شناسهٔ خبر: 59945964 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

تمجید پارلمان عربی از نقش عراق برای احیای روابط ایران و عربستان

مجلس کشور‌های عربی موسوم به پارلمان عرب نقش مثبت عراق برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان به یکدیگر و زمینه سازی احیای روابط دو کشور را ستود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از تارنمای شبکه «العهد» عراق، عادل بن عبدالرحمن العسومی رئیس پارلمان عربی همچنین از نقش تأثیرگذار دولت عراق برای درپیش گرفتن اقدامات بازدارنده برای حمایت از امنیت و ثبات شهروندان عراقی نیز قدردانی کرد.

پنج دور مذاکره اولیه عربستان ایران به میزبانی عراق و عمان انجام شد، اقدامی که در دست‌یابی به توافق نهایی میان تهران و ریاض که اواخر اسفندماه گذشته در پکن انجام شد، بسیار مؤثر بوده است.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز پیشتر در تماس تلفنی با «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق از زحمات دولت این کشور در میزبانی پنج دور گفتگو‌های ایران و عربستان قدردانی کرده بود.

به‌دنبال سفر بهمن ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، امروز ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.

نظر شما