شناسهٔ خبر: 59930419 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛

اتوبوس‌های دست دوم خارجی می‌توانند کمک حال ترافیک تهران باشند؟

درحالی صحبت از واردات اتوبوس‌های کارکرده و دست و دوم خارجی مطرح می‌شود که برخی معتقدند، واردات این خودروها توجیه اقتصادی ندارد و نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، سخنگوی وزارت صمت گفته که واردات خودرو کارکرده با دریافت مجوزهای قانونی در لایحه دولت تسهیل شده است. در این لایحه به واردات اتوبوس‌های کارکرده هم اشاره شده است.

کمبود ۹ هزار اتوبوس در تهران

اگر اتوبوس‌های وارداتی دست دوم کیفیت هم نداشته باشند مجبوریم وارد کنیم

جلال بهرامی معاون حمل و نقل شهردار تهران در این باره گفته که ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس دست دوم با سه تا پنج سال کارکرد برای مردم تهران قرار است از روسیه، چین، اروپا و قطر وارد کشور شود.

وی در بخشی از صحبت‌هایش عنوان کرده که حتی اگر اتوبوس‌های وارداتی دست دوم کیفیت هم نداشته باشند مجبوریم وارد کنیم، چون مردم در خیابان یک ساعت منتظر اتوبوس می‌ایستند.

معاون شهردار تهران عنوان کرده که اتوبوس‌های دست دومی که قرار است خریداری شود، چند پله از اتوبوس‌هایی که اکنون بازسازی می‌شود، بالاتر است و استاندارد یورو۴ دارند اما اتوبوسی که در داخل بازسازی می‌کنیم دارای نشان یورو۲ است. به گفته وی، وزارت کشور و وزارت صمت نیز باید تاییدیه ۵۶ دستگاه اتوبوس دست دومی که بخش خصوصی وارد کرده و همچنان در گمرک بندرعباس است را تائید کنند.

واردات اتوبوس‌های کارکرده توجیه اقتصادی ندارد

این درحالی است که انتقادات بسیاری به لزوم واردات اتوبوس‌های دست دوم مطرح شده است. تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در این باره به ایلنا گفته که فلسفه ورود اتوبوس دست دوم برای اعضای شورای شهر هم مشخص نیست و در حال حاضر امکان تولید اتوبوس‌های شهری در داخل کشور وجود دارد و حتی اگر ضرورت داشته باشد و ظرفیت تولید کارخانجات داخلی پاسخگو نباشد، می‌توانیم از کشورهای خارجی اتوبوس نو وارد کنیم.

البته تشکری هاشمی معتقد است که واردات خودروهایی که در انبارها مانده و دو یا سه سال از تولیدشان گذشته اشکالی ندارد اما وی می‌گوید: وی افزود: وقتی یک اتوبوس سال‌ها در یک کشور کار کرده و موتور، گیربکس و حتی اتاق آن دچار آسیب شده است، عقل حکم می‌کند که پول خودمان را برای خرید چنین اتوبوس‌هایی دور نریزیم و از واردات آنها پرهیز کنیم.

وی به هزینه بالای تعمیر این اتوبوس‌ها اشاره کرده و گفته که ممکن است این اتوبوس‌ها نتوانند بیشتر از چند سال در کشور کار کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفته که  واردات اتوبوس‌های کارکرده هم از نظر اجتماعی در شأن مردم نیست و هم از نظر اقتصادی، هیچ توجیهی ندارد و هیچ‌گونه ارزش افزوده‌ای به سرمایه‌های شهر اضافه نمی‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد: اتوبوس‌سازهای ما عمدتا اتاق‌ساز هستند، یعنی بیشتر اتاق اتوبوس و تریم تزئینات آن نظیر بدنه، صندلی و تجهیزات داخل اتوبوس‌ها را تولید می‌کنند، اما قطعاتی مثل موتور، گیربکس، سیستم تعلیق و سیستم ترمز اتوبوس‌های شهری در کشورمان عمدتا وارداتی هستند، البته این طور نیست که هیچ‌کدام از این قطعات در داخل کشور تولید نشود، اما میزان تولید داخلی این قطعات پاسخگوی نیاز شهرداری‌های کشور نیست.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: اگر شرکت‌های اتوبوس‌سازی خودشان بتوانند قطعاتی مثل موتور، گیربکس، ترمز، اکسل و ... را از خارج وارد کنند و با استفاده از اتاق‌هایی که خودشان تولید می‌کنند، به تولید اتوبوس‌های نو بپردازند، در چنین شرایطی حتما کارخانجات داخلی خواهند توانست که به اندازه نیاز شهرداری تهران و سایر شهرداری‌ها اتوبوس تولید کنند.

بیش از ۸۰ درصد ناوگان اتوبوس‌رانی در سطح شهر فرسوده است

داریوش گل‌علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست  هم در گفت‌وگویی که با ایسکانیوز داشته با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد ناوگان اتوبوس‌رانی در سطح شهر فرسوده است، گفت: تا قبل از سال ۸۲ خرید اتوبوس دیزلی برای حمل و نقل عمومی ممنوع بود و فقط اتوبوس‌های گازسوز و برقی وارد می‌شد و اما امروز به سمت واردات خودروهای دست دوم رفته‌ایم‌.

وی افزود: اگر این خودروها سه سال از ساختشان گذشته باشد، معمولا فیلترهای کارخانه‌ای دارند اما بشتر خودروهای وارد شده بیش از ۱۰ سال عمر دارند و فیلترها دستی نصب می‌شوند.

گل‌علیزاده عنوان کرد: یکی از راهکارهای توسعه حمل و نقل عمومی است البته باید در نظر داشت که افزودن خودرو ترافیک را بیشتر می‌کند بلکه باید حمل و نقل ریلی و مترو را توسعه داد. این را هم در نظر داشته باشید که اگر توسعه بدون نوسازی اتفاق بیفتد سال جاری شرایط سخت‌تر خواهد شد. چرا که در ازای واردات اتوبوس باید اتوبوس‌های فرسوده قبل از رده خارج شوند.

وی با اشاره به روند نوسازی اتوبوس‌های فرسوده افزود: قرار بر این بود که فیلتر جاذب بر روی اتوبوس‌هایی که در حال تردد هستند، نصب شود تا از آلودگی هوا کاسته شود. راننده‌ها به دلیل گران بودن این تجهیزات بعد از نصب آن را باز می‌کنند و اگر فیلتر خارجی باشد هم آن را می‌فروشند. اگر این فیلترها به صورت کارخانه‌ای نصب شده باشند، امکان حذفشان وجود ندارد اما اضافه کردن فیلتر به خودرو در حال تردد این مشکلات را به وجود می‌آورد.

به گزارش ایسکانیوز، شهرداری می‌گوید اتوبوس‌هایی که قرار است وارد کنند بیش از پنج سال عمر ندارند و کیفیت بالایی دارند و واردات آن‌ها به معنای توقف تولید نیست اما کارشناسان نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند. باید دید در عمل چه اتفاقی می‌افتد و واردات این اتوبوس‌ها می‌تواند باری از دوش حمل و نقل عمومی بردارد یا خود به دردسری جدید تبدیل می‌شوند.

انتهای پیام /

برچسب‌ها:

نظر شما