شناسهٔ خبر: 5999272 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

ورود وزراي خارجه ايران و امريکا به وين/ رايزني ها براي آخرين ذور مذاکرات هسته اي ايران و 1+5

درحاليکه 5 روز ديگر به مهلت تعيين شده براي رسيدن به توافق جامع برسر برنامه هسته اي ايران مانده وزيران خارجه ايران و آمريكا براي رايزني درباره آخرين دور مذاکرات وارد وين شدند.

صاحب‌خبر -
ورود وزراي خارجه ايران و امريکا به وين/ رايزني ها براي آخرين ذور مذاکرات هسته اي ايران و 1+5

به گزارش خبرگزاري تقريب(تنا) آقاي ظريف درآستانه عزيمت به محل مذاکرات درصفحه اينترنتي خود با اشاره به سخنان اخيرمقام معظم رهبري نوشت: همانطورکه رهبرانقلاب تاکيدکردند ايرانيها به دنبال يک توافق موقر هستند و زياده خواهي را برنمي‌تابند. ظريف افزود: ما به وين مي‌رويم تا يک توافق بادوام و منصفانه را به دست آوريم و اهميت دستيابي به توافق خوب و مناسب بيشتر از چند روز دير يا زود شدن در زمان تعيين شده است.آقاي عراقچي هم گفت: امروز و فردا ملاقات‌هاي دوجانبه بين وزراي خارجه و بعضاً چندجانبه برگزار مي شود و بعد دوباره کار نگارش ادامه پيدا خواهدکرد. مذاکره کننده ارشد ايران روند کنوني مذاکرات را کند و دشوار توصيف کرد.

. باصدا 

آقاي عراقچي درپاسخ به موضوع تمديد مذاکرات گفت: بحث تمديد الان در دستورکار نيست و بناي ما اين است که تا زمان تعيين شده  به توافق برسيم و اگر لازم باشد چند روزي کار را ادامه مي‌دهيم، تا در پايان به يک جمع بندي برسيم. همزمان خبرگزاري تاس روسيه به نقل از ديپلماتها گزارش داد وزيران خارجه فرانسه، انگليس و آلمان به همراه فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز طي امروز وفردا وارد وين مي شوند.

دهم تير پايان ضرب الاجل تمديد هفت ماهه توافقنامه ژنو است. وزراي خارجه ايران و 6 کشور (آلمان، فرانسه، روسيه، چين، آمريکا و انگلستان) به همراه کاترين اشتون مسئول وقت سياست خارجي اتحاديه اروپاسوم آذر ماه 1392 در شهر ژنو به توافقي براي حل موضوع هسته‌اي ايران دست يافتند تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» که به توافقنامه ژنو معروف شد.
پس از آن رايزني‌ها از بهمن همان سال آغاز و تا تير  1393 ادامه يافت. در 28 تير  1393 طرفين اين مذاکرات را براي 4 ماه تمديد کردند که به دليل اختلافات موجود بر سر راه دستيابي به توافق جامع، مذاکرات را براي هفت ماه (10 تير ماه 1394) تمديدکردند.

وزراي خارجه ايران و 6 کشور به همراه فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در 13 فروردين ماه سال جاري بعد از 9 روز رايزني فشرده در شهر لوزان سوئيس به مجموعه‌اي از راه حل‌ها براي دستيابي به توافق جامع هسته‌اي دست يافتند و در حال حاضر نشست‌ها براي نگارش پيش نويس برنامه جامع اقدام مشترک در شهر وين در جريان است که شش دور اين رايزني‌ها در وين و يک دور نيز در نيويورک و در حاشيه کنفرانس بازنگري معاهده NPT برگزار شد.
 

نظر شما