شناسهٔ خبر: 59970278 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نشست دوحه؛ «افزایش نگرانی شهروندان افغانستان از معامله پنهانی و پشت درهای بسته» / گزارش شفقنا

صاحب‌خبر -

شفقنا افغانستان – نشست دوحه در مورد افغانستان به میزبانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و با حضور نمایندگان کشورها در امور افغانستان در هتل شرق دوحه قطر، در حال جریان است؛ نشستی که نگرانی های زیادی را به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفته است که هدف از برگزاری این نشست، دستیابی به تفاهم مشترک جامعه جهانی روی چگونگی تعامل با گروه طالبان است.

در این نشست نمایندگان ویژه 19 کشور جهان در امور افغانستان و نمایندگان سازمان همکاری های شانگهای و سازمان همکاری های کشورهای افغانستان، حضور دارند و هیچ نماینده ای از گروه طالبان و یا سایر جناح های سیاسی افغانستان حضور ندارد.

هرچند که گفته می شود قرار است در حاشیه این نشست با شماری از شهروندان افغانستان نیز گفتگو شود و دیدگاه آنها در قبال آینده کشورشان و تعامل با گروه طالبان، شنیده شود.

اما برگزاری این نشست و احتمال طرح مسئله به رسمیت شناختن گروه طالبان، با انتقادات گسترده در افغانستان مواجه شده و شهروندان این کشور را بیش از هر زمانی در مورد آینده کشور شان نگران کرده است.

نگرانی از معامله پنهانی

شهروندان افغانستان در روزهای گذشته و در واکنش به احتمال طرح مسئله به رسمیت شناختن گروه طالبان در نشست دوحه، بارها سازمان ملل متحد را به «لابی» و «زمینه سازی» برای به رسمیت شناخته شدن گروه طالبان متهم کرده اند.

آنها از سازمان ملل متحد خواسته اند که به اصول مندرج در منشور این سازمان پابند باشند و در قبال مسئله افغانستان به صداهای شهروندان این کشور نیز گوش دهند.

شهروندان افغانستان همچنین از سازمان ملل متحد خواسته اند که به آنها اطمینان دهد که از پلتفرم این سازمان توسط هیچ کشوری، برای تسهیل زمینه به رسمیت شناختن گروه طالبان استفاده نمی شود.

این واکنش های گسترده نشان می دهد که شهروندان افغانستان نگران معامله پنهانی در مورد سرنوشت شان در نشست دوحه هستند و ترس از این دارند که در این نشست زمینه تداوم قدرت گروه طالبان، فراهم شود.

شهروندان افغانستان از نشست کنونی دوحه، بنام «دوحه دوم» یاد می کنند و با اشاره به توافق نامه دوحه بین طالبان و آمریکا «می گویند که دوحه اول باعث سقوط حکومت افغانستان و تسلیم این کشور به گروه طالبان شد، اما دوحه دوم نباید منجر به به رسمیت شناختن رژیم این گروه شود.»

نگرانی شهروندان افغانستان در مورد معامله پنهانی بر سرنوشت افغانستان در نشست دوحه زمانی افزایش بیشتر یافت که سازمان ملل متحد اعلام کرد که این نشست پشت درهای بسته برگزار می شود و از دعوت زنان و گروه های سیاسی و مدنی افغانستان، خودداری کرد.

«با ما گفتگو کنید، نه در مورد ما»

با توجه به برگزاری نشست دوحه پشت درهای بسته و عدم اشتراک هیچ نماینده ای از شهروندان افغانستان در این نشست، 28 نهاد مدنی، حقوق بشر و مدافع حقوق زن، از جامعه جهانی خواسته اند که با شهروندان افغانستان به صورت مستقیم گفتگو کنند.

این نهادها با ارسال یک نامه سرگشاده به سازمان ملل و اشتراک کنندگان نشست دوحه، از آنها خواسته اند که «با ما گفتگو کنید، نه در مورد ما.»

امضاکنندگان این نامه هرگونه نشست بدون حضور نمایندگان واقعی مردم افغانستان به ویژه زنان را ناکارآمد خوانده و گفته اند که در نشست‌های بین ‌المللی که در مورد افغانستان بحث و تصمیم‌ گیری می ‌شود باید نمایندگان مردم افغانستان حضور داشته باشند؛ آنهم کسانی که از میان مردم باشند و وضعیت واقعی زندگی مردم تحت سلطه‌ طالبان را روایت کنند.

نهادهای که این نامه سرگشاده را امضا کرده اند، همچنین گفته اند که در مورد برگزاری نشست دوحه پشت درهای بسته «به شدت نگران هستند.»

شهروندان افغانستان جامعه جهانی متهم به «تعامل فراقانونی» با گروه طالبان می کند و می گویند که با مدیریت نادرست کمک های بشردوستانه توسط سازمان ملل متحد، گروه طالبان از این کمک ها سوء استفاده کرده و نقض حقوق شهروندان این کشور را افزایش داده است.

آنها از سازمان ملل متحد و کشورهای جهان می خواهند که برای حل بحران افغانستان و رسیدگی به بحران بشری در این کشور، به جای تعامل با گروه طالبان، دیدگاه های شهروندان این کشور را در نظر بگیرند و به صداها و اعتراضات آنها گوش دهند.

نظر شما