شناسهٔ خبر: 59931083 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

بیانیه کارگران ساختمانی کردستان به مناسبت روز جهانی کارگر/ همچنان بیمه «سهمیه‌بندی» است!

چند انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان، در بیانیه‌ای مطالبات اصلی خود را مطرح کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، این بیانیه که توسط «کانون انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان» و چند انجمن صنفی شهرستان‌های این استان امضا شده، مطالبات کارگران در آستانه‌ی روز جهانی کارگر را مطرح کرده است.

در این بیانیه می‌خوانیم: کارگران ساختمان بنا به شرایط ویژه و دلایل متعدد، آسیب پذیرتر از بخش‌های دیگر طبقه کارگر هستند. پیمانکاران خصوصی و سرمایه دارانی که مشغول ساخت و ساز هستند، شرایط دشواری را برای کارگران ساختمانی فراهم کرده‌اند. نبود ایمنی و بهداشت در محیط‌های کار، نبود امنیت شغلی، پایین بودن سطح دستمزد، تورم و بسیاری دلایل دیگر ما کارگران ساختمانی را آسیب پذیر کرده است.

در ادامه مطالبات به ترتیب زیر آمده است:

۱_ تعیین حداقل دستمزد ناچیز از سوی "شورای عالی کار" به منزله تحمیل فقر بیشتر به کارگران و خانواده‌های آنان است.

۲_ سهمیه‌بندی بیمه کارگران ساختمانی بر‌خلاف ماده ۵ تامین اجتماعی هنوز وجود دارد و ما کارگران ساختمانی خواهان لغو سهمیه بیمه هستیم و همه کارگران ساختمانی باید از بیمه تامین اجتماعی برخوردار باشند.

۳_ کارفرمایان موظف هستند امنیت و بهداشت محیط های کاری را فراهم کنند.

۴_ تامین امنیت شغلی برای کارگران شاغل در کارگاه‌های ساختمانی، از طریق قراردادهای قانونی و پرداخت بیمه بیکاری در ایام رکود شغلی و بیکاری.

۵_ پرداخت هزینه‌های درمانی و دستمزد ایام بیماری به کارگران آسیب دیده از حوادث شغلی.

۶_ لحاظ کردن مشاغل مختلف در بخش ساختمان در زمره کارهای سخت و زیان‌آور و اعمال شرایط بازنشستگی کارگران ساختمانی براساس این طبقه‌بندی.

۷_ ما کارگران خواهان آموزش با کیفیت و یکسان رایگان برای کارگران و تمامی مردم هستیم.

۸_ قراردادهای موقت و سفیدامضا و شرکت های پیمانکاری برای استثمار بیشتر کارگران هستند؛ ما خواهان برچیده شدن قراردادهای موقت و سفید امضا هستیم.

نظر شما