاونان و مدیران سیاسی 1+5 از روز گذشته درهتل محل برگزاری این گفتگوها در وین حضور دارند و رایزنی های فشرده و متعددی میان کشورها به صورت دوجانبه و چند جانبه برگزار شده است که این دیدارها در روزهای آتی بصورت فشرده تری برگزار خواهد شد.


"لوران فابیوس" وزیر خارجه فرانسه، "فیلیپ هاموند" وزیر خارجه انگلیس و "فرانک والتر اشتاین مایر" وزیر خارجه آلمان به همراه "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز طی روزهای شنبه و یکشنبه وارد وین خواهند شد.


 به گفته برخی منابع آگاه احتمالا نشست وزیران خارجه هفت کشور روز دوشنبه برگزار خواهد شد.

نظر شما